Har fått tag i rediga färger nu i form av 2-komponent typ. Detta ska spraymålas och jag är på jakt efter någon smart lösning vad gäller enkla spraybås.
Min första tanke är att hänga upp ngt slags rörsystem i taket ala duschdraperi principen, till det en enkel vägg med ngn slags utsugningsfläkt samt filter.
Vad för slags fläkt kan man avända sig av?

När jag skulle sprutmåla mina skrivbordshurtsar i somras så gjorde jag 6 st ramar ca 200 x 80 cm som jag täckte med masonite. Masoniten hade samma yttermått som ramarna men jag försköt skivorna i sidled några cm så att de kunde överlappa mot nästa ram. Sedan borrade jag tre hål i varje långsida och satte islagsmuttrar i ramarna. Då kunde jag bygga ihop ett lätt demonterbart bås som detta:

IMG_0048.JPG

Resultatet blev att färgen som sprutades rakt fram hamnade på båsets väggar men oj vad det rök och dammade in. Snart var hela garaget täckt med ett vitt fint damm, dvs torkade färgdroppar. Inte så bra insåg jag (tyvärr något sent). Jag provade då att öppna garageporten och vända på det hela. Jag klamrade också på lite byggplast som tak:

IMG_0055.JPG

Nu blev resultatet bättre, dammet gick ut istället för in i garaget, att jag inte tänkte på det från början.

Jag har funderingar på att montera en större fläkt typ den som tipsas om här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...9-flaekt-som-kan-anvaedas-vid-malning.html#14
i nederkanten av båset. Då skulle jag kunna öppna garageporten en bit och ställa båset mot denna så färgdammet blåser ut.

Inte någon perfekt lösning direkt men kanske kan du få lite ideer om hur man (inte) kan göra.

I övrigt lärde jag mig också att sprutmålning är ett j-la sk-t som jag inte vill hålla på med. Kanske att jag ger det en chans till men roligare kan man ha än att slipa färg och göra om. För min del var det mest ett ganska komplicerat sätt att förflytta drygt 1l färg till en dammsugarpåse. Dvs blanda-späda-spruta-slipa ett antal gånger tills det blev acceptabelt. Det blev nog ca sju sprutningar med toppfärgen innan det var bra nog, eller snarare, tills jag gav upp. ;)

Schysstt Jac!!!! såg ju riktigt bra ut det där... kunde ju starta en bisyssla inom lackering ;)
Fick lite uppslag där kanske om hur man kunde göra´t. Kanske en vikvägg med 3 väggar skulle kunna vara ngt.

Vad tyckte du var skit med sprutmålningen? Blev det kasst resultat därav det massa slipandet? Jag har en föreställning om att spraymålandet blir det lätta men rengöringen det tråkiga ;)

Jacs bås är rätt likt många av de bås som beskrivs i amerikansk litteratur. Det som saknas är en fläkt i bakre delen väggen som suger bort allt spraydamm. Vänd sedan båset så att dammet blåser ut genom den öppna garageporten.

phl skrev:
Jacs bås är rätt likt många av de bås som beskrivs i amerikansk litteratur. Det som saknas är en fläkt i bakre delen väggen som suger bort allt spraydamm. Vänd sedan båset så att dammet blåser ut genom den öppna garageporten.
Mitt spraybås är oerhört enkelt, vanlig plast från rulle, upphängd i taket och med tyngder i botten. Det jag tycker är viktigast är inte plasten (som phl skriver det finns ett antal förslag i amerikansk litteratur på portabla bås). Viktigast är fläkten. Jag köpte en spisfläkt på byggåtervinning för 100 eller 150 SEK. Den står på en träställning som skall upp i höjd med det som sprutas.

--- Mats --

Har du märkt förbättring med spisfläkten?

Hittills har jag kört med en luftrenare som evakueringsfläkt i mitt spruttält. Grovfiltret i renaren sätter snabbt igen, därför tror jag mer på en ren fläkt utan massa filter och skit. Då jag mest sprutar vattenbaserat (ibland shellack) skulle jag våga mig på en icke-explosionsklassad fläkt för ändamålet.

Masses skrev:
Schysstt Jac!!!! såg ju riktigt bra ut det där... kunde ju starta en bisyssla inom lackering ;)
Fick lite uppslag där kanske om hur man kunde göra´t. Kanske en vikvägg med 3 väggar skulle kunna vara ngt.

Vad tyckte du var skit med sprutmålningen? Blev det kasst resultat därav det massa slipandet? Jag har en föreställning om att spraymålandet blir det lätta men rengöringen det tråkiga ;)
Tackar!

Resultatet blev väl ok så problemet var väl snarast att jag kanske inte riktigt tyckte det motsvarade ansträngningen. Det är inte som jag naivt trodde att bara köra på och sedan har man en perfekt yta. Efter att ha läst ett flertal diskussioner här om utrustning, färgval, spådningar mm så borde jag ju kanske inte haft så stora förväntningar på att det skulle vara enkelt. Sedan handlar det nog ganska mycket om att lära sig tekniken också. Som med så mycket annat så räcker det inte med att ha prylarna, man måste kunna använda dem också. :)

Eftersom min enkla Bosch spruta kräver ganska låg viskositet så behövde jag späda ganska mycket för att det skulle bli bra. Sidoeffekten av detta var att det väldigt lätt blev rinningar så fort jag fick på bara aningen för mycket färg. Vad jag lärde mig av detta var att jag nog skulle ha kört med betydligt fler skikt istället för att försöka få det att täcka med en gång. Nu blev det till att slipa om ganaks många gånger.

