jag har en festool skruvdragare som ser ut som på bilden( det är dock en äldre version, köpt för c:a 4 år sedan...)
den har slitit hårt under de senaste 3 åren och har varit fantastiskt bra, jag har aldrig varit så nöjd med ett verktyg...
men nu har den blivit så oerhört svag och långsam, på den snabba växeln orkar den inte dra i en vanlig träskruv 5x90 utan att man måste byta växel...
så jag tänkte det var batterierna som började ge sig, men vid lite mer eftertanke är det kanske lite konstigt att båda batterierna ger upp sammtidigt...
så min fråga blir då, vad kan det annars vara som är fel?? något man kan lösa själv? eller skall det lämnas in på verkstad, eller är det bara att köpa en ny??
tack så länge...
den har slitit hårt under de senaste 3 åren och har varit fantastiskt bra, jag har aldrig varit så nöjd med ett verktyg...
men nu har den blivit så oerhört svag och långsam, på den snabba växeln orkar den inte dra i en vanlig träskruv 5x90 utan att man måste byta växel...
så jag tänkte det var batterierna som började ge sig, men vid lite mer eftertanke är det kanske lite konstigt att båda batterierna ger upp sammtidigt...
så min fråga blir då, vad kan det annars vara som är fel?? något man kan lösa själv? eller skall det lämnas in på verkstad, eller är det bara att köpa en ny??
tack så länge...
Det låter spontant som batteriproblem. Att båda ger upp ungefär samtidigt är väl inte direkt orimligt. Jag hade ringt Festools reparationsverkstad i Malmö, de brukar vara bra på att ge vettiga svar. Är det batterierna så blir det väl till att bita ihop och köpa nya. Vad de kostar hittar du på Festools hemsida.
Jag hade ett liknande problem med min C12:a - det kändes ungefär som att batteriet var på väg att ta slut trots att det var fulladdat. Dock upptäckte jag att den gick som vanligt när jag tryckte extra hårt på brytarens ovankant, och drog därmed slutsaten att den hade gett upp. Provade med lite elektronikspray, men det hjälpte inte. Skaffade därför en ny brytare, och sen gick maskinen som den skulle igen. Brytaren är förvånansvärt billig, och dessutom enkel att byta på egen hand (en lite bild finns här: http://www.byggahus.se/forum/762257-post54.html).
Nu har du iofs ingen C12, men problemet är kanske detsamma?
tack för tipset, skall kolla det...
Även jag har haft detta problem på min C12bygga_bo skrev:Jag hade ett liknande problem med min C12:a - det kändes ungefär som att batteriet var på väg att ta slut trots att det var fulladdat. Dock upptäckte jag att den gick som vanligt när jag tryckte extra hårt på brytarens ovankant, och drog därmed slutsaten att den hade gett upp. Provade med lite elektronikspray, men det hjälpte inte. Skaffade därför en ny brytare, och sen gick maskinen som den skulle igen. Brytaren är förvånansvärt billig, och dessutom enkel att byta på egen hand (en lite bild finns här: [länk]).
Som andra redan har påpekat, slå en signal ner till Festool i Malmö. De är alltid trevliga och kunniga.
Dragaren på bilden är nog inte den du har. Den har nämligen bara funnits i 1.5år ungefär. Skulle tro att du har en TDK12 eller 15, alternativt den ännu äldre TDD12.
Oftast är det batterierna som ger upp men kan även vara något annat. Av egen erfarenhet är det förvånansvärt billigt att reparera festools verktyg. Däremot kostar ju frakten ner till Malmö en slant.
Dragaren på bilden är nog inte den du har. Den har nämligen bara funnits i 1.5år ungefär. Skulle tro att du har en TDK12 eller 15, alternativt den ännu äldre TDD12.
Oftast är det batterierna som ger upp men kan även vara något annat. Av egen erfarenhet är det förvånansvärt billigt att reparera festools verktyg. Däremot kostar ju frakten ner till Malmö en slant.
okey, tack för tipsen, jag skall börja med att ringa till Malmö, så får vi se vad de tror... det stämmer att den heter TDK15.
annars kanske det är en bra anledning att köpa en ny... ;-)
annars kanske det är en bra anledning att köpa en ny... ;-)
Det är ju alltid roligt att köpa nyttimported_peter skrev:
I maj kommer den nya C12 med lithium jon batterier. Håll utkik efter den.
Liknande trådar
-
Festool adapters skruvdragare
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Avslutad: Vinn en kraftfull skruvdragare från Festool
Tävling -
Festool DWC skruvautomat som skruvdragare?
Festool eller Mafell-skruvdragare?
NY Festool CXS Li 2,6-Set skruvdragare - Lund/Malmö
Säljes, Uthyres & Skänkes