Första vertikalfräsen inhandlad. Fabrikat Beronius i Eskilstuna. En rätt gammal pjäs av allt att döma. 2hk motor, en växel.

Ifråga om kuttrar och stål medföljde några S-kuttrar, en fyrkantskutter och en rundkutter av klämtypen. Inget att använda med andra ord. Det märkliga är att axeln kuttrarna sitter på är lös. Det är som en adapter ner till huvudaxeln som också är remskiva för driften. Adaptrarna fästes i axeln med en genomgående mässingskil. Det låter som en märklig konstruktion, och helst vill man ju inte att kilen ska lossna under gång...

Bifogar bilder. Vad tror ni, kan det vara något att ha eller ska man begränsa användningen till en sliptrissa? Köpet var mer av typen skänkes mot hämtning så det är inte hela världen, men man blir ju nyfiken.
 
Det var enklare att bifoga bilderna i ett separat inlägg.
 
  • Rundkutter2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4kantskutter3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen i klubben. Tyvärr tror jag det är sliptrissa som gäller.

Fyrkantskuttern är bra att använda om man har självmordstankar.

Du har möjligtvis inga bilder på fräsen?
 
Vad är det för diameter på kutteraxeln? En del av de gamla hade 1"' axel och sådana är det inte så lätt att hitta nya kuttrar, hylsor etc till. Å andra sidan kan man ju göra en ny axel där det är 30 mm.

Finns anhållet? Om inte så är den nog bättre att använda som slip.

/Kent
 
Fyrkantskuttern får mig direkt att tänka på mitt monster till planhyvel i källaren. Fast den fyrkantskuttern är 30cm bred med knivar som väger över kilot styck...
 
Hördu phl, Finns det någon speciell anledning till att du samlar på en massa gamla träbearbetningsmaskiner med tveksamma säkerhetslösningar, typ fyrkantskuttrar och den nyss beskrivna mässingskilen?

Edit: felaktigt påstående, vilket snorunge riktigt påpekar nedan
 
Redigerat:
´Var det inte Mr Handyman som hade mässingskilen?
 
mattiasp skrev:
Hördu phl, Finns det någon speciell anledning till att du samlar på en massa gamla träbearbetningsmaskiner med tveksamma säkerhetslösningar, typ fyrkantskuttrar och den nyss beskrivna mässingskilen?
För att det bredvid står en ny rundkutter som väntar på montering. Vidare känns fyrkantskutter i en planhyvel inte som ett jätteproblem om den är väl "kapslad" samt att man har kickbackskydd.
 
Äh, grabbar vad ni är känsliga!

Fyrkantskutter är grejer det...:)

Faderskapet hade en gammal femkutterhyvel anno 40-tal, remdriven och givetvis fyrkantskutter.

Var med när ett planstål släppte och for iväg rakt genom skyddsplåten upp i taket, genom råspånten, genom takplåten och vidare ut i luften. 30 meter bort låg en å och där tror vi stålet hamnade eftersom vi aldrig mer såg till det.

Ett 25 cm brett stål hade varit fint att få i halsen...:(

Den där pjäsen bör gå till skrot eller bara slipas med!
 
Många frågor. Fyrkantskuttern kommer jag som sagt inte använda. Skickade mest med bilden för att den var snygg och som varningsbild.

Fräsen är komplett med delbart anhåll enligt känt mönster. Den är isärplockad, men jag kan ju posta bilder på pelaren.

Rundkuttern på bilden är ju skaftad, och går ner i huvudaxeln och fästs med en järnkil (inte mässing som jag först trodde) Det finns också lösa axlar med mutter. Ska kolla lite dimensioner på det, men jag tror en av dem var 30mm.
 
För att förtydliga mitt första inlägg: Jag vet att framförallt S-kuttrer, fyrkantskutter men också klämrundkutter är farliga. Inget hindrar dock att jag, som planerat skaffar en modern aluminiumkutter i rätt dimension, förhoppningsvis en 30mm, men det går att få tag på 3/4", 1" osv.

Jag går ut och plåtar nu så återkommer jag om en stund.
 
Fel av mig. Jag fick för mig att det var phl som hade skaffat sig fler problem att lösa. Jag tar tillbaka allt och påstår i stället motsatsen!
 
Fräsen är som sagt demonterad, men jag skickar bild på axeln, den mystiska fästkilen och två skaft. Det verkar finnas massor av olika ståltyper till den. Menar då inte olika profiler, utan olika sorters fästvarianter.

Just det, det ena frässkaftet verkar vara drygt 31mm, dvs 1-1/4". Det verkar som om det lutar åt att svarva ett nytt skaft som är 30mm i toppen.
 
  • Axeln.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fästkil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frässkaften.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Haha, monstret är ju en Volvo. :D

Om jag tolkar bilden rätt så är remskivan betydligt bredare än remmen. Är det någon form av variomatic eller vad är tanken?

Vad väger monstret uppskattningsvis?

Vad är det för varvtal på monstret? (borde gå att räkna ut om varvtalskylten på motorn sitter kvar).

Tycker det är tveksamt om det är värt att svarva till 30 mm. Använda den som slip eller gör så här.
 
Javisst, jag ska montera en Volvo BM-skylt på den.

Remskivan är så bred för att remskivan och kuttern åker upp när man höjer bordet och motorn är kvar. Det blir rätt bra svänghjulseffekt av det, eftersom den är massiv.

Den är förvånansvärt lätt med tanke på storleken. 200-300kg.

Har inte räknat ut varvtalet än (men det går med din metod.)

Nu följde det ju med en metallsvarv i köpet också, så det kan nog vara värt det. Annars kan det bli ett av historiens tyngsta bord till handöverfräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.