En annan sak är att jag borde ha varit betydligt noggrannare med slipningen av grundfärgen. Det går alltså inte att som vid penselmålning täcka över misstagen efteråt. Jag upplever att finishen blir lite sämre för varje runda så det krävs alltså att man ser till att ha en så perfekt yta som möjligt innan varje sprutning. I övrigt så använde jag mig av Wedevågs vattenbaserade grundfärg avsedd för sprutning på trä och MDF. Detta efter rekommendationer från folk här på forumet. Denna grundfärg var faktiskt väldigt bra och mycket lätt och trevlig att slipa.

Sedan får jag väl erkänna att jag tycker målning är urtrist. Jag hade förväntat mig att det skulle bli roligt och intressant om jag bara fick spruta istället men det är fortfarande målning... ;)

Nu körde jag ju vattenbaserat och jag måste säga att rengöringen av min spruta gick förvånansvärt smidigt. Jag tog isär och tvättade av grejorna under kranen, fyllde burken med rent vatten och körde igenom sprutan. Mer behövs inte. Kör du lösningsmedelbaserat är det antagligen lite mer meck men bör inte vara hopplöst jobbigt.

Sedan får jag nog tyvärr ge hustrun rätt i hennes påstående om att det är dumt att ta levebrödet ifrån de som faktiskt livnär sig på detta. Det kostar nog inte så mycket att leja bort jobbet och det hade gått avsevärt mycket fortare. Men som sagt, resutatet blev acceptabelt och det känns bra att ha gjort det själv. Jag har ett antal lådfronter kvar att ta hand om så jag får väl ge det en chans till.

• Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
phl skrev:
Jag funderade också på att bara hänga byggplast från taket men tycket det skulle bli stabilare med masonite. Då kan jag vara lite mer flexibel när det gäller placeringen också.

Jag upptäckte ju dessutom att ett tak var nödvändigt, jag trodde faktiskt inte att färgen skulle sprida sig och damma så pass mycket som det gjorde, varningar till trots.
Tror du att jag behöver vända öppningen utåt trots en hyfsad fläkt? Jag tänkte ta upp ett ca 40 cm hål i nederkanten och placera båset mot garageporten. Sedan skulle jag bara behöva öppna porten så pass mycket att fläkten får ett utblås. Men du tycker ändå att öppningen behöver vara utåt? Det blir ju lite besvärligt att ha både baksidan och framsidan mot den öppna porten.

I mitt huvud menade jag att man vänder båset så att bakväggen står mot garageportsöppningen och att väggarna står inne i garaget. Fläkten ska alltså blåsa ut ur garageportsöppningen.

Naturligtvis... jag hade ju redan vänt det och nu ville du att jag skulle vända tillbaka det. I mitt huvud hade jag inte hängt med på den vändningen jag faktiskt gjorde så jag var en vändning efter i tanken. Hänger ni med? ;)

jac skrev:
...
Jag upptäckte ju dessutom att ett tak var nödvändigt, jag trodde faktiskt inte att färgen skulle sprida sig och damma så pass mycket som det gjorde, varningar till trots.
Tror du att jag behöver vända öppningen utåt trots en hyfsad fläkt? Jag tänkte ta upp ett ca 40 cm hål i nederkanten och placera båset mot garageporten. Sedan skulle jag bara behöva öppna porten så pass mycket att fläkten får ett utblås. Men du tycker ändå att öppningen behöver vara utåt? Det blir ju lite besvärligt att ha både baksidan och framsidan mot den öppna porten.
Väldigt mycket beror på fläkten och sprutan. Jag valde spisfläkt av två skäl:
  • Filtret är grovt och sätter inte igen så lätt, samt är lätt att få rent och billigt att byta
  • En hiskla massa luft går igenom den, det är dess konstruktion
  • Det är lätt hitta utblåsrör till den
För att få et bra resultat med vattenfärg måste du ha en spruta som klarar färgen utan mer än ytterst liten spädning. Det innebär ett tryckkar och det innebär hög luftmängd i sprutan. Du måste dessutom tro på amerikansk litteratur istället för svenska råd vad gäller sandpapper (slipa färgen, men med väldigt fin grit), hyvla rinningar, och du måste lära dig när du har hård respektive mjuk hållare till sandpappret.

Vad som behövs är en fläkt med hög luftmängd. Den skall vara så stark att ditt tält inte bågnar utåt när du sprutar. För mig var det en enorm skillnad med min spisfläkt. Dessutom är mitt bås öppet bakåt vilket gör att luftspill uppåt går bakåt och gör det lättare att inte få båset fyllt med luft.

Som jag ser det kvittar det var du har öppningen gentemot garaget när du har en fläkt (min öppning är i mitten av garaget). Det förutsätter att fläkten leder luften ut. Klarar den inte det, får du luft som slår tillbaka mot sprutan och dåligt resultat. Och klarar den inte det kvittar det om det är en öppen dörr bakom. Detta är skälet att inte ha fläkten i botten. Den skall vara i den höjd som du har ditt material du sprutar på, och så mycket som möjligt suga i sig luften.

--- Mats ---

Får nog bli en uppgradering till spisfläkt innan nästa sprutsession.

Dito, en spisfläkt får det bli

Ställ ett partytält på gräsmattan och måla i istället.

När jag har lackerat mina bilar så har jag haft en träställning som jag har hängt upp vita presenningar på.
Ibland kör jag även utan fläkt men då blir sikten begränsad. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.