Är nyfiken på Titebonds limmer, har dock inte sett någon som säljer det.

På andra sidan pölen verkar det vara det enda som används i limväg, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?

//Joppe

Nakaya ( http://www.nakaya.se/product.do?productId=5000 ) har det.
Jag köpte en liten flaska titebond 3 på båtmässan i Älvsjö för ett par veckor sedan för att testa och hittills är jag nöjd.Jag har inte gjort några djupare jämförelser men känslan är man har lite längre tid på sig att få tvingarna på plats. Det är också lite lättare att putsa bort spill i och med att limmet blir hårt när det torkat. Nästan som benlim.
/B

Köpte också en dyr liten flaska från samma firma. Det verkar fungera riktigt bra. Har det när jag ska limma smådetaljer eftersom det tydligen är populärt bland musikinstrumenttillverkare. Det rinner lättare än vanligt vitlim och kanske sugs det in bättre på detta sätt. Tja, man vill ju tro att dyrt är bra, också.

Vi har haft en tråd om titebond som är stängd, och en serie inlägg i tråden om kort hos axminster. Så jag vet det finns ett intresse för titebond limmen, men inte vad synpunkterna är.

Jag köpte ett par flaskor hos axminster så snart jag såg man kunde importera dem. Har inte snickrat så mycket sedan dess, men har ett par intryck har jag fått.

Har förr använt nästna uteslutande vitt lim (ett mycket gott råd från snickarboden, Kent, det limmet fungerar bra). Dock har det ibland lite för kort öppettid, och jag har därför också köpt svindyra långa öppettidslim. De har ingen lagrinstid, och jag gillar inte formaldehyd i garaget, så jag letar efter alternativ.

Nu har jag provat titebond ett par gånger, och gissar fler har gjort samma så jag undrar vad erfarenheterna är:

1. Flaskan är fantastisk, pipen är verkligen återförslutningsbar, lätthanterlig, och bara det är ett plus.
2. Upplever att öppettiden är längre, men jag vet inte säkert om det är sant (inte gjort några stora saker sedan jag fick det).
3. Det känns aningen rinnigare, verkar lite lättare få ihop bitarna med lim emellan då det verkar rinna ut vid lite mindre tryck.

Vad har Ni för erfarenheter av titebond?

--- Mats ---

Ämnen upplåsta och sammanfogade. /mod

Jag köpte en gallon Titebond III från Axminster för ett tag sedan, främst tll mitt stundande hyvelbänksbygge. Mina intryck från inlägg #2 här ovanför håller och stämmer bra med det Mats skriver. Det fungerar bra, är vattenfast och ger längre öppentid. Det är också lättare att få bort överflödigt, torkat, lim med ett stämjärn, hyvel eller sandpapper då det blir hårt och sprött då det torkat.
Tycker dock att vanligt vitlim är ett minst lika bra alternativ i det flesta fall.
/B

bengtn skrev:
Jag köpte en gallon Titebond III från Axminster för ett tag sedan, främst tll mitt stundande hyvelbänksbygge. Mina intryck från inlägg #2 här ovanför håller och stämmer bra med det Mats skriver. Det fungerar bra, är vattenfast och ger längre öppentid. Det är också lättare att få bort överflödigt, torkat, lim med ett stämjärn, hyvel eller sandpapper då det blir hårt och sprött då det torkat.
Tycker dock att vanligt vitlim är ett minst lika bra alternativ i det flesta fall.
/B
Så det största felet med vitlim kankse är den usla korken? :)

En fråga till, har du, eller någon annan, hunnit upptäcka om titebond stör finishen mindre än vitlim? Om den är lättare att få bort så kanske den har mindre påverkan? Har planer på att måla mindre, göra finish mer, så saknar erfarenhet mer än att jag vet att vitlim lämnar kvar en tät hinna (som kan vara ett plus när man målar MDF).

--- Mats ---

bengtn skrev:
/B
Gjort en del smålimmande med titebond II under sommaren, men kajaksäsongen har hållt mig från större byggen. Idag var första gången jag på allvar provade öppenheten i Titebond III (vattenresistent).

Mycket bra. Om det visar sig att den håller lika bra som vitlim kommer jag att lämna vitlim vad gäller ramverksbyggen (tennons, öppna tennons, Dominos,...), och jag slipper dra mig till formaldehydlimmen som är de enda jag innan hittat med tillräcklig öppentid. Limmade ihop ett antal bitar, fogade med 12 Besseyklampar, och riktade med 6 wolfcraft klampar och Veritas vinklar.

Det var, till skillnad från med vitlim, fullt möjligt på slutet att spänna ihop det sista lilla i vertikalriktningen, trots att biten legat i spänn i horisontalriktnigen tills jag kom till de sista justeringarna. Dessutom har man längre tid på sig at torka av limmet på utsidan av brädan.

--- Mats ---

Och jämfört med PU-lim då?

/Kent

Antar att alla redan har sett att Axminster har rea på titebond nu, 60 tuber för en femhundring eller vad det var ...

snickarboden skrev:
Och jämfört med PU-lim då?

/Kent
Jag har mest använt vitlim, så att jämföra med PU-lim kan jag tyvärr inte. Men eftersom du ställer frågan gissar jag PU-lim har märkbart länge öppettid än vitlim?

--- Mats ---

tallmilan skrev:
Antar att alla redan har sett att Axminster har rea på titebond nu, 60 tuber för en femhundring eller vad det var ...
Men det var väl inte något av deras vanliga trälimmer (Titebond I, II och III)?

Nix, det var konstruktionslim. Förvisso billigt, men kanske inget för möbelsnickeri.

jag kör med titebond 2 olika när jag bygger gitarrer, funkar kanon.

Har också prövat Titebond III och det verkar bra, har inte testat vattenhållbarheten än.
Jag köpte från Dick

• Gilla
Dirk mc Stribe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.