phl skrev:
Nu måste jag reda ut det här för jag blir bara snurrigare och snurrigare. Det är uppenbart att Mats och jag delvis pratar om olika saker. Dock ändras förutsättningarna hela tiden. Vi börjar med detta:

I detta fallet tolkar jag det som att att du menar att med stor klingdiameter OCH lågt ställd (precis så tänderna kommer igenom arbetsstycket) klinga får man mi
nimalt med urslag eftersom tänderna _i princip_ sågar i tangentens riktning (figur nedan). Det håller jag med om MEN sen kommer det lustiga, nämligen liknelsen med bandsågen.

[bild]

En av de mer utmärkande egenskaperna på ett bandssågssnitt är i mitt tycke att klingan skär 90 grader mot arbetssstycket (se figur).
[bild]

I fallet stor, lågt ställd, klinga blir ju skärvinkeln närmare noll, absolut inte 90 (se första figuren).

Mats kommentar till detta är:

Det är här jag inte får ihop någotting. Jag antar att Mats syftar på att det kvittar om man tittar på en vertikal eller horisontal tangent. Den vertikala tangenten motsvarar ju den stora, lågt ställda, klingan, men den horisontella?

Den motsvarar ju att man skulle ha möjlighet att höja klingans spindel så högt att man kan föra arbetstycket rakt in mot klingans centrum. Detta fall går ju givetvis bort p.g.a. dess orimlighet. Ställer vi i stället klingan så högt som möjligt utan att ta i spindeln ger ju en större klinga en skärvinkel närmare 90 grader än en mindre klinga (figur nedan). Dock är detta ju en omöjlighet under premissen att klingan ska blottas så lite som möjligt!

[bild]

Detta är min syn på det hela, antar att Mats ser ett annat scenario framför sig.
Ett sista svar innan semestern, inte tid för (eller ens lust till) bilder för en fråga som handlade om det alltid finns bara fördelar med en större klinga, numera väl besvarad av ett antal personer med olika goda skäl för nej, och numera verkar handla om det finns eller inte finns logiska samband mellan gjorda tolkningar i delar av liknelser med bandsågar. Det kan ju vara viktigare liknelser än jag inser, så jag försöker.

Enkelt uttryckt (om detta någonsin kan göras enkelt igen): Min syn på en bandsåg är inte att det mest utmärkande är att klingan skär 90 grader mot arbetsstycket, eller vertikalt (borden går faktiskt att luta), utan att den skär rakt genom den riktning man vill ha sågsnittet. Ingen cirkelskärning.

Så i din första bild, mitt ständiga påstående, försök tänka dig en större klinga (vi vet nu att vi får ett svaj, att vi tappar nedkraft på bordet, ... men det var sådant jag fågade efter och fick svar på av de andra i tråden, så låt oss bortse från de nackdelarna). Om klingan är stor (jorden fast mindre) och din bit är liten i förhållande till klingan, så kommer din bild överst att ändras, klingan ser mer och mer rak ut (tangenten blir mer och mer parallel med det önskade snittet (min syn på likheten med bandsåg)). Detta har du insett, då du skriver att den större klingan leder till att skärvinkeln närmar sig noll (din ritade tangent blir horisontell).

Den biten där du sedan inte fattar någonting (sista två paragraferna i ditt svar): Bortse från det som faller bort på sin orimlighet, det var inte min tanke att det skulle vara orimligt. Igen: Är diametern stor nog är klingan mer och mer rak. Alltså, fallet ovan, utan ändringar, din första ritning men en större klinga och en därmed successivt mer horisontell tangent. Tänk dig en stor klinga, riktigt stor, jämfört med arbetsstycket. Tänk dig den lika lågt ställd som i första delen av diskussionen, och tänk dig att du har ett mothåll bakom biten (typiskt när jag gersågar har jag justerbordet med ett vinkelanhåll på som stöttar ett vertikalt (men lågt) stöd bakom biten som hindrar utslag. Tänk dig nu detta stöd, det är 90 grader mot den relativt raka klingan. det skär nästan rakt som en bandsåg, i själva verket, det ser ut som en bandsåg lagd ner (90 grader framåt) så att bandet går horisontellt, och så att bordet är vertikalt.

Det täcker dessutom premissen att blotta klingan så lite som möjligt, även om jag fortfarande tror den premissen kom från dig.

Om man inte får jämföra ett rakt snitt 90 grader mot stödet bakom biten med en bandsåg för att det viktiga med en bandsåg inte är att snittet är rakt, utan det viktiga är att bandsågen ställs så att klingan är vertikal, så anser jag att det är det kravet på liknelsen vi skall lägga energin på att diskutera.

--- Mats ---

Redigerat:
Öh? Om du vill arbetstycket stående (för att göra exempelvis tappar stående) spelar det ju exakt noll roll vad du har för klingdiameter eftersom troligtvis ingen trycker ner sitt arbetsstycke rakt uppifrån ner i centrum på klingan. Så fort du för ett arbetsstycke, exempelvis en tapp, fram över klingan (tänk dig justerbord, stående arbetsstycke för att göra tapp) spelar ju klingans diameter inte längre någon roll.

Jag förstår nu lite hur du tänker dig, men att jämföra en bordssåg med en bandsåg med liggande klinga (horisontellt band alltså) är ju väldigt märkligt då du rimligtvis inte på en sådan bandsåg skjuter arbetststycket horisontellt över bandet...

