Hej allihopa.
Vid sidan om mitt sommarstuga projekt här på forumet,så har jag fått för mig att testa att bygga en vätgas cell till min bil.
Jag kör för övrigt en 97'a Volvo V70 GLT, som har gått 45100 mil..
Men den går fortfarande..
Efter vad som anbefallas så är det runt 0,5 liter i minuten vätgas per liter motor. Så jag behöver en cell som klarar 1,25 liter i minuten.
Jag har fått lite lust att testa detta, det kan vara att det går åt skogen, men jag vill i alla fall göra ett lite försök.
Jag har då fått ett företag att laser skära ut plåtar efter en ritning som jag har lämnat där för någon vecka sedan. Plåtarna fick jag i dag.
Ut sticken med hål på varje sida skulle jag nog inte haft så stora, och heller inte så stora hål, men om jag gör en till senare så blir det nog mindre hål i alla fall. Dom är till att fästa + och - kablarna på.

Mellan varje plåt så har jag klippt ut i 1mm gummi duk för att göra egna pakningar, den köpte jag på biltema, ser att vissa också använder 0,5mm packning, men det är ju inte så svårt att byta om på senare om det skulle vara så. Kan ju vara att detta ökar kapaciteten på cellen, men vet inte helt om jag behöver kraftigare än detta.

Jag har fått klippt ut packningar så dom kommer att ligga runt kanten på varje plåt.

Hålen som är i plåten vill bli till utjämning av vätska nere, och gas uttag uppe.
När plåtarna ligger staplad, så ser dom ut så här.

Kommer att borra hål runt plåtarna för att skruva ihop dom med bult.

Jag tänkte mig inte helt om när jag ritade upp plåtarna så plasten har blivit lite liten till plåtarna, så jag får sticka iväg att köpa en till i morgon.
Men så här långt är jag nu i alla fall..
Jag vet att som bilen är nu, så kom jag hem förra veckan från en långtur på 180 mil, och då låg bilen på 0,83 liter per mil (men då hade jag med min mamma, så jag körde rätt lugnt då), men detta kommer jag nog att jämföra mot när jag får installerat denna i bilen.
Jag är ju tvungen att köpa till ett Volo chip som är gjord för att installera vätgas i bilen, och en ström justering ( PWM) till denna då den annars drar bara mer och mer ström.
Normalt så brukar en sådan här cell att minska bränsle förbrukningen med allt ifrån 20-30%, om man då gör allt rätt. I vissa fall så har man hört talas om 50%, men tror nog kanske det är glädje siffror. Jag hoppas i alla fall att få ned min lite.
Fortsätter uppdatera så snabbt jag har mer gjord..
Vid sidan om mitt sommarstuga projekt här på forumet,så har jag fått för mig att testa att bygga en vätgas cell till min bil.
Jag kör för övrigt en 97'a Volvo V70 GLT, som har gått 45100 mil..
Efter vad som anbefallas så är det runt 0,5 liter i minuten vätgas per liter motor. Så jag behöver en cell som klarar 1,25 liter i minuten.
Jag har fått lite lust att testa detta, det kan vara att det går åt skogen, men jag vill i alla fall göra ett lite försök.
Jag har då fått ett företag att laser skära ut plåtar efter en ritning som jag har lämnat där för någon vecka sedan. Plåtarna fick jag i dag.
Ut sticken med hål på varje sida skulle jag nog inte haft så stora, och heller inte så stora hål, men om jag gör en till senare så blir det nog mindre hål i alla fall. Dom är till att fästa + och - kablarna på.

Mellan varje plåt så har jag klippt ut i 1mm gummi duk för att göra egna pakningar, den köpte jag på biltema, ser att vissa också använder 0,5mm packning, men det är ju inte så svårt att byta om på senare om det skulle vara så. Kan ju vara att detta ökar kapaciteten på cellen, men vet inte helt om jag behöver kraftigare än detta.

Jag har fått klippt ut packningar så dom kommer att ligga runt kanten på varje plåt.
Hålen som är i plåten vill bli till utjämning av vätska nere, och gas uttag uppe.
När plåtarna ligger staplad, så ser dom ut så här.
Kommer att borra hål runt plåtarna för att skruva ihop dom med bult.
Jag tänkte mig inte helt om när jag ritade upp plåtarna så plasten har blivit lite liten till plåtarna, så jag får sticka iväg att köpa en till i morgon.
Men så här långt är jag nu i alla fall..
Jag vet att som bilen är nu, så kom jag hem förra veckan från en långtur på 180 mil, och då låg bilen på 0,83 liter per mil (men då hade jag med min mamma, så jag körde rätt lugnt då), men detta kommer jag nog att jämföra mot när jag får installerat denna i bilen.
Jag är ju tvungen att köpa till ett Volo chip som är gjord för att installera vätgas i bilen, och en ström justering ( PWM) till denna då den annars drar bara mer och mer ström.
Normalt så brukar en sådan här cell att minska bränsle förbrukningen med allt ifrån 20-30%, om man då gör allt rätt. I vissa fall så har man hört talas om 50%, men tror nog kanske det är glädje siffror. Jag hoppas i alla fall att få ned min lite.
Fortsätter uppdatera så snabbt jag har mer gjord..
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
men du, dom cellerna jag sett på youtube mm har ju en anslutning till varje platta, + och - växelvis, men detta kanske också fungerar?
tex denna: http://www.youtube.com/watch?v=OdNrjEBnWoo
intressant projekt om inte annat, hoppas det går vägen
hade själv lite planer på detta för nåt år sen men det är så mycket man vill prova så det rann ut i sanden
Edit: har du sett denna, där dom påstår sig köra enbart på vätgas:
http://www.youtube.com/watch?v=Py8QYt54EpE&feature=fvsr
tex denna: http://www.youtube.com/watch?v=OdNrjEBnWoo
intressant projekt om inte annat, hoppas det går vägen
hade själv lite planer på detta för nåt år sen men det är så mycket man vill prova så det rann ut i sanden
Edit: har du sett denna, där dom påstår sig köra enbart på vätgas:
http://www.youtube.com/watch?v=Py8QYt54EpE&feature=fvsr
Redigerat:
Nej. Man har bara en anslutning på dom yttre plåtarna. Det vill då säga att när bilen laddar och spänningen ligger på runt 13,5 att man egentligen får lite för hög volt över varje plåt / cell.. Varje mellanplåt vill få en spänning på runt 2,25 volt, vilket egentligen är i överkant av vad det borde vara. När dom som du ser på youtube testar sina celler så kör dom gärna med reglerad 12 volt. Då delas spänningen upp mellan 6 plåtar, och ger 2 volt mellan varje. Dom som värkar veta vad dom pratar om säger att 1,6 till 2 volt är bäst, allt över ger inte så mycket mer än vad man stoppar in.
Filmen har jag sett, och jag vet inte hur dom har fått till detta, men det som jag tänkte på först och främst är i alla fall att få ned bränsleförbrukningen lite. Klart att det hade varit bra att få den bort helt, men det blir inte i denna omgång tror jag.
Filmen har jag sett, och jag vet inte hur dom har fått till detta, men det som jag tänkte på först och främst är i alla fall att få ned bränsleförbrukningen lite. Klart att det hade varit bra att få den bort helt, men det blir inte i denna omgång tror jag.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
aha på så sätt, då förstår jag.
aja lycka till iallafall =)
om man ska tro alla skumma byggen som florerar på tuben så verkar det ge en rätt markant skillnad.
aja lycka till iallafall =)
om man ska tro alla skumma byggen som florerar på tuben så verkar det ge en rätt markant skillnad.
Det är inte det att jag kan så mycket. Men om man inte försöker så klarar man i alla fall inte..
Så jag försöker på mycket.. Men det är inte allt som har blitt fullförd än, som min vindgenerator som jag håller på med .. .. fortfarande..
Jag har kommit fram till att jag har nog en liten aning av någon bokstav kombination. Jag HATAR att sitta still..
Så var det handlat lite igen..
Var en snabb sväng på Biltema för att köpa lite bult, skruvlåsning och en plast skiva till som jag blev tvungen att köpa. så bar det till Hyrdroscan so jag köpte lite Legris kopplingar. Dom har visat sig funka bra till mitt gamla vattenkylda dator bygge, så dom funkar nog här också.
Den ena vattenkylda datorn som jag inte använder tror jag nog jag "Lånar" lite delar ifrån, så har jag kanske en tank till det hela också..

