10 902 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Kompatibla styrskenor
Jag funderar på att köpa en cirkelsåg, och som ett av de tilltänkta kraven är att den ska vara anpassad för styrskena. I dagsläget så känns Boschs GKS 55 som en het kandidat då den går att få till förhållandevis bra pris med skena, men då är ju det här med skenor en djungel för den oinvigde vilket leder till min frågeställning, nämligen vilka skenor är kompatibla med varandra, och vilka verktyg passar i andra tillverkares skenor? Vad jag funnit så är Festool, Mafell, Spero och Makitas skena till sänksågen fullt kompatibla, men hur ser det ut med övriga tillverkares skenor, som Metabo, Bosch, DeWalt mfl, vad passar ihop? Egentligen kanske en onödig fråga, då väl cirkelsågen (i olika skepnader) är det enda verktyget som har skenanpassningen inbyggd och övriga verktyg (fräs, sticksåg, mm) får man skruva dit nån anpassning på även omän man håller sig till samma märke?
Hej Gilbert!
Du verkar inte vara oinvigd, Du vet antagligen mer om saken än de flesta på forumet. Och skulle Du vara osäker, så sondera lite till! Det kan resultera i en intressant rapport till oss övriga.
Och strunta i priset, köp det Du själv anser vara bäst!
I all välmening.
per
Du verkar inte vara oinvigd, Du vet antagligen mer om saken än de flesta på forumet. Och skulle Du vara osäker, så sondera lite till! Det kan resultera i en intressant rapport till oss övriga.
Och strunta i priset, köp det Du själv anser vara bäst!
I all välmening.
per
Hej!Gilbert skrev:Jag funderar på att köpa en cirkelsåg, och som ett av de tilltänkta kraven är att den ska vara anpassad för styrskena. I dagsläget så känns Boschs GKS 55 som en het kandidat då den går att få till förhållandevis bra pris med skena, men då är ju det här med skenor en djungel för den oinvigde vilket leder till min frågeställning, nämligen vilka skenor är kompatibla med varandra, och vilka verktyg passar i andra tillverkares skenor? Vad jag funnit så är Festool, Mafell, Spero och Makitas skena till sänksågen fullt kompatibla, men hur ser det ut med övriga tillverkares skenor, som Metabo, Bosch, DeWalt mfl, vad passar ihop? Egentligen kanske en onödig fråga, då väl cirkelsågen (i olika skepnader) är det enda verktyget som har skenanpassningen inbyggd och övriga verktyg (fräs, sticksåg, mm) får man skruva dit nån anpassning på även omän man håller sig till samma märke?
Var fick du tag på informationen om vilka som var kompatibla med vad - blev massa nyfiken.
Vanlig nätresearch, och den här säljaren på ebay som säljer två typer av skenor och talar om till vad de passar: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190263281975Micke184 skrev:
Det som säljs är en replika av Festool skena. Alla Makita-sågar utom Makita-Typ SP 6000 behöver adapter (enl. annons). Detta gör troligtvis att Festool inte är kompatibla med Makitas skenor.Gilbert skrev:
Klicka här för att svara