Större diametrar innebär ofta tjockare stomme i klingan för stabilitetens skull, och därmed större bredd på tänderna, vilket i sin tur leder till större effektbehov, mer sågspån och större spill. Det är inte enbart positivt med större klinga alltså.

Mats Bengtsson skrev:
Faktiskt inte, ju större diameter, ju rakare, kvittar om man ser den vertikala eller horisantala delen av sågklingan, den blir lika rak obereode av riktningen.

Så du har fortfarande bara en liten bit klinga över bordet, men den sträcker sig längre och längre ju större diametern blir.

--- Mats ---
Va? Är det bara jag som är ute och snurra och inte fattar vad du menar?

Hade fått priserna från Ejca på JET i morse.

JTS-600 kostar 14 900,- exkl. moms i både 230 och 400-utförande.

Det verkar inte jättedyrt?

Kanske finns den billigare i något annat europeiskt land.

Hammers K3 basic ligger på över 33' inklusive...

Så för att försöka mig på en liten listning baserat på pris (inklusive moms):

13 000,- Luna MiniMax SC2 W. 250 mm klinga, 2,2 kW
18 000,- JET JTS-600. 250 mm klinga, 2,8 kW (i 400V-utförande)
22 500,- Wolftech PS12. 315 mm klinga, 3,8 kW
33 300,- Hammer K3 basic. 315 mm klinga, 3,0 kW
33 500,- Logosol PS315. 315 mm klinga, 3,0 kW
46 300,- Felder K 500. 315 mm klinga (?), 3,0 Kw (går att få med 4,0 kW för ytterligare 890,- exkl. moms)

Spaltat så där verkar Lunan vara klart mest såg för pengarna?

Ska jaga lite pris på JET, 22% starkare motor verkar ju trevligt men inte 5 kkr trevligt och är Ejca dyra som ni säger... Ska man betala 18' för den kan man ju lika gärna gå ända upp till Wolftech och få större klinga med mer motor. :(

Redigerat:
phl skrev:
Jag förstod inte heller, fast det såg jag inte som något konstigt varandes den n00b jag är. :blushing:

phl skrev:
Jag fattar inte heller om det kan vara till någon tröst.

Tänk på att Wolftech PS12 är med rits

Rits är nog en sådan där typiskt "bra att ha" pryl fast just nu ser jag inte något behov, svårt att motivera prisskillnaden med "bara" det.

Det borde gå att ritsa genom att backa över en vanlig sågklinga också väl (om klyvkniven är lite för låg)? Fast det blir förstås ett väldans justerande av höjden upp och ned.

Det kanske går att eftermontera en vinkelslip med liten sågklinga under de flesta bord? ;)

Nä det är verkligen ingen "deal breaker" för det är nästan bara vid melamin och perstorp som måste ha två fin sidor som det är nödvändigt.

Mitt förslag: Slå till på MiniMaxen, ha den nåt år och utvärdera vad du saknar/tycker är överflödigt etc. och byt sedan igen när du utvärderat.

phl skrev:
Ok, gör ett tankeexperiment med ytterligheter. Tänk en kinga stor som kaffetallrick. Den böjer sig väldigt tydligt. Tänk dig nu en klinga med en jättediameter, ju bätre du är på att tänka riktigt stor diameter, ju rakare blir klingan. Om klingans diameter är mycket större än det du sågar, så greppar klingan hela vägen från start till mål, utan att den behöver vara upplyft.

Men det gör inget att du inte lyckas tänka på en riktigt stor klinga, bax och mattias har gett bra svar på frågan.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Ok, gör ett tankeexperiment med ytterligheter. Tänk en kinga stor som kaffetallrick. Den böjer sig väldigt tydligt. Tänk dig nu en klinga med en jättediameter, ju bätre du är på att tänka riktigt stor diameter, ju rakare blir klingan.
Jag tror det råder ett missförstånd någonstans. Utgången var att man bara ville såga in i säg halva träbiten (gul) med så lite exponerad klinga som möjligt. Det verkar mycket svårare med en jätteklinga.

J%2525C3%2525A4tteklinga.PNG

Fast om vi ska hålla oss lite mer realistiska med klingstorlekarna så lär ju inte "krökningsvinkeln" i snittet påverka i valet mellan 250 mm och 315 mm.

Vill man nu ha ett rakt snitt men inte genom hela träbiten "ala bandsåg" så vrider man den 90° så snittets början hamnar nedåt mot bordet och slutet på klinghöjden, sen sågar man förbi hela klingan.

Edit: Illustration:

Halvsnitt.PNG

Redigerat:
Bingo! Precis så tänkte jag mig scenariot, tackTobbe för illustrationerna. Eftersom vi pratade en liknelse med bandsåg där tänderna går vinkelrätt 90 grader ner i arbetsstycket resonerar jag på samma sätt som Tobbe.

Felder har sommarkanpanj tom 31 juli

K3 basic 26 300 inkl
och om man vill ta det ett steg längre k700 professional 57500 inkl

lätt att bli sugen på en felder

Öh, nästan halva listpriset? Det verkar finnas väl tilltagna marginaler i den här branschen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.