7 218 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Vilken excenterslip?
Hej. Ytterligare en "jämföra två maskiner" typ av tråd: Vill ha en bra excenterslipmaskin, som skall figurera som universalslipmaskin. Användningsområde: - Renovering av trappa (relativt smal modell med två raka vanglar). - enstaka slipade skarvar vid tapetsering etc - renovering av möbler inför ommålning (matbord, ev någon byrå) Maskiner jag funderar över: - Bosch Gex 150 AC - Makita B6030 samt eventuellt Gex 125 AC Hur skall man resonera med slipdynans storlek? Är 125 mycket smidigare? Men svårare på plana underlag? Är det lättare att hitta slippapper till en Bosch i Sverige? Vilken fungerar bäst med dammsugare? Har någon av maskinerna ett större användningsområde? ---- För att svara på en fråga som annars dyker upp: Nej, tyvärr, jag vill inte lägga pengarna som en Rotex 125 kostar. Taket ligger på 2000 sek, GEX 150 kostar ca 160e och B6030 kostar ca 150£. Tack!
Mitt råd är att flytta ditt tak en aning och skaffa den här:
http://www.axminster.co.uk/product-Makita-BO6040-Sander-21412.htm
eller Boschs motsvarighet GEX 150 turbo.
Steget upp innebär att du får en mycket mer mångsidig slipmaskin för både snabb grovslipning och finslipning. Båda maskinerna fungerar som Rotexen med två olika sliprörelser.
Jag har inte kollat efter bästa pris. Kanske finns det en bättre deal någon annanstans.
Komlettera gärna med en sickel till ställen där du inte kommer åt med ett runt slippapper.
http://www.axminster.co.uk/product-Makita-BO6040-Sander-21412.htm
eller Boschs motsvarighet GEX 150 turbo.
Steget upp innebär att du får en mycket mer mångsidig slipmaskin för både snabb grovslipning och finslipning. Båda maskinerna fungerar som Rotexen med två olika sliprörelser.
Jag har inte kollat efter bästa pris. Kanske finns det en bättre deal någon annanstans.
Komlettera gärna med en sickel till ställen där du inte kommer åt med ett runt slippapper.
Jag har GEX 150AC och det är en bra maskin. Uthärdlig ljudnivå , bra hastighetsreglering som jag använder ofta, skaplig inbyggd dammuppsamlare(blir dock snabbt full och den tar ju inte allt, har inte provat med dammsugare) och en skön kvalitetskänsla. MEN, ska man slipa krävande saker så är den lite för klen. Händer tyvärr ganska ofta att man önskade lite mer pulver, men jag är ändå nöjd.
Blev själv tipsad av forumet att köpa GEX 150 turbo och det ångrar jag ibland att jag inte gjorde,.
Blev själv tipsad av forumet att köpa GEX 150 turbo och det ångrar jag ibland att jag inte gjorde,.
Redigerat:
Hade det inte stått slipa ner en trappa så hade jag lätt supportat tex 125AC inkl dammsugaradaptern.
Men att ge sig på en trapp med en sådan är inget jag skulle vilja föreslå ens för min bittraste fiende.
Då behövs 6040, 150turbo eller rotex (Även en dedikerad golvslipmaskin funkar naturligtvis)
Om du tänker långsiktigt så kommer du behöva/vilja ha en enkel o lätt 125a samt en av dom 3 ovan i 150.
Frågan är hur du tar dig dit........
Betr slippapper så finns dom till tex bosch överallt men om jag minns rätt så har rotexen en annan hålbild och kräver specialpapper(?)
Men att ge sig på en trapp med en sådan är inget jag skulle vilja föreslå ens för min bittraste fiende.
Då behövs 6040, 150turbo eller rotex (Även en dedikerad golvslipmaskin funkar naturligtvis)
Om du tänker långsiktigt så kommer du behöva/vilja ha en enkel o lätt 125a samt en av dom 3 ovan i 150.
Frågan är hur du tar dig dit........
Betr slippapper så finns dom till tex bosch överallt men om jag minns rätt så har rotexen en annan hålbild och kräver specialpapper(?)
Tack så mycket för svaren. Om jag fattar er sammantagna åsikt korrekt så är det rotationsslipningen som gör att man kan avverka mer med GEX turbo, Rotex eller 6040? Angående papper: Bosch verkar ju lätt att få tag i. Frågan är om hålbilden är likadan för Rotex och makitan? Jag har för mig att jag har läst det någonstans men jag hittar inte någon info just nu. Trappan som skall slipas är den smalaste, brantaste trappa utan sättsteg som ni kan tänka er. Man kan kalla den för en bekväm stege.. Separata vanglar som kan monteras isär (tror jag). Planen är att slipa trappan isärtagen, om man kan separera stegen.. Trappan är klarlackad så man kanske behöver något med driv i?
Förutom rörelsmönstret, som påminner om en skadeskjuten sambadansande kråka, så uppfattar jag att även den utmärkta dammupptagningsförmågan (iaf 150turbo o rotex) att slippappret inte geggar igen på samma sätt som en vanlig billig excenterslip.