15 198 läst ·
31 svar
15k läst
31 svar
Bra uppsättning av tvingar
Alla verkar vara överens om att många tvingar är en nödvändighet, och visst är det så men...
När det gäller att limma mindre och/eller tunna saker så använder jag ofta klämmor från Biltema;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Limklamma-20806/
Billiga, tar lite plats samt smidiga att hantera och håller hur länge som helst.
När det gäller att limma mindre och/eller tunna saker så använder jag ofta klämmor från Biltema;
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Limklamma-20806/
Billiga, tar lite plats samt smidiga att hantera och håller hur länge som helst.
Är det någon här som har erfarenhet av Bahco´s snabbtvingar? Jag kände på dom på Jula och dom verkade rätt bitiga, jag såg en promo-video för dom på youtube med där dom verkade bra, men allt verkar ju bra med rätt reklam 
Det är alltså denna det rör sig om http://www.jula.se/snabbtving-153016
139:- kr kostar dom just nu så är dom bra så hade det ju inte varit fel att köpa upp sig på ett par stycken.
Mvh
Alex
Det är alltså denna det rör sig om http://www.jula.se/snabbtving-153016
139:- kr kostar dom just nu så är dom bra så hade det ju inte varit fel att köpa upp sig på ett par stycken.
Mvh
Alex
Jag är inte förtjust i några av de dyrare förutom QuickGrip som slår det mesta jag provat, dvs de fungerar verkligen.
Bahco's verkar vara en kopia på WolfCraft och jag gillar inte dem riktigt även om de gör sitt jobb men det gör de billiga som jag har med.
Det är ibland extrapris på QuickGrip med och då tycker jag det kan vara värt att slå till.
/Kent
Bahco's verkar vara en kopia på WolfCraft och jag gillar inte dem riktigt även om de gör sitt jobb men det gör de billiga som jag har med.
Det är ibland extrapris på QuickGrip med och då tycker jag det kan vara värt att slå till.
/Kent
Nu när ni börjar prata snabbtvingar, kan jag tipsa om de här:
Einhandzwinge - EHZ30-2K Bessey 08401000569000000000 Bessey > Spanntechnik > Einhandzwingen > EHZ mit 2K-Kunststoffgriff
De spänner inte så hårt med snabbspänningsmekanismen, men när man skruvar åt dem fungerar de precis som ett par vanliga skruvtvingar. Trevliga tvingar faktiskt. För övrigt har den här tråden åter gjort att jag har börjat shoppa efter parallelltvingar. Webshoppen ovan verkar ha vettiga priser. Det blir billigare än om man tar dem från UK (Axminster)
Einhandzwinge - EHZ30-2K Bessey 08401000569000000000 Bessey > Spanntechnik > Einhandzwingen > EHZ mit 2K-Kunststoffgriff
De spänner inte så hårt med snabbspänningsmekanismen, men när man skruvar åt dem fungerar de precis som ett par vanliga skruvtvingar. Trevliga tvingar faktiskt. För övrigt har den här tråden åter gjort att jag har börjat shoppa efter parallelltvingar. Webshoppen ovan verkar ha vettiga priser. Det blir billigare än om man tar dem från UK (Axminster)
Blir inte frakten ganska dyr om man beställer tvingar från tyskland (eller uk för den delen)? Det är ju inte helt lätta saker. Jag har funderat lite på att beställa några Besseys Revo K-body därifrån och testa eftersom alla pratar så mycket om dom, men inte blivit färdig till det, delvis på att jag funderar på vad frakten skulle landa på.mattiasp skrev:
Jag köpte några av besseys uniclamps för ett tag sen (som väl är lite av en snikvariant av K-body tvingarna) men kom aldrig riktigt överens med dom. Så jag är ltie sugen på att se om K-body är något bättre? Någon som har jämfört de båda sorterna?
Enhandstvingarna som mattiasp länkar till ovan har jag också varit sugen på ett par gånger. Tycker det verkar jättefiffigt att dom går att efterspänna med skruv när man väl fått saker på plats.
Faktiskt så är 4 av mina Bessey just de tvingarna du länkar till i 60 cm storlek. De är för mig en perfekt kombination av funktionalitet då jag alltid snickrar ensam och enkelt ska få fast det jag limmar men sen kunna efterses så jag får styrkan.mattiasp skrev:Nu när ni börjar prata snabbtvingar, kan jag tipsa om de här:
Blev själv sugen på 2 till av varje storlek ifrån din länk
Det är därifrån jag har planerat att handla och jag har handlat andra saker från dom tidigare. Dom kör med ett standardpris på frakt 14.90, dock skickar dom inte tvingar som är längre än KRV 100 till Sverige enligt en mail-konversation jag precis haft med dem.
/Daniel
/Daniel
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Fancy tvingar alla verkar ha jag använder knektar så mycket som möjligt. Gula ouickgripp används ibland samt en modell på vanliga skruvtvingar från ernst p som funkar riktigt bra. Men som sagt använder knektar till väldigt mycket.
Jag antar du har sett K-klampen med? K-klampen är speciell så till vida att den hjälper till att få väldigt parallela/vinkelräta sammanfpgningar. Kilklampen är säkert av hög kvalitet, men inte lika hjälpande som Bessey.agehall skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nu har jag fått mina 6 st enmeters krv som beställdes redan 5:e juni. Jag skyller allt på den här forumtråden (att jag köpte dem alltså, inte att leveransen tog evig tid).
Mitt förstaintryck är att de är mycket större än jag förstod när jag köpte dem. De är faktiskt helt gigantiska. Tunga är de också.
Mitt andraintryck var att det finns nackdelar med variotvingarna. Dels blir de större för en given käftvidd och dels kan man inte riktigt ställa ner dem på ömtåliga golv eftersom det sticker ut en hård och småvass stång.
Återstår att använda dem...
Mitt förstaintryck är att de är mycket större än jag förstod när jag köpte dem. De är faktiskt helt gigantiska. Tunga är de också.
Mitt andraintryck var att det finns nackdelar med variotvingarna. Dels blir de större för en given käftvidd och dels kan man inte riktigt ställa ner dem på ömtåliga golv eftersom det sticker ut en hård och småvass stång.
Återstår att använda dem...