1 447 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
GCM 10s startar "hårt"
Sida 1 av 2
Har sedan hedenhös en kapger GCM 10s i trogen tjänst. När jag använder den nu tycker jag den startar väldigt hårt. Så hårt att jag ofta ofrivilligt flyttar materialet jag ska såga en liten liten bit vilket är rätt irriterande. När jag funderar på detta så kommer jag fram till att det inte alltid varit på detta sätt.
Vad får motorn att starta med ett "ryck"? Någon riktig mjukstart har aldrig funnits.
Någon som vet?
Vad får motorn att starta med ett "ryck"? Någon riktig mjukstart har aldrig funnits.
Någon som vet?
Kraftigare elnät där du har den inkopplad nu?MathiasS skrev:
Har sedan hedenhös en kapger GCM 10s i trogen tjänst. När jag använder den nu tycker jag den startar väldigt hårt. Så hårt att jag ofta ofrivilligt flyttar materialet jag ska såga en liten liten bit vilket är rätt irriterande. När jag funderar på detta så kommer jag fram till att det inte alltid varit på detta sätt.
Någon som vet?
Alltså lägre impedans.
Prova koppla in den med 2 långa förlängningssladdar och se om det gör någon skillnad. I teorin borde det göra det men om det blir praktisk skillnad vet jag inte.
Har inget svar på frågan men upplever exakt samma sak med en identisk såg med en stigande irritationsnivå. Har länge funderar på att göra en insats och modifiera sågen med en mjukstart men inte kommit till skott
Hade förut någon fundering på om väl inslitna kol kunde ha med saken att göra.
Hade förut någon fundering på om väl inslitna kol kunde ha med saken att göra.
nej sågen används bara här hemma och på ungefär samma ställen. Kör ofta via 25m kabelvinda och det gör ingen skillnad.V vectrex skrev:
Man kan ju tänka sig att det finns några volt extra i väggen jämfört med när jag köpte sågen för 15 (?) år sedan....men annars är allt samma och lika.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
intressant. Inte bara inbillning från min sida då....M myrstack skrev:
Vad sägs om denna teori då....:
Spännbrickan som håller klingan är lite sliten vilket gör att motorn kan rotera lite lite innan klingan börjar snurra och när den gör det rycker det till.....dvs inte ett elproblem....
Spännbrickan som håller klingan är lite sliten vilket gör att motorn kan rotera lite lite innan klingan börjar snurra och när den gör det rycker det till.....dvs inte ett elproblem....
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Hur är kullagrena?
Innan kullagrena dör har de ju en tendens att rulla lättare..
Innan kullagrena dör har de ju en tendens att rulla lättare..
Om du löser det med brickan har vi nog olika problem, min klinga sitter tokbra, lagren är fina osv. Min har alltid startat brutalt, tex löser den direkt en snabb automatsäkring (B) pga startströmmen men över tid så tycker jag det blir svårare att hålla stycket exakt
Min tanke har varit att köpa mjukstarten lös som en reservdel från en GTS / GDL eller liknande och mest troligt få göra en liten frankensteinlösning med denna utanför motorhuset. Inte kommit längre än till detta som tanke. Hittar du någon vettig lösning så tipsa!