5 351 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Räcker 10,8V?
Sida 1 av 2
Jag har idag:
- Hornbachs egna skruvdragare (lite bättre än man kan tro, faktiskt).
- B&D slagborr med sladd (inte modellbeteckning framför mig)
- möjlighet att låna borrhammare vid behov.
Vi har ett litet radhus med visst behov av att borra i betong.
Jag har länge varit sugen både på en slagskruvdragare och en trådlös slagborr, och kollar nu på lite olika alternativ. Eftersom jag kan hantera alla behov som uppstår idag är båda egentligen bara nice-to-have.
Känns vettigt att köpa ett kit, men då hamnar jag i tre-fyra spänningsnivåer - vad ska man välja? 10,8V känns ju jävligt smidigt, men jag antar att det inte finns som slagborr? Finns det någon spänning som är mer universell om man vill köpa mer prylar sen?
Bauhaus har det här kittet, som jag tycker verkar ganska prisvärt, men då blir det ju inte slagborr:
http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html
Den här är så billig att jag nästan köper den av bara farten - men frågan är om det är poänglöst:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204-10.8v-li-ion-2-piece-cordless-kit-2-x-1.3ah-batteries-p13929
Den här känns jävligt prisvärd också:
http://www.toolstop.co.uk/makita-dl...drill-impact-driver-cordless-kit-2-x-3-p68054
Vad är rätt drag?
Tips?
Budgeten är "ganska låg", eftersom jag som sagt klarar allt idag, men hellre prisvärt än billigt.
- Hornbachs egna skruvdragare (lite bättre än man kan tro, faktiskt).
- B&D slagborr med sladd (inte modellbeteckning framför mig)
- möjlighet att låna borrhammare vid behov.
Vi har ett litet radhus med visst behov av att borra i betong.
Jag har länge varit sugen både på en slagskruvdragare och en trådlös slagborr, och kollar nu på lite olika alternativ. Eftersom jag kan hantera alla behov som uppstår idag är båda egentligen bara nice-to-have.
Känns vettigt att köpa ett kit, men då hamnar jag i tre-fyra spänningsnivåer - vad ska man välja? 10,8V känns ju jävligt smidigt, men jag antar att det inte finns som slagborr? Finns det någon spänning som är mer universell om man vill köpa mer prylar sen?
Bauhaus har det här kittet, som jag tycker verkar ganska prisvärt, men då blir det ju inte slagborr:
http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html
Den här är så billig att jag nästan köper den av bara farten - men frågan är om det är poänglöst:
http://www.toolstop.co.uk/makita-lct204-10.8v-li-ion-2-piece-cordless-kit-2-x-1.3ah-batteries-p13929
Den här känns jävligt prisvärd också:
http://www.toolstop.co.uk/makita-dl...drill-impact-driver-cordless-kit-2-x-3-p68054
Vad är rätt drag?
Tips?
Budgeten är "ganska låg", eftersom jag som sagt klarar allt idag, men hellre prisvärt än billigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 754 inlägg
Tyvärr är inte en slagskruvdragare till för att borra i betong, det är mer som en mutterknackare.
För att borra i betong hade jag satsat på en billig nätdriven borrhammare.
För att borra i betong hade jag satsat på en billig nätdriven borrhammare.
Jag vet.
Därför säger jag att jag kollar på en slagskruvdragare (inte för betong utan för att den är smidig, lite kul, och t.ex. för betongskruv om det skulle bli aktuellt) och en trådlös slagborr (eller "batteridriven borrmaskin med slagfunktion" om man så vill).
För enkla situationer funkar den nätdrivna jag har idag, men ibland är det lite bökigt att komma åt. För tyngre lånar jag borrhammaren från farsan.
Men då kanske det ändå är rätt - att det är onödigt att komplettera med batteridriven när jag ändå har en slagborr?
Därför säger jag att jag kollar på en slagskruvdragare (inte för betong utan för att den är smidig, lite kul, och t.ex. för betongskruv om det skulle bli aktuellt) och en trådlös slagborr (eller "batteridriven borrmaskin med slagfunktion" om man så vill).
