Om man bara rundar hörnen slipper man spåren men en rundad egg ger en spåna som är tjockast i mitten och som man lättare kan justera en kant eller ände med.Mats Bengtsson skrev:
/B
Ja, men det behövs inget pillande och justerade om du inte tänker använda kanten. Den är lätt att ta av och på (en enkel lång skruv in i hyveln). Den följer dock inte 90 grader lika väl so edge planet, bara som en varning. Vinkeljusteringen av hyveln är samma princip som på DX60an. Den har dessutom en tredje skruv för bladjusteringen, så den är enormt lätt att återställa.MathiasFr skrev:
Men som mattiasp sa, har du inte rätt vässningsgrejer, inklusive skew registration jig, så kommer det att bli jobbigt.
--- Mats ---
Ett tips är också att inta en pragmatisk atityd till skarpa eggar på stämjärn, hyvlar och knivar:MathiasFr skrev:
http://www.closegrain.com/2010/04/grimsdale-method.html
Läs gärna alla tre delarna (och originalet från Grimsdale).
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Lyfter denna tråd då en bekant kanske kan ta med en hyvel från USA. Tanken är att ta en DX60 från Veritas och detta är för sporadiskt hobbybruk. Finns det någon viktig poäng att ta en NX60 istället? Om det "bara" är ur rost synpunkt så accepter jag besväret med att göra rent och olja ytorna efter avslutat arbetspass.
NX60 är snyggare annars är det ingen skillnad. En mycket bra stöthyvel för all round bruk. Jag föredrar dock min LN60 1/2 framför min Nx60. Främst för att den ligger lite bättre i handen och det känns som den har lite lägre tyngdpunkt.
/B
/B
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det där verkade väl vara en rätt trevlig slipmetod, är lite osäker på på vilket sätt den är så annorlundananowire skrev:
från vanlig scary sharp? Är det att det är med konvex istf konkav egg?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Tackar för info'n. Utan att ha sett eller klämt på varken veritas eller l-n så är jag mer intresserad av veritas. skulle vara trevligt att testa några av deras hyvlar innan jag bestämmer mig. Snacka om I-lands problem.....bengtn skrev:
Grimsdales metod är ju lite annorlunda. jag är inte så förtjust i den främst för att det är stor risk att man blir lite ivrig och höjer brynvinkeln för mycket. Jag brukar bryna de flesta av mina eggar mellan 30-33 grader men här riskerar man att lätt hamna över 35 grader. För ett stämjärn betyder inte det så mycket men en hyvel behöver en släppvinkel på minst 10 grader (45-35) för att fungera bra. Teoretiskt borde strax över 0 grader fungera men trä komprimeras och fjädrar tillbaka när hyveln passerar.
Jag använder alltid ett brynstöd, inte för att det är svårt att bryna på fri hand utan för att vara säker på att jag alltid bryner vid samma vinkel. Det innebär att jag tar bort så lite metall som möjligt vid varje tillfälle vilket gör att det både går fortare och att jag inte behöver slipa om eggen så ofta.
Slpmedia är en annan fråga. Sandpapper är billigt att komma igång med men blir dyrt i längden. Det är också svårt att hitta tillräckligt fint papper (2000+ korn) för den bästa polishen.
/B
Jag använder alltid ett brynstöd, inte för att det är svårt att bryna på fri hand utan för att vara säker på att jag alltid bryner vid samma vinkel. Det innebär att jag tar bort så lite metall som möjligt vid varje tillfälle vilket gör att det både går fortare och att jag inte behöver slipa om eggen så ofta.
Slpmedia är en annan fråga. Sandpapper är billigt att komma igång med men blir dyrt i längden. Det är också svårt att hitta tillräckligt fint papper (2000+ korn) för den bästa polishen.
/B
Via Google Translate: Ja, med hjälp av en vinkel som är för hög är risken med Grimsdale. Det är en enklare metod för nybörjare tills de utvecklas bättre kontroll. De kan besluta att använda platt avfasning så småningom. Men det visar att du inte behöver vara perfekt för att få en användbar kant.
Jag slutade använda sandpapper eftersom det blev för dyrt. Jag använde upp det snabbt när tungt slipning. För finslipning jag inte använda upp det så snabbt. För högsta gryn använde jag sandpapper gjorda för fordonskarosser arbete.
Jag slutade använda sandpapper eftersom det blev för dyrt. Jag använde upp det snabbt när tungt slipning. För finslipning jag inte använda upp det så snabbt. För högsta gryn använde jag sandpapper gjorda för fordonskarosser arbete.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 578 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 578 inlägg
Generöst erbjudande, tackar! Faktiskt är jag inte så långt bort. Jag har precis fått loss tillstånd att ta med min 3 månaders dotter (som flyttande in hos oss i lördags) till Sverige. Men jag tror jag måste beställa hyvel innan vi drar och det är inte riktigt "vägarna förbi" heller. Att jag har minibussen full av brorsbarn och en svägerska hjälper ju inte direkt heller....bengtn skrev:
MattiasFr, du skriver att du skall använda hyveln för sporadiskt hobbybruk. I så fall skulle jag även kikat på Veritas vanliga Low-Angle Block Plane. DX/NX60 är fina hyvlar, men jag undrar om det inte är lite att "ta i"? Personligen skulle jag hellre lagt mellanskillnaden på ett par extra stål eller något annat.
Angående LN vs. Veritas... Jag har en LN 60½R (R=Rabbet, dvs en hyvel med "fixed mouth" där stålet når ända ut till kanten på sulan) och en Veritas Low-Angle Block Plane. Rent estetiskt tilltalar LN mig mest, den inger helt enkelt en "genuinare" känsla än Veritasen. Dock har Veritasen några funktionella egenskaper som jag uppskattar...
1) Justerskruven för stålet är precisare än på LN. LN-hyveln har ett spel på ca ett halvt varv - det är betydligt mindre på Veritasen. Jag är faktiskt förvånad att det är så, men det är i varje fall så på mina exemplar.
2) Veritasen har stöd för stålet i sidled i form av två små stoppskruvar och stålet kan ställas i sidled ("skew") mha justerskruven på ett enkelt sätt. På LN saknas dessa finesser och man får hålla ordning på "skewen" genom att hålla i bladet med fingrarna.
3) Det finns ett större handtag + knopp som tillbehör till Veritasen. Med dessa monterade kan man använda hyveln som en liten (#3) putshyvel. På tal om tillbehör finns det även en "chamfer guide" till Veritasen som gör det enkelt att fasa kanter med konsekvent resultat utan att man behöver vara en hejare på att bemästra hyveln. (Dessa tillbehör finns ej till DX/NX60).
Nu skall man inte jämföra LN 60½ och 60½R rakt av, men jag ser ingen anledning till att ovanstående inte skulle gälla även för 60½. Bengt rättar mig säkert om jag har fel
Till sist kan man väl konstatera att ingen av punkterna ovan är en dealbreaker - både LN och Veritas är bra hyvlar och slutresultatet med de båda hyvlarna lär vara i det närmaste identiskt. 1) är irriterande men påverkar inte funktionen, 2) är förmodligen en vane/smaksak och 3) får väl ses som bonusprylar.
(Ursäkta urspårningen kring LN vs. Veritas när det egentligen inte var det du frågade om... men under 3) finns i varje fall en kommentar rörande DX/NX60
)
Angående LN vs. Veritas... Jag har en LN 60½R (R=Rabbet, dvs en hyvel med "fixed mouth" där stålet når ända ut till kanten på sulan) och en Veritas Low-Angle Block Plane. Rent estetiskt tilltalar LN mig mest, den inger helt enkelt en "genuinare" känsla än Veritasen. Dock har Veritasen några funktionella egenskaper som jag uppskattar...
1) Justerskruven för stålet är precisare än på LN. LN-hyveln har ett spel på ca ett halvt varv - det är betydligt mindre på Veritasen. Jag är faktiskt förvånad att det är så, men det är i varje fall så på mina exemplar.
2) Veritasen har stöd för stålet i sidled i form av två små stoppskruvar och stålet kan ställas i sidled ("skew") mha justerskruven på ett enkelt sätt. På LN saknas dessa finesser och man får hålla ordning på "skewen" genom att hålla i bladet med fingrarna.
3) Det finns ett större handtag + knopp som tillbehör till Veritasen. Med dessa monterade kan man använda hyveln som en liten (#3) putshyvel. På tal om tillbehör finns det även en "chamfer guide" till Veritasen som gör det enkelt att fasa kanter med konsekvent resultat utan att man behöver vara en hejare på att bemästra hyveln. (Dessa tillbehör finns ej till DX/NX60).
Nu skall man inte jämföra LN 60½ och 60½R rakt av, men jag ser ingen anledning till att ovanstående inte skulle gälla även för 60½. Bengt rättar mig säkert om jag har fel
Till sist kan man väl konstatera att ingen av punkterna ovan är en dealbreaker - både LN och Veritas är bra hyvlar och slutresultatet med de båda hyvlarna lär vara i det närmaste identiskt. 1) är irriterande men påverkar inte funktionen, 2) är förmodligen en vane/smaksak och 3) får väl ses som bonusprylar.
(Ursäkta urspårningen kring LN vs. Veritas när det egentligen inte var det du frågade om... men under 3) finns i varje fall en kommentar rörande DX/NX60
Jag har den där chamfer guiden. Den är mycket trevlig, och med en low angle fungerar den även bra på ändträ. Alla såna där guider är till för oss som inte har tid att bli riktigt bra på handhavandet av verktyget.
För övrigt skaffade jag nyligen en Veritas spånhyvel med rundad sula för att snygga till nytillverkade takfotstassar som jag hade sågat ut med bandsåg. Totalt var det 52 tassar att hyvla. När det var ungefär 10 kvar började jag få grepp om hur man skall använda verktyget för att slippa vibrationer och andra problem. Jag är mycket nöjd med spånhyveln. Den böjda sulan fungerar både på konkava och konvexa profiler. En trevlig bekantskap som inte kommer att samla damm.
För övrigt skaffade jag nyligen en Veritas spånhyvel med rundad sula för att snygga till nytillverkade takfotstassar som jag hade sågat ut med bandsåg. Totalt var det 52 tassar att hyvla. När det var ungefär 10 kvar började jag få grepp om hur man skall använda verktyget för att slippa vibrationer och andra problem. Jag är mycket nöjd med spånhyveln. Den böjda sulan fungerar både på konkava och konvexa profiler. En trevlig bekantskap som inte kommer att samla damm.