Jag upptäckte vid min badrumsrenovering att det är tilluft i badrummet (genom ventilationstrumman)!
Trumman är kopplad till samma ventilation som alla andra rum, utom köket. Jag har självdrag, byggt 1948 med 2 öppna spisar som ger frånluft, badrumsventilationen borde väl vara dragen till murstocken och inte till den vanliga ventilationen?
Jag har tänkt att montera fläkt nu (förr bara ventil), kommer det att funka?(vilken kraft är starkast, suget eller blåset, de kommer ju att motverka varandra)?
Eller måste jag dra en ny trumma till murstocken? :S

Du kan inte montera typ en paxfläkt om kanalen har anknytning till andra rum. Då trycker du ut fukten i dessa. Försök dra en egen kanal om det går.

öppna lite på ytterdörren och kolla igen. Troligen fungerar det då åt rätt håll och det är följaktligen uteluft som då saknas. Går sedan ventilationsröret upp i en huv som är lägre än skorstenen blir det ändå lättare för luften att gå bakvägen.Under den tid som det handlar om användes ofta eternitkanaler ca 14 x 14 cm, som separata kanaler sammanstrålade i samma ventilationshuv. Är det månne så?

Egen kanal är lite svårt, långt mellan badrummet o murstocken.
Jag prövade att öppna fönstret i badrummet o ytterdörren, då blev det varken till eller fråndrag, men det var vindstilla idag, igår blåste det mycket. Huven är ca 1/2 meter lägre än skorstenen, och det är mycket riktigt eternit ca 14 cm.
Jag provar att installera fläkt i alla fall, hoppas det funkar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.