För enkla situationer funkar den nätdrivna jag har idag, men ibland är det lite bökigt att komma åt. För tyngre lånar jag borrhammaren från farsan.
Men då kanske det ändå är rätt - att det är onödigt att komplettera med batteridriven när jag ändå har en slagborr?
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Bosch har en 10,8 slagborrmaskin:
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsb...-2-speed-combi-drill-2-x-2ah-batteries-p63048
Har nog aldrig sett den i kit med slagskruvdragare dock.
Jag har själv ett par av boschs 10,8V grejor och tycker bra om dem. De har ett ganska stort 10,8V sortiment, så vill man komplettera senare finns det en hel del att välja på.
Dock tror jag att makitas 18V serie är den mest universella om man vill fylla på med fler verktyg sen. De har väldigt många verktyg i sin serie.
Även ryobii (eller hur det nu stavas) har ett stort sortiment av batteriverktyg. Det är dock inte ett märke som står högt i kurs hos mig i övrigt, men det är ju upp till var och en att ta ställning till, och troligtvis mer fåfänga än något annat från min sida.
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gsb...-2-speed-combi-drill-2-x-2ah-batteries-p63048
Har nog aldrig sett den i kit med slagskruvdragare dock.
Jag har själv ett par av boschs 10,8V grejor och tycker bra om dem. De har ett ganska stort 10,8V sortiment, så vill man komplettera senare finns det en hel del att välja på.
Dock tror jag att makitas 18V serie är den mest universella om man vill fylla på med fler verktyg sen. De har väldigt många verktyg i sin serie.
Även ryobii (eller hur det nu stavas) har ett stort sortiment av batteriverktyg. Det är dock inte ett märke som står högt i kurs hos mig i övrigt, men det är ju upp till var och en att ta ställning till, och troligtvis mer fåfänga än något annat från min sida.
Jag sa inte att det inte fanns, bara att jag inte sett det. ;-)Niklas_x skrev:
Men nu kan jag inte påstå det längre.
Priset var ju bra iaf. Sen om den där duger något till i betong vet jag inget om. Den lär ju inte vara för några större hål iaf. Men med tanke på att du hade möjlighet att låna en borrhammare kan det kanske vara värt ett försök. Jag har bara skruvdragarna utan slagborr, och jag är nöjd med dom. Men visst det är samma sak där, man tar inte den skruvdragaren till de riktigt tunga uppgifterna, men vanliga skruvar upp till kanske 6x120 eller så är inga problem. Och den är ju väldigt smidig i sitt format. Inga problem att stå och skruva skivor i taket en hel dag, vilket jag inte skulle säga om min stora makita. Men den har andra kvaliteter.
Men vad är bäst mellan Bosch och Makita; den här borde ju motsvara ungefär:
http://www.ffx.co.uk/tools/product/...mbi drill driver twin kit 2 x 1.3ah batteries
Tygpåse istället för låda, men 1500 istället...
http://www.ffx.co.uk/tools/product/...mbi drill driver twin kit 2 x 1.3ah batteries
Tygpåse istället för låda, men 1500 istället...
jag gillar bättre dewalts 10.8v dragare då jag tycker att både boschen och makitan blir för
"tjock" i skaftet. Man ska nog provhålla en innan man köper samt att dewalten kan man ställa
på marken, de övriga får man lägga osv...
/
M
"tjock" i skaftet. Man ska nog provhålla en innan man köper samt att dewalten kan man ställa
på marken, de övriga får man lägga osv...
/
M
Helt rätt, men med min slagskruvdragare kan man i nödlägen borra hål i betongväggar, det längre tid än med borrhammare men visst får man ett hål. För mig har det fungerat för att hänga upp tavlor, tv osv utan problem. Men visst, den skulle säkerligen bli utklassad av en borrhammare för ett par hundralappar13th Marine skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
mjao alltså en slagskruvdragare anser jag inte är lämpad för att borra hål i betong med. Den bygger upp ett högt vridmoment precis som en mutterknack. En slagborrmaskin däremot går väl att använda hjälpsamt i enklare material typ tegel och lekablock.
Borrhammare är nog det man ska kika på.
Varför inte en Bosch 18V Uneo maxx? 1600kr från tretti.se
Jag har aldrig använt makitas 10,8or så jag kan inte uttala mig om vad som är bäst. Jag har dock en bild av att Bosch har ett större utbud av maskiner om man vill komplettera med fler senare. Dessutom var batterierna i boschkitet på 2Ah medans makitas bara är på 1,3. Boschs låda är också trevlig, framförallt om du kompletterar med maskiner senare.trojlee skrev:
Men jesus... Läser inte folk?norrbottenssnickaren skrev:mjao alltså en slagskruvdragare anser jag inte är lämpad för att borra hål i betong med. Den bygger upp ett högt vridmoment precis som en mutterknack. En slagborrmaskin däremot går väl att använda hjälpsamt i enklare material typ tegel och lekablock.
Jag har tillgång till borrhammare och har en nätdriven slagborr så jag löser det.
Betong är alltså en sekundär grej, men det skadar inte om det går att göra några små hål för att sätta upp någon hylla eller så utan att släpa omkring på stora maskiner.
Okej:pyro skrev:Jag har aldrig använt makitas 10,8or så jag kan inte uttala mig om vad som är bäst. Jag har dock en bild av att Bosch har ett större utbud av maskiner om man vill komplettera med fler senare. Dessutom var batterierna i boschkitet på 2Ah medans makitas bara är på 1,3. Boschs låda är också trevlig, framförallt om du kompletterar med maskiner senare.
- dewalt: ev. bättre grepp och går att ställa upp, men det är bara vanlig skruvdragare utan slag.
- bosch: fler andra maskiner, kraftigare batterier, riktig låda
- makita: lite billigare (och låter coolare för mig som inte har så många verktyg i den klassen...)
Men givet vad jag har idag och att jag bara köper ett kit - är det ett bra köp med några små eller bättre att gå upp till 18V direkt?
Jag tror inte du ska lägga någon större vikt i hur bra lådan som skruvdragaren kommer i är. Jag tar oftast ner lådan från hyllan, öppnar den och tar med skruvdragaren, den används alltså bara för förvaring.Niklas_x skrev:Men jesus... Läser inte folk?
Jag har tillgång till borrhammare och har en nätdriven slagborr så jag löser det.
Betong är alltså en sekundär grej, men det skadar inte om det går att göra några små hål för att sätta upp någon hylla eller så utan att släpa omkring på stora maskiner.
Okej:
- dewalt: ev. bättre grepp och går att ställa upp, men det är bara vanlig skruvdragare utan slag.
- bosch: fler andra maskiner, kraftigare batterier, riktig låda
- makita: lite billigare (och låter coolare för mig som inte har så många verktyg i den klassen...)
Men givet vad jag har idag och att jag bara köper ett kit - är det ett bra köp med några små eller bättre att gå upp till 18V direkt?
Visst, kan hålla med om det. Min stora fråga är egentligen - gör jag rätt köp om jag kompletterar det jag har idag med 10,8-maskiner, eller är det bättre att ersätta min hornbach-skruvdragare med en riktig 18V direkt?kabanja skrev:
Jag har känt på maskinerna som hantverkare har haft, och även om det förstås är skillnad tycker jag min har funkat helt ok hela tiden.
Jag har en Dewalt 18v slagskruvdaragare och den fungerar till allting, även borra i betong i nödfall. Enligt mig ett mycket bra köp. De är väll både större och tyngre fast de är ingenting som jag direkt stör mig på. "Go big or go home"Niklas_x skrev:Visst, kan hålla med om det. Min stora fråga är egentligen - gör jag rätt köp om jag kompletterar det jag har idag med 10,8-maskiner, eller är det bättre att ersätta min hornbach-skruvdragare med en riktig 18V direkt?
Jag har känt på maskinerna som hantverkare har haft, och även om det förstås är skillnad tycker jag min har funkat helt ok hela tiden.