Hallå där, tänkte starta den här tråden för att se om det är några av er som äger Festools nya skruvdragare och haft problem med den?

Jag säljer Festool på mitt arbete och har haft en del problem med de nya dragarna. Jag har även en T15+3 hemma och den strular också.

Problemen jag stött på är att den tappar orken väldigt ofta, ger ett varningspip efter i princip ingen belastning alls. Ett annat problem är att chucken fortsätter att rotera efter att man har släppt strömbrytaren, utan att frikopplas. Den drar alltså in t.ex. skruven längre in.

Jag har pratat med Festool om det här men de vill inte kännas vid det alls. De har sagt att T15+3 kan i vissa fall programmera om sig själv till en T12+3 och därför kännas lite svag. Verkstaden säger att felprocenten är under 2 och att det då ligger inom ramen för vilken felprocent det får vara.

Allt detta är väldigt märkligt då jag har fått skicka in lite mindre än hälften av alla maskiner jag sålt. Har även pratat med kollegor i branschen och det är samma sak där. Jag börjar tröttna på Festools beteende nu och tänkte därför kolla med er om ni upplevt samma fenomen?

Det Festool gör när de reparerar dragarna är att byta ut elektroniken, på så gott som samtliga serviceprotokoll ser vi att de gjort det.

Alla dragare är det ju självklart inte fel på, vi har ett gäng till uthyrning och de funkar klanderfritt. Otroligt starka och robusta dragare. Vi har testat att skruva in en 8x400mm lång skruv i ett stycke massivt trä och stannat 5cm innan skruven är helt iskruvad. Därefter har vi kört på lägsta hastigheten och dragit i skruven sakta men säkert tills den går in helt och till slut spräcker trät. Det är extremt imponerande.

Jag har en 15+3 som jag använt till hemma och hobbybruk i ca ett år utan problem. Har väl skruvat i och ut ett per tusen trallskruv med den och är mycket nöjd med den.
/B

Kul att höra när det fungerar, det är ju det minsta man kan kräva av en Festool. Det kanske är så att det har varit fel på en speciell batch. Men det får vi nog tyvärr aldrig reda på.

Inga problem och jag har haft min 15+3 i 6 mån.

Inga problem med min T15+3. Haft den i snart 1,5 år...

Ägare till två T15, snurrar klanderfritt sen ca 1år.

Jag kan observera att bromsningen inte fungerar om batteriet är halvdött.
Borde den inte gå ännu fortare om den trodde att den var en t12 eftersom det är olika batterispänning?

Min T12 har gått kanon. Har visserligen bara haft den ett par månader men...
Fick mig att överge den gamla C12an. Trodde jag skulle sakna den mer än jag gjort. Otroligt smidig maskin detta. Det som fick mig att tippa över och vilja byta var faktiskt att det fanns en fungerande bitshållare även på T12. Ja, faktiskt bättre än på C12 med sin magnet På C12 kunde bitsen lätt flyga av när man stötte i dragaren. Har inte upplevt detta på T12.

Jag har haft totalt 4 seviceärenden på mina i princip helt nya maskiner.
Kortfattat:
Min C12 fick problem med skorrande ljud från växellådan.
In på service (tog tid), fick tillbaka den med utbytt växellåda och axel (skev).
Missljudet från växellådan återkom vid första användningen, så iväg med den på service igen. Nu fick jag tillbaka en ny maskin, men den här hade tillverkningsår 2006 istället för 2008, kändes lite fult av dom att göra så.
Jag lämnade tillbaks maskinen och tog pengarna tillbaka.

Min T15+3 fick problemet du beskriver ovan med att chucken fortsätter att rotera när man släppt strömbrytaren. Skicka in även denna på service (tog lång tid), där dom bytte ut elektroniken. Sen funka den ett par veckor, tills det blev det samma problem igen. In på service, motorn blev utbytt. Därefter sålde jag den med risk för fler problem framöver.

Om man lyssnar på motorljudet på T15+3 i butik, och jämför mellan flera så kan man höra att dessa varierar. Och om man tippar maskinen framåt när man gasar så kan "missljud" uppstå. Knepigt, men så är det.

Tror tyvärr det är så att deras maskiner har fått för mycket elektronik, vilket gör dom väldigt känsliga.

När jag ändå rackar ner på festool så kan jag lika gärna fortsätta :)
Deras snabbchuck är egentligen inget vidare heller. Man kan inte dra åt borr/bits på samma sätt som på en riktig chuck. Med risk för att den tappar borret/bitset.
Annars är det bra maskiner för övrigt (ej ironisk).

Detta var vad jag hade att komma med :)

Jag har en T12 med exakt dessa problem, den stannar med ett "pip" vid belastning samt att den fortsätter dra när man släppt strömbrytaren. Blir alltså till att åka med den till min ÅF och klaga. Trist på en iövrigt underbar maskin.

Jag har 2 C12:or, och har aldrig haft något av problemen som nämns ovan. Däremot så är båda mina snabbchuckar lite konstiga - när man ska vrida åt dem så är det typ 1/3 varv utan motstånd innan backarna börjar spänna..lite svårt att förklara men det känns lite billigt. Dock har jag inga som helst problem med funktionen, borr sitter som berget och jag har aldrig tappat något (dock kör jag oftast med centrotec för att det är så snabbt).

Hmm, jag har fått uppfattningen att festool hade sådan hög kvalitetsnivå att dom i princip aldrig krånglade ( jag har aldrig haft någon men har läst en del om dom ).
Men borde inte festool vara väldigt intresserade av att snabbt lösa problemen för att behålla sitt goda (?) rykte?
Börjar det ryktas att deras egentligen löjligt dyra maskiner dras med allvarliga fel så är det nog många som väljer ett annat märke.

Hej,
Har en T15+3. Skruvdragaren har fungerat klanderfritt. Och den har fått arbeta hårt periodvis. Däremot valde laddaren till batterierna att lägga av i somras. Kan ha berott på att laddaren stod mitt på altanen de absolut varmaste sommardagarna med fritt solsken på sig samtidigt som den skulle ladda batterier kontinuerligt.

Lämnade in laddaren och det är här det lustiga börjar. Butiken ville behålla inte bara laddare men även dragaren. Med argumentet, det har varit lite problem med dom här... Fick inget mer uttömande svar än så.

Fick tillbaka allt inklusive lagad laddare efter en vecka.

Det viktigaste är hur handlaren/företaget agerar när fel uppstår.
Har ganska mycket festoolsaker men aldrig haft några fel.

Jag har ett gäng festool, och inga allvarligare fel. Men självklart blir det fel på festool också. För övrigt så har jag i princip aldrig haft några allvarligare fel på några andra av mina proffsverktyg heller, men så vårdare jag dem nog mer ömt än de flesta byggare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.