Kapen sågade märkbart snett så jag har justerat in den hyfsat i 90 grader genom att göra fem snitt i en 250 x 250 mm MDF och mäta felet. (Fanns nyligen en tråd om detta, men jag hittar den inte.)

Vinkelfelet är nu 0,03 grader men jag är inte riktigt nöjd då det blir 0,15 mm på 250 mm. :(

Problemet med GCM 10 S är att den har ett extra, separat anhåll till vänster om det justerbara anhållet.

Huvudanhållet kan justeras både till vänster och höger om klingan genom att lossa några bultar, men sedan skall ju allt även ligga i hyfsad linje med det yttre anhållet.

Frågan är nu hur jag på bästa sätt gör en så liten justering som 0,03 grader (ca 0,1 mm i änden på anhållet) och behåller allt upplinjerat?

Stållinjal fastsatt med tvingar är en lösning, men hur gör ni som kan?

Nu justerade jag ett större fel än ditt när jag hade samma problem men jag körde en L-profil av aluminium (40x40x2 eller liknande) med ett bladmått mellan anhållet och profilen i ena änden. Sedan bort med bladmåttet och flytta fram anhållet mot profilen.

Profil och bladmått låter som en bra kombo. Ska leta i verktygslådan, tror det ligger ett mått där!

Utmärkt metod. :thumbup:

Har nu justerat sågen till 90,006 grader (0,025 mm snett på 230 mm snitt).

Det hade absolut inte gått utan bladmåttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.