39 939 läst ·
30 svar
40k läst
30 svar
Kompressor Herkules 3hk?
Vid vilket tryck brukar "seriösa" aktörer mäta luftmängden?Mats Bengtsson skrev:
Jag hittar dock ingen info om vid vilket tryck det är uppmätt, då blocket tydligen inte finns i Abac:s sortiment.
Edit: Såg nu att inte ens Abac anger vid vilket tryck deras luftmängd är uppmätt.
Redigerat:
Det finns ingen standard, och vad man vill veta beror ju på vilket verktyg man använder (och vilket tryck det vill ha). Vet man flödet vid 6 bar vet man ju om man klarar jämvikten för många saker som slipning och så. Beroende på färgspruta kan samma sak vara intressant vid 4 bar.Ergo skrev:
Det jag undrade var mest hur säker du var på att det var en Mecafer?
--- mats ---
Jag skulle säga att jag är 100 på att det är en ombrandad Mecafer. Har sett andra kompressorer på Bauhaus som varit märka under deras eget märke, men om man tittar på typskylten så står det Nuair, alltså gruppen där Mecafer ingår.Mats Bengtsson skrev:Det finns ingen standard, och vad man vill veta beror ju på vilket verktyg man använder (och vilket tryck det vill ha). Vet man flödet vid 6 bar vet man ju om man klarar jämvikten för många saker som slipning och så. Beroende på färgspruta kan samma sak vara intressant vid 4 bar.
--- mats ---
Här kommer ett bildbevis på att det är en Mecafer under annat märke.Mats Bengtsson skrev:Det finns ingen standard, och vad man vill veta beror ju på vilket verktyg man använder (och vilket tryck det vill ha). Vet man flödet vid 6 bar vet man ju om man klarar jämvikten för många saker som slipning och så. Beroende på färgspruta kan samma sak vara intressant vid 4 bar.
--- mats ---
Kan jag tolka tråden som att det är köpläge på detta paket från Bauhaus för mig som nybliven villaägare?
Tänkt att använda den till att först och främst fylla luft och byta hjul på bil + motorcykeln men även spika plank, staket och sen lär väl behovet öka för varje projekt som kommer.
Tänkt att använda den till att först och främst fylla luft och byta hjul på bil + motorcykeln men även spika plank, staket och sen lär väl behovet öka för varje projekt som kommer.
Ja, du har tolkat rätt. Annars finns det en Abac till kampanjpris på Jula.Ahlesten skrev:
http://www.jula.se/luftkompressor-3-hk-125310
Fördelen med Herkules är ju att man får med verktyg också.
Och att den på Bauhaus är tvåcylindrig medans den på Jula bara har en, något säger mig att den med två borde klara hålla ett bättre tryck.Ergo skrev:
Sen var det typ halva luftmängden enligt specen... 240l/min på Jula och 450l/min på Bauhaus.
310 liter per minut om du ska jämföra Julas på samma sätt som Bauhaus har angett luftmängden.Ahlesten skrev:
Dock så har Bauhaus överdrivit lite, Mecafer anger 356 liter/ min för samma kompressor, kolla länken.
http://www.nuair.it/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=134
Personligen hade jag nog slagit till på Bauhaus kompressor ändå, men Julas är också intressant till det priset.
Redigerat:
Jo, såg att det var mer de siffrorna som var riktiga, men frågan är om Jula´s siffror stämmer så bra också... men gör de det så skiljer det nästan 100l/min och det är väl ändå ganska mycket.Ergo skrev:310 liter per minut om du ska jämföra Julas på samma sätt som Bauhaus har angett luftmängden.
Dock så har Bauhaus överdrivit lite, Mecafer anger 356 liter/ min för samma kompressor, kolla länken.
[länk]
Personligen hade jag nog slagit till på Bauhaus kompressor ändå, men Julas är också intressant till det priset.
Nej, har funderat klart och åker nog och köper mig en kompressor.
Klen?? Knappast, 50-100m slang kopplat till kompressorn är inte helt optimalt.Ahlesten skrev:
Viktigt dock att du gör ett medvetet val, mobil eller stationär. Själv valde jag mobilt eftersom jag vare sig vill ha ett ormbo med slang eller släpa runt på en blytung kompressor.
Själv valde jag mobilitet o ångar mig inte en sekund för det.
Har du köpt en sådan kompressor ännu? Skriv isf gärna en liten kort recension om vad du tycker om denAhlesten skrev: