18 102 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
relining
anledningen till att man väljer relining av spill och tappvatten är oftas andra orsaker än vilket som håller längst.oavvs skrev:
Finns fler aspekter till varför man väljer relining alt byter allt till nytt.
Generellt så tycker dom flesta att nya spillvattenledningar håller längre pga att dom just är nya, håller inte riktigt med i det resonemanget i vissa fall kan nog säkerligen ett renoverat avlopp ha längre hållbarhet än ett nytt men detta är ju svårt att veta i dagsläget då dom mest etablerade företagen ej funnits så pass länge.
Som sagt orsaken till varför man väljer relining är oftast andra än själva livslängden, tex finns det ju många fastigheter där många våtutrymmen är renoverade men rören är ej utbytta vilket skulle resultera i stor kapitalförstöring om man gick in och rev ut dessa för att byta rören..
Vad gäller koppar rör tror jag säkerligen att livslängden är längre men även där vet man nog inte säkert som sagt orsakerna till varför man väljer relining är ju oftast inte bara livslängd, men tänk på det att när man väljer aktör på marknaden finns det väldigt mycket oseriösa utförare landet runt.
Mitt råd är att anlita nån av dom mest etablerade med bra referenser eller ett mindre samarbetsföretag till nån av dessa så kan man slippa mycket obehag.
Men innan man väljer relining undersök om det är det bästa för just er som jag brukar säga finns ingen anledning att renovera ett synligt eller lättåtkomligt rör, går även bra att kombinera man måste inte relina alla rör om man väljer det alternativet.
om man säger så här om det sätmemr att relining inte håller lika bra som ett nytt kopparör så måste man eventuelt göra om reliningen en gång till (2 ggr) på samma livslängd som ett kopparör och då borde det ju bli billiagre att göra en tradisionel stammrenovering eller har jag fel?
(är inte insat i vad det kostar eller dyligt med relining)
(är inte insat i vad det kostar eller dyligt med relining)
När det gäller tappvattnet så är det enligt min mening bättre att byta om det går utan större ingrepp eller om det går att dra nya ledningar andra vägar.
nya koppar rör har ju väldigt lång livslängd och bör hålla längre än relining men vem vet med säkerhet?
Kostnaden behöver inte bli lägre även om man relinar 2ggr beror väl på vilka ingrepp som måste ske för att byta.
Men som sagt min åsikt är att man inte jämt ska välja relining bara för att det är billigare och går fortare i vissa lägen är byte ett mycket lämpligare alternativ oavsett om det är tappvatten eller spillvattenledningar.
Se till att undersöka nogrant först innan man bestämmer hur man går till väga.
En brist i branschen är ofta att man lovar lite väl mycket som många andra
nya koppar rör har ju väldigt lång livslängd och bör hålla längre än relining men vem vet med säkerhet?
Kostnaden behöver inte bli lägre även om man relinar 2ggr beror väl på vilka ingrepp som måste ske för att byta.
Men som sagt min åsikt är att man inte jämt ska välja relining bara för att det är billigare och går fortare i vissa lägen är byte ett mycket lämpligare alternativ oavsett om det är tappvatten eller spillvattenledningar.
Se till att undersöka nogrant först innan man bestämmer hur man går till väga.
En brist i branschen är ofta att man lovar lite väl mycket som många andra
Hej
Jag har under mina år som stambytare/badrumsrenoverare vid ett antal tillfällen fått bila ut och byta just relinade avloppsstammar, och då ska man tänka på att det inte finns jättemånga där ute eftersom metoden inte har använts särskillt länge.
En riktigt svag punkt vid relining är avstick/grenkors som är svåra att få till bra, samt dom olika dimensionerna i grenkorsen 110/75/50mm.
Enda anledningen jag ser till att använda relining är vid extrema fall, ett fall jag kan nämna är Pernilla Wahlgren´s ex Ingrosso, han har en restaurang i Sthlm som hade ett trasigt avloppsrör 1 meter under matsal´sgolvet ,och skulle man ha bilat ur och bytt det så skulle restaurangen varit stängd mycket länge, och kostnader samt dammet hade blivit svåra att försvara.
Så relina bara raka avloppsrör utan grenkors i dom mycket svåra/extrema fallen, det är mitt råd.
MvH Jawen
Jag har under mina år som stambytare/badrumsrenoverare vid ett antal tillfällen fått bila ut och byta just relinade avloppsstammar, och då ska man tänka på att det inte finns jättemånga där ute eftersom metoden inte har använts särskillt länge.
En riktigt svag punkt vid relining är avstick/grenkors som är svåra att få till bra, samt dom olika dimensionerna i grenkorsen 110/75/50mm.
Enda anledningen jag ser till att använda relining är vid extrema fall, ett fall jag kan nämna är Pernilla Wahlgren´s ex Ingrosso, han har en restaurang i Sthlm som hade ett trasigt avloppsrör 1 meter under matsal´sgolvet ,och skulle man ha bilat ur och bytt det så skulle restaurangen varit stängd mycket länge, och kostnader samt dammet hade blivit svåra att försvara.
Så relina bara raka avloppsrör utan grenkors i dom mycket svåra/extrema fallen, det är mitt råd.
MvH Jawen
Problemet är ofta att många som utför relining inte har kunskap eller helt enkelt skiter i utförandet vill åt pengarna som dom delarna man klarar av genererar och pratar bort övriga bitar.jawen skrev:Hej
Jag har under mina år som stambytare/badrumsrenoverare vid ett antal tillfällen fått bila ut och byta just relinade avloppsstammar, och då ska man tänka på att det inte finns jättemånga där ute eftersom metoden inte har använts särskillt länge.
En riktigt svag punkt vid relining är avstick/grenkors som är svåra att få till bra, samt dom olika dimensionerna i grenkorsen 110/75/50mm.
Så relina bara raka avloppsrör utan grenkors i dom mycket svåra/extrema fallen, det är mitt råd.
MvH Jawen
Dessa problem finns hos en del oavsett storlek på företag vilket bidrar med att många har samma åsikt som dig vilket är helt förståeligt tyvärr, men vilket även är tråkigt då det finns företag som strävar efter att göra dessa arbeten väldigt bra vilket faktiskt går men man får ibland kombinera.
Håller inte med om att avstick/grenkors samt dimensionförändringar skulle vara en svag punkt utan det handlar om kunskap och viljan till att utföra arbetet korrekt.
Men vad gäller " badrumsrenoverare " så finns det många som renoverar badrum för x antal tkr men byter endast brunn eller fram till stam där rören går på övertid hur försvarbart är det?? kapitalförstöring??
jag lovar att den typen av arbeten ställer till mer problem och kostnader än vad dom dåligt relinade stammarna du råkat ut för gör.( dock ej försvarbart att det inträffar )
Jag avråder inte folk från badrumsrenovering pga att det finns oseriösa företag eller bristen på kunskap som bidrar till att nyrenoverade badrum måste rivas ut och göras om, med relining finns möjligheten att slippa dom ingreppen.
Men återigen gör en ordentlig undersökning innan valet tas, ibland är ett byte det bästa.
Är det någon som vet vad försäkringsbolagen och bankerna säger om relining? Försäkringsbolagen angående om det finns några bolag som inte godtar relining eller ökar självrisken. Bankerna angående avskrivningstiden på lån som tas för att kunna renovera. Kanske tom finns någon som vet var man kan läsa/ta reda på mer just angående försäkringsfrågan.
Notis - relining i fastigheter har funnits i över 15år nu och metoderna samt resultat förbättras.jawen skrev:
Så att det inte skulle finnas speciellt många relinade stammar vet jag inte riktigt vad du baserar på då jag själv vart med och renoverat hitills närmare 1000 lägenheter med tillhörande stammar och ett antal dagvatten och samlingsledningar och det är på 2 man, räkna då på att det finns ett antal till som utför yrket och fler tillkommer med åren.
Reliner:
Vad jag menade med " att det inte finns så många därute" är att % gjorda av totalt antal badrum knappt är mätbar.
Sedan har jag stambytt minst 2000 badrum troligen 3000 inkl allt som ingår, och problemet med att enstaka badrum renoveras är att dom oftast slutar med nya "grodorna/rören" 30-60cm ifrån stående stam istället för att koppla i hop nya rören med stående stammen.
Då kunde vi när vi gör stambyten fixa alla "gamla" badrum och bara gå på med nya stående stammen på dom som redan är renoverade, nu har vi ofta fått bila försiktigt underifrån snett inåt för att inte skada tätskikt eller ett nyrenoverat badrum, annars har vi aldrig kunnat byta till nya rör hela vägen, men detta kan vara mycket tidskrävande.
Det värsta hitintills var ett stambyte på kungsholmstorg i Sthlm, alla badrum utom 2 skulle renoveras helt och ett badrum hade kostat 600.000 kr för lägenhetsinnehavaren att renovera åren innan, så vi skulle föröka gå på med nya avloppsrören snett underifrån men vi misstänkte problem i.o.m att det var så tjock vägg från sidan den stående stammen stod.
Det visade sig vara en gigantisk luft & rök kanal med 12 st fack /kammare i som gick rakt igenom huset !!!, som vi försiktigt fick knacka loss en tegelsten i taget för att ingen skulle falla ned i och orsaka stopp, så den fick vi gå igenom för att ens kunna göra det bökiga extrajobbet med att gå på det nya svindyra barummet som redan var renoverat från sidan.
