Hej
Jag hade tänkt att köpa en kompressor. Idag kom ett reklamblad från Bauhaus
där dom gör reklam för en kompressor med 230volt vikt 5.3 max tryck 10bar tankvolym 50 liter luftflöde 450l/min
är det någon som har en eller vet något om dom priset är 2495kr inkl muterdragar mm känns ju rätt biligt frågan är om den är nått att ha?
Jag hade tänkt att köpa en kompressor. Idag kom ett reklamblad från Bauhaus
där dom gör reklam för en kompressor med 230volt vikt 5.3 max tryck 10bar tankvolym 50 liter luftflöde 450l/min
är det någon som har en eller vet något om dom priset är 2495kr inkl muterdragar mm känns ju rätt biligt frågan är om den är nått att ha?
Pris jämfört med andra produkter jag har inte koll på, men jag har kört en Herkules i flera år nu och den verkar funka helt utan strul. Jag har en 2hp modell. Ska jag ha någon synpunkt så är det att ljudnivån är hemsk - låter för mycket.
Jag tror att du förväxlar hästkrafter med kW. 3 hk är ca 2,2 kW, vilket gör att den skall kunna gå på en 10A enfas. I teorin i alla fall. Däremot ställer jag mig tveksam till uppgiften om 450 l/min. Det är en hel del. Jag skulle tro att det är den uppgiften som kallas "genomlupet flöde", vilket egentligen är den teoretiska slagvolymen*varvtalet. Det är inte alls så mycket du får ut från kompressorn när den får jobba mot 6 bars tryckskillnad. Det hänger samman med att luften i kompressorn är elastisk och att en kolvkompressor suger in luft i cylindern och komprimerar den. Det betyder att man får en massa elastiska förluster. Genom att konstruera väl och använda bra komponenter i ventiler osv kan man minska de elastiska förlusterna, men aldrig eliminera dem. En skruvkompressor borde vara betydligt mer effektiv eftersom man har en kontinuerlig komprimering av luften. Nu måste jag gå till jobbet.
Har nog koll på enheterna, men som du själv antyder... det funkar i teorin utan annan belastning på fasen.mattiasp skrev:
Jag hoppas TS inte tror den väger 5,3kg utan snarare 53kg. Mao inte mobil.
Luftgenomströmning på 450 l kan bara vara obelastat luftflöde ut från cylindern exakt som du skriver MattiasP.
En bra start för TS är att vara ärlig mot sig själv och bestämma vad kompressorn skall användas till och ta det sedan därifrån.
Eg: Bilverkstad-> För liten
vs
Spikpistol och fylla på lyft i däcken ->för stor.
Nimajneb skrev:
men en kompressor som har 1 fas 230volt måste ju kunna klara av gå uta att b¨åsa säkrngar kors och tvärrs? den är ju anpassad för det?
jag har allt 3 fas utag också men det kostar ju betydligt mer med en större kompressor samtidigt vill jag ju inte köpa nått som inte fyller mitt behov samt att den skall ju fungera utan krångel
Trefasuttag är ju uppsäkrade till minst 16A. Om du har fullkopplade uttag med nolla kan du få ut enfas 16A schuko med en billig adapter. För övrigt tror jag att det går utmärka att driva kompressorn i fråga med en dvärgbrytare med c-karakteristik eller en gL/gG diazed säkring (en vanlig porslinspropp)
Med en trög 10A säkring och ingen annan last så kommer det i regel att funka. Hänger lite på hur mycket startströms den tar.Gulz skrev:men en kompressor som har 1 fas 230volt måste ju kunna klara av gå uta att b¨åsa säkrngar kors och tvärrs? den är ju anpassad för det?
jag har allt 3 fas utag också men det kostar ju betydligt mer med en större kompressor samtidigt vill jag ju inte köpa nått som inte fyller mitt behov samt att den skall ju fungera utan krångel![]()
Har du kollat vad Duab har att erbjuda
Kompressorn är tydligen samma som Mecafer VDC/50, ett av märkena som ingår i Abac group. Mecafer specar den till 356 liter/min, det är ju trots allt ett tvåcylindrigt block. Jag skulle nog slå till på Herkules kompressorn om det vore så att jag inte köpte en ny för två månader sedan.
http://www.nuair.it/portal/images/stories/compressori/mecafer/bicvlub/VDC_ING.png
http://www.nuair.it/portal/images/stories/compressori/mecafer/bicvlub/VDC_ING.png
Redigerat:
Min 2.5 HP Hercules, encylindrig, gör i realiteten 130 l/min vid 3 bar, det vill säga oanvändbart för allt utom spikpistol. 356 liter/min är väldigt intressant. Hur säker är du?Ergo skrev:
--- Mats ---