Kapitlet med mindre blottad klinga kommer från mig, men du har själv kommenterat det som att det inte spelar någon roll. Därav har jag kvar det i mitt resonemang eftersom det för mig är önskvärt att inte blotta mer klinga än nödvändigt.

Tror att lite semester är välbehövligt :)

Men hallå! Jag har precis köpt popcorn, Mats får inte ta semester nu! ;)

Idag har jag slängt upp diverse gamla maskiner på lastpall och flyttat runt dem så imorgon ska nya sågen få plats att komma in. Men jag lär nog ragga upp någon med traktor för att få in sågen från släpet (eller ett gäng starka karlar men några pallar ska ut också).

Kan jag förutsätta att det blev Minimaxen? Vad gäller Mats och min diskussion känns det som att jag kastar in handduken nu när Mats tagit semester. Han och jag kan fortsätta det hela per mail eller nåt :)

Hmm, brukar tänka bäst på mornarna men Mats och phl's diskus är för mig obegriplig.
Däremot är jag med nyfis på vilken det blev?

/Kent

Det har inte blivit än, men jag är redo att ta bilen till Minimaxen. Bara nu säljaren kunde svara i telefon och tala om vilken adress jag ska styra ekipaget till...

Å nu står en Minimax SC2W i snickeriet. :D

Tyvärr blev det en transportskada på utmatningsbordet när den lyftes på vagnen, men Benny/Fräbena har lovat att åtgärda.

Bilder imorgon.

Då är vi sågsvågrar nu då T! Den däringa Benny verkar vara ett spån, har köntaktat honom via mail nu massor av ggr och när jag hotade(?) med att inte kontakta honom för svar mer så får man enstavelse mail tillbaka... Förstår inte hur man kan bedriva verksamhet på det viset som han verkar göra!?!

Andra gången på en månad jag far till Kristinehamn med en rulle sedlar och åker hem med en massa järn (förra gången var det ett gym i lasten).

P1060767.jpg

Framme hos Fräbena var det knappast något tvivel om att sågen var ny, fortfarande inplastad på pall från fabrik!

P1060769.jpg

Tyvärr hamnade sågen i kläm på trucken så något uppenbart kröktes, Fräbena har lovat ersätta vad som eventuellt gick sönder. Det verkade bäst att behålla originalinslagningen för hemresan så inspektion får ske senare.

P1060770.jpg

Lunchrast i Filipstad.

P1060771.jpg

35 mil tor så står ekipaget utanför snickeriet (högra delen) och väntar...

P1060773.jpg

...och väntar på en snäll granne med traktor.

P1060774.jpg

En pall in och tre ut senare kunde far börja pilla bort plasten.

P1060776.jpg

Nu blev det uppenbart vad som blev skadat vid lastningen, förlängningen av utmatningsbordet blev rejält krokigt. Allt annat verkar rakt och helt, kunde gått betydligt sämre!

P1060779.jpg

Hela bordet blev vint.

P1060782.jpg

Mest skadat blev plattjärnet som skruvas mot gjutjärnsbordet. Det hela skulle gå att rikta hjälpligt (och det är inte direkt kritiskt att det är helt rakt) men det ska så klart reklameras.

P1060784.jpg

Hur får man av 265 kg bordssåg från en pall på två personer? Med tattarlösningar så klart!

P1060790.jpg

Utrymmet mellan benen är dock för smalt för pallyften, men ska det tattarlösas så ska det!

P1060792.jpg

Det visade sig dock att pallyften blev för hög när den väl var nere från pallen (det gick faktiskt riktigt smidigt). D'oh! Nåja, jag kunde rätt lätt luta sågen så far fick undan pallyften.

P1060793.jpg

Jag må ha oförskämt mycket utrymme i snickeriet men något trångt blir det.

P1060794.jpg

Luckan är i ett igenspikat fönster mellan de två rummen i snickeriet (andra rummet är en senare tillbyggnad), jag ska öppna fönstret så ska nog hela bordet få plats. Kan bli lite meckigt med byggskivor. Får klura på en annan möblering i sådant fall eller kanske rent av riva väggen, men det känns rätt bra att separera "maskinhall" från "monterings-/målningshall".

Eftersom det var kajakpengarna som gick åt. Går sågen att eskimårolla tror ni?

P1060798.jpg%5B

Idag ska jag fixa grejer så jag kan ansluta sågen till elnätet och sedan montera ihop borden och provsåga! :)

Just, stort tack till alla som bidragit till tråden (även urspårningen om sågklingor med en radie på 6 371,2 km var faktiskt kul)!

Jag sitter här och känner mig avis, trots min Hammer.......mycket trevlig tråd.
Nu blir det till att såga.

Tack för bilderna Tobbe. Äntligen ett inlägg man begriper :)
/B

Angående lyfta sågen med pallyft så kör in på diagonalen så två ben hamnar mellan gafflarna och dom andra två på varsin sida om gafflarna.

Jätte fin såg och välkommen till dom stora sågarnas klubb.

Mvh Pär H

bengtn skrev:
Tack för bilderna Tobbe. Äntligen ett inlägg man begriper :)
/B
Haha!

pär h skrev:
Angående lyfta sågen med pallyft så kör in på diagonalen så två ben hamnar mellan gafflarna och dom andra två på varsin sida om gafflarna.
*slår mig för pannan*

Varför tänkte vi inte på det!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.