Skall börja att kolla lite i den gamla dator'n tänker jag..
Det blir nog denna datorn som tappar lite saker då i så fall.
http://www.sweclockers.com/galleri/3664-datorskarm-och-lite-till
Roligt bygge, men har väl ALDRIG använt datorn till något, så nu åker den..
Var en snabb sväng på Biltema för att köpa lite bult, skruvlåsning och en plast skiva till som jag blev tvungen att köpa. så bar det till Hyrdroscan so jag köpte lite Legris kopplingar. Dom har visat sig funka bra till mitt gamla vattenkylda dator bygge, så dom funkar nog här också.
Den ena vattenkylda datorn som jag inte använder tror jag nog jag "Lånar" lite delar ifrån, så har jag kanske en tank till det hela också..
Skall börja att kolla lite i den gamla dator'n tänker jag..
Det blir nog denna datorn som tappar lite saker då i så fall.
http://www.sweclockers.com/galleri/3664-datorskarm-och-lite-till
Roligt bygge, men har väl ALDRIG använt datorn till något, så nu åker den..
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer
Blev ju tvungen att riva ned hela datorn för att få ur tanken. Snygg var den heller inte, men den håller tät, och sedan det var en av dom första jag svetsade så är jag bara glad den håller tät faktisk..

Tanken jag skall använda. Hoppas bara detta funkar som jag vill nu..

Då är det faktisk inte så mycket mer jag kan få gjord innan jag kommer mig upp till stugan vart jag har värktyget till att göra klar denna.
Måste få lagt in en beställning på en PWM också..
Tanken jag skall använda. Hoppas bara detta funkar som jag vill nu..
Då är det faktisk inte så mycket mer jag kan få gjord innan jag kommer mig upp till stugan vart jag har värktyget till att göra klar denna.
Måste få lagt in en beställning på en PWM också..
Onekligt en "extra ordinary man" den där "Raptor50"....jag slutar inte att förvånas. Hoppas fler följer detta. Kan bli hur stort som helst. DU kanske skulle ha en egen Blogg??!! Du kan ha fler trådar än strumporna mina.
Jag kollar vidare... förresten, har en äldre PAX-fläkt i badrummet nu.
OOps fel tråd....f-låt ;/
Jag kollar vidare... förresten, har en äldre PAX-fläkt i badrummet nu.
OOps fel tråd....f-låt ;/
Redigerat:
Läste du tråden på Sweclockers om min dator också nu då eller?
Har ju 2 st datorer som jag har konverterat till vattenkylda där.
Här är den andra datorn jag konverterade. Dåliga kort är det på den tråden men man ser ju hur jag gjord. http://www.sweclockers.com/galleri/3571-budget-vatten-kylnings-system
Men tackar i alla fall..
Jag vet inte hur detta kommer funka faktisk, men tror jag åker till stugan i morgon, och fortsätter nog på kvällarna med denna vätgas cellen, och med stugbygget på dagarna..
Men tror inte det skall ta så lång tid att montera ihop denna.
Hittade förresten en PWM på Electrokit som jag beställde.
http://www.electrokit.com/dc-motor-speed-control-30a.45685
Denna har upp till 30 amp, så den är i överkant av vad jag behöver, men bra med lite överdimensionerade saker än för klena. Positivt när den inte kostar så mycket heller.
Men tackar i alla fall..
Jag vet inte hur detta kommer funka faktisk, men tror jag åker till stugan i morgon, och fortsätter nog på kvällarna med denna vätgas cellen, och med stugbygget på dagarna..
Hittade förresten en PWM på Electrokit som jag beställde.
http://www.electrokit.com/dc-motor-speed-control-30a.45685
Denna har upp till 30 amp, så den är i överkant av vad jag behöver, men bra med lite överdimensionerade saker än för klena. Positivt när den inte kostar så mycket heller.
Redigerat:
Tackar så mycket "ByggBert". Har fixat lite i dag, men inte med solcellerna än faktisk..
Jag är inte helt säker på vad "Avemo" tänker på med frågan? Vad besparingen kommer av?
Om du tänker på hur man kan spara något på detta?
Nu är inte jag någon kemist, men när man har något som leder ström i vattnet i cellen, så bildas det vätgas. Vätgas är explosivt om du får nog, och detta gör att när man för in vätgasen i insugsluften, mixas detta så att båda luft och bränsle blir mer antändbar. Detta i sin tur gör att du får en mer effektiv tändning/förbrukning på det som är i cylindrarna i motorn.
Får man nog vätgas, så kan man justera ned bränsle tillförsel för att styrburkarna i bilen tror att den får mer bränsle än vad den gör.
Vet inte om jag fick förklarat detta på något bra vis men..
Slutgiltigt är att bilen skall dra mindre bränsle..
Jag har i alla fall fått ihop cellen på något vis.. Blev absolut inte så jag hade tänkt, då det blev ett lite problem med att få cellen tät. Så jag fick montera några järn till en hylla där jag inte fick plats till skruv.
Men nu är den tät och kommer möjligt vis att testa den i morgon,
Det är viktigt att få allt rent innan man monterar ihop alla plåtar och sidor. Så jag tvättade alla saker med isopropanol, så jag hoppas jag fick bort all skit och fett.
Det blev lite problem med att montera Legris kopplingarna när jag inte hade rätt gäng tapp, men fick låna en av grannen..
Så då löste det sig på ett vis.

Här ser ni hur jag fick göra för att få den övre delen tät, med järn från en hylla.
Måste nog få byta om på detta om den blir synlig i bilen i alla fall..
Järnet på baksidan blir fästet i bilen.

Så kommer några närbilder. Vet inte om jag behöver förklara så mycket på dom här.. Undrar ni över något så kom med frågor.


Så slangar och kopplingar är på plats, skulle bara hittat det ena T stycket jag trodde jag hade här någon stans.. Men fler kort kommer i morgon..
Jag är inte helt säker på vad "Avemo" tänker på med frågan? Vad besparingen kommer av?
Om du tänker på hur man kan spara något på detta?
Nu är inte jag någon kemist, men när man har något som leder ström i vattnet i cellen, så bildas det vätgas. Vätgas är explosivt om du får nog, och detta gör att när man för in vätgasen i insugsluften, mixas detta så att båda luft och bränsle blir mer antändbar. Detta i sin tur gör att du får en mer effektiv tändning/förbrukning på det som är i cylindrarna i motorn.
Får man nog vätgas, så kan man justera ned bränsle tillförsel för att styrburkarna i bilen tror att den får mer bränsle än vad den gör.
Vet inte om jag fick förklarat detta på något bra vis men..
Slutgiltigt är att bilen skall dra mindre bränsle..
Jag har i alla fall fått ihop cellen på något vis.. Blev absolut inte så jag hade tänkt, då det blev ett lite problem med att få cellen tät. Så jag fick montera några järn till en hylla där jag inte fick plats till skruv.
Men nu är den tät och kommer möjligt vis att testa den i morgon,
Det är viktigt att få allt rent innan man monterar ihop alla plåtar och sidor. Så jag tvättade alla saker med isopropanol, så jag hoppas jag fick bort all skit och fett.
Det blev lite problem med att montera Legris kopplingarna när jag inte hade rätt gäng tapp, men fick låna en av grannen..
Här ser ni hur jag fick göra för att få den övre delen tät, med järn från en hylla.
Järnet på baksidan blir fästet i bilen.
Så kommer några närbilder. Vet inte om jag behöver förklara så mycket på dom här.. Undrar ni över något så kom med frågor.
Så slangar och kopplingar är på plats, skulle bara hittat det ena T stycket jag trodde jag hade här någon stans.. Men fler kort kommer i morgon..