Kom ihåg att t.o.m toalettstolen hade inbyggd värme och fläkt som styrdes med automatik, man skulle aldrig behöva känna sin skitluft, och det var något slags regn funktion i den 3x3m stora duschen där vatten kom från 100 håll.
Ja fy fan vad skönt att jag slutat med stambyten nu när jag tänker efter ,-)
Det finns duktiga killar som gör reliningen rätt och då blir också resultatet relativt bra, men precis som du säger så finns det många lyckosökare som tyvärr förstör för alla andra.
MvH Jawen
Vad jag menade med " att det inte finns så många därute" är att % gjorda av totalt antal badrum knappt är mätbar.
Sedan har jag stambytt minst 2000 badrum troligen 3000 inkl allt som ingår, och problemet med att enstaka badrum renoveras är att dom oftast slutar med nya "grodorna/rören" 30-60cm ifrån stående stam istället för att koppla i hop nya rören med stående stammen.
Då kunde vi när vi gör stambyten fixa alla "gamla" badrum och bara gå på med nya stående stammen på dom som redan är renoverade, nu har vi ofta fått bila försiktigt underifrån snett inåt för att inte skada tätskikt eller ett nyrenoverat badrum, annars har vi aldrig kunnat byta till nya rör hela vägen, men detta kan vara mycket tidskrävande.
Det värsta hitintills var ett stambyte på kungsholmstorg i Sthlm, alla badrum utom 2 skulle renoveras helt och ett badrum hade kostat 600.000 kr för lägenhetsinnehavaren att renovera åren innan, så vi skulle föröka gå på med nya avloppsrören snett underifrån men vi misstänkte problem i.o.m att det var så tjock vägg från sidan den stående stammen stod.
Det visade sig vara en gigantisk luft & rök kanal med 12 st fack /kammare i som gick rakt igenom huset !!!, som vi försiktigt fick knacka loss en tegelsten i taget för att ingen skulle falla ned i och orsaka stopp, så den fick vi gå igenom för att ens kunna göra det bökiga extrajobbet med att gå på det nya svindyra barummet som redan var renoverat från sidan.
Kom ihåg att t.o.m toalettstolen hade inbyggd värme och fläkt som styrdes med automatik, man skulle aldrig behöva känna sin skitluft, och det var något slags regn funktion i den 3x3m stora duschen där vatten kom från 100 håll.
Ja fy fan vad skönt att jag slutat med stambyten nu när jag tänker efter ,-)
Det finns duktiga killar som gör reliningen rätt och då blir också resultatet relativt bra, men precis som du säger så finns det många lyckosökare som tyvärr förstör för alla andra.
MvH Jawen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja precis om man räknar i % så har du rätt i att det inte finns speciellt många därutejawen skrev:Reliner:
Vad jag menade med " att det inte finns så många därute" är att % gjorda av totalt antal badrum knappt är mätbar.
och problemet med att enstaka badrum renoveras är att dom oftast slutar med nya "grodorna/rören" 30-60cm ifrån stående stam istället för att koppla i hop nya rören med stående stammen.
Då kunde vi när vi gör stambyten fixa alla "gamla" badrum och bara gå på med nya stående stammen på dom som redan är renoverade, nu har vi ofta fått bila försiktigt underifrån snett inåt för att inte skada tätskikt eller ett nyrenoverat badrum, annars har vi aldrig kunnat byta till nya rör hela vägen, men detta kan vara mycket tidskrävande.
Det finns duktiga killar som gör reliningen rätt och då blir också resultatet relativt bra, men precis som du säger så finns det många lyckosökare som tyvärr förstör för alla andra.
MvH Jawen
Håller med om att man bör byta så lång det går för att underlätta framtida ingrepp, men tyvärr är det ju även så att kunskapsbrist hos beställare ofta bidrar med att man försöker spara pengar på att slippa extrakostnader dom ingreppen ibland kräver vilket bidrar till att man målar in sig i ett hörn.
Men sen väljer man även relining av många andra orsaker, många ser tid, kostnad och korta störningstider som avgörande faktorer oavsett ytskikten.
Ett stort fel är att många väljer metod efter kostnad, snabb renovering och synen av mässrör
Ju billigare och snabbare en renovering görs kan jag nog garantera att man riskerar ett resultat därefter som man även kan göra jämförelse med i många andra yrken oavsett vilket företag det är, lägre kostnad = högre produktion = risk för slarv / bristfälligt utförande.
" ett hållbart relining projekt görs inte på ett fingerknäpp "
nog om detta välj med hjärnan och inte bara med kronan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden