Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Första vertikalfräsen inhandlad. Fabrikat Beronius i Eskilstuna. En rätt gammal pjäs av allt att döma. 2hk motor, en växel.
Ifråga om kuttrar och stål medföljde några S-kuttrar, en fyrkantskutter och en rundkutter av klämtypen. Inget att använda med andra ord. Det märkliga är att axeln kuttrarna sitter på är lös. Det är som en adapter ner till huvudaxeln som också är remskiva för driften. Adaptrarna fästes i axeln med en genomgående mässingskil. Det låter som en märklig konstruktion, och helst vill man ju inte att kilen ska lossna under gång...
Bifogar bilder. Vad tror ni, kan det vara något att ha eller ska man begränsa användningen till en sliptrissa? Köpet var mer av typen skänkes mot hämtning så det är inte hela världen, men man blir ju nyfiken.
Ifråga om kuttrar och stål medföljde några S-kuttrar, en fyrkantskutter och en rundkutter av klämtypen. Inget att använda med andra ord. Det märkliga är att axeln kuttrarna sitter på är lös. Det är som en adapter ner till huvudaxeln som också är remskiva för driften. Adaptrarna fästes i axeln med en genomgående mässingskil. Det låter som en märklig konstruktion, och helst vill man ju inte att kilen ska lossna under gång...
Bifogar bilder. Vad tror ni, kan det vara något att ha eller ska man begränsa användningen till en sliptrissa? Köpet var mer av typen skänkes mot hämtning så det är inte hela världen, men man blir ju nyfiken.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vad är det för diameter på kutteraxeln? En del av de gamla hade 1"' axel och sådana är det inte så lätt att hitta nya kuttrar, hylsor etc till. Å andra sidan kan man ju göra en ny axel där det är 30 mm.
Finns anhållet? Om inte så är den nog bättre att använda som slip.
/Kent
Finns anhållet? Om inte så är den nog bättre att använda som slip.
/Kent
Hördu phl, Finns det någon speciell anledning till att du samlar på en massa gamla träbearbetningsmaskiner med tveksamma säkerhetslösningar, typ fyrkantskuttrar och den nyss beskrivna mässingskilen?
Edit: felaktigt påstående, vilket snorunge riktigt påpekar nedan
Edit: felaktigt påstående, vilket snorunge riktigt påpekar nedan
Redigerat:
För att det bredvid står en ny rundkutter som väntar på montering. Vidare känns fyrkantskutter i en planhyvel inte som ett jätteproblem om den är väl "kapslad" samt att man har kickbackskydd.mattiasp skrev:
Äh, grabbar vad ni är känsliga!
Fyrkantskutter är grejer det...
Faderskapet hade en gammal femkutterhyvel anno 40-tal, remdriven och givetvis fyrkantskutter.
Var med när ett planstål släppte och for iväg rakt genom skyddsplåten upp i taket, genom råspånten, genom takplåten och vidare ut i luften. 30 meter bort låg en å och där tror vi stålet hamnade eftersom vi aldrig mer såg till det.
Ett 25 cm brett stål hade varit fint att få i halsen...
Den där pjäsen bör gå till skrot eller bara slipas med!
Fyrkantskutter är grejer det...
Faderskapet hade en gammal femkutterhyvel anno 40-tal, remdriven och givetvis fyrkantskutter.
Var med när ett planstål släppte och for iväg rakt genom skyddsplåten upp i taket, genom råspånten, genom takplåten och vidare ut i luften. 30 meter bort låg en å och där tror vi stålet hamnade eftersom vi aldrig mer såg till det.
Ett 25 cm brett stål hade varit fint att få i halsen...
Den där pjäsen bör gå till skrot eller bara slipas med!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Många frågor. Fyrkantskuttern kommer jag som sagt inte använda. Skickade mest med bilden för att den var snygg och som varningsbild.
Fräsen är komplett med delbart anhåll enligt känt mönster. Den är isärplockad, men jag kan ju posta bilder på pelaren.
Rundkuttern på bilden är ju skaftad, och går ner i huvudaxeln och fästs med en järnkil (inte mässing som jag först trodde) Det finns också lösa axlar med mutter. Ska kolla lite dimensioner på det, men jag tror en av dem var 30mm.
Fräsen är komplett med delbart anhåll enligt känt mönster. Den är isärplockad, men jag kan ju posta bilder på pelaren.
Rundkuttern på bilden är ju skaftad, och går ner i huvudaxeln och fästs med en järnkil (inte mässing som jag först trodde) Det finns också lösa axlar med mutter. Ska kolla lite dimensioner på det, men jag tror en av dem var 30mm.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
För att förtydliga mitt första inlägg: Jag vet att framförallt S-kuttrer, fyrkantskutter men också klämrundkutter är farliga. Inget hindrar dock att jag, som planerat skaffar en modern aluminiumkutter i rätt dimension, förhoppningsvis en 30mm, men det går att få tag på 3/4", 1" osv.
Jag går ut och plåtar nu så återkommer jag om en stund.
Jag går ut och plåtar nu så återkommer jag om en stund.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Fräsen är som sagt demonterad, men jag skickar bild på axeln, den mystiska fästkilen och två skaft. Det verkar finnas massor av olika ståltyper till den. Menar då inte olika profiler, utan olika sorters fästvarianter.
Just det, det ena frässkaftet verkar vara drygt 31mm, dvs 1-1/4". Det verkar som om det lutar åt att svarva ett nytt skaft som är 30mm i toppen.
Just det, det ena frässkaftet verkar vara drygt 31mm, dvs 1-1/4". Det verkar som om det lutar åt att svarva ett nytt skaft som är 30mm i toppen.
Redigerat:
Haha, monstret är ju en Volvo. 
Om jag tolkar bilden rätt så är remskivan betydligt bredare än remmen. Är det någon form av variomatic eller vad är tanken?
Vad väger monstret uppskattningsvis?
Vad är det för varvtal på monstret? (borde gå att räkna ut om varvtalskylten på motorn sitter kvar).
Tycker det är tveksamt om det är värt att svarva till 30 mm. Använda den som slip eller gör så här.
Om jag tolkar bilden rätt så är remskivan betydligt bredare än remmen. Är det någon form av variomatic eller vad är tanken?
Vad väger monstret uppskattningsvis?
Vad är det för varvtal på monstret? (borde gå att räkna ut om varvtalskylten på motorn sitter kvar).
Tycker det är tveksamt om det är värt att svarva till 30 mm. Använda den som slip eller gör så här.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Javisst, jag ska montera en Volvo BM-skylt på den.
Remskivan är så bred för att remskivan och kuttern åker upp när man höjer bordet och motorn är kvar. Det blir rätt bra svänghjulseffekt av det, eftersom den är massiv.
Den är förvånansvärt lätt med tanke på storleken. 200-300kg.
Har inte räknat ut varvtalet än (men det går med din metod.)
Nu följde det ju med en metallsvarv i köpet också, så det kan nog vara värt det. Annars kan det bli ett av historiens tyngsta bord till handöverfräs.
Remskivan är så bred för att remskivan och kuttern åker upp när man höjer bordet och motorn är kvar. Det blir rätt bra svänghjulseffekt av det, eftersom den är massiv.
Den är förvånansvärt lätt med tanke på storleken. 200-300kg.
Har inte räknat ut varvtalet än (men det går med din metod.)
Nu följde det ju med en metallsvarv i köpet också, så det kan nog vara värt det. Annars kan det bli ett av historiens tyngsta bord till handöverfräs.