5 938 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Frågor kring rördragning
Sida 1 av 2
Sitter och räknar på hur jag skall dra rören under plattan och vilka delar som behövs.
Resultatet jag får är en herrans massa delar då jag skall ansluta 5 st "stråk" till samma horisontella stam på kort sträcka. Finns det någon risk med att ansluta tex 3 grenrör efter varandra? Har sett att det finns dubbelgrenrör med 45 grader men de är ju bra mycket dyrare än att sätta 2 st vanliga efter varandra. Någon som har något tips?
En annan fråga är om man bör/kan använda 67gradiga grenrör i mark?
Sen så undrar jag om jag har missat några riktlinjer.
- inga 90g böjar under mark
- golvbrunn minst 200mm från vägg
- fall minst 2cm per meter. Eller räcker det med 1cm/m?
- WC dimension 110 övriga räcker 75.
- markrör för dimension 110, vanliga pp för 75.
Tänkte köra ljudisolerat i stammarna upp till ovanvåningen. Funderar på Raupiano istf Asto. Raupiano har jag hört är vita (synlig dragning) samt går att ansluta direkt tillvanliga pp/markrör. Låter det vettigt?
Resultatet jag får är en herrans massa delar då jag skall ansluta 5 st "stråk" till samma horisontella stam på kort sträcka. Finns det någon risk med att ansluta tex 3 grenrör efter varandra? Har sett att det finns dubbelgrenrör med 45 grader men de är ju bra mycket dyrare än att sätta 2 st vanliga efter varandra. Någon som har något tips?
En annan fråga är om man bör/kan använda 67gradiga grenrör i mark?
Sen så undrar jag om jag har missat några riktlinjer.
- inga 90g böjar under mark
- golvbrunn minst 200mm från vägg
- fall minst 2cm per meter. Eller räcker det med 1cm/m?
- WC dimension 110 övriga räcker 75.
- markrör för dimension 110, vanliga pp för 75.
Tänkte köra ljudisolerat i stammarna upp till ovanvåningen. Funderar på Raupiano istf Asto. Raupiano har jag hört är vita (synlig dragning) samt går att ansluta direkt tillvanliga pp/markrör. Låter det vettigt?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Konstigt nog så ska man inte ha för mycket fall, så 1cm per m ska visst vara bättre.
Övrigt verkar väl vettigt.
Protte
Övrigt verkar väl vettigt.
Protte
Det sägs att vattnet rinner ifrån skiten om det lutar för mycket.
1cm/m räcker gott och väl. Om man har kommunalt VA vet jag inte varför det ska vara för mycket fall. Kanske för att vattnet ska hinna dra med sig pappret?
Om man har enskilt avlopp ska vattnet rinna så lugnt och stilla som möjligt och sedan ut i infiltrationen så den hinner ta han om allt vatten så att inte allt kommer i en stor ström och ställer sig i röret utan det ska komma stilla och sippra ut fördelat över hela bädden
Om man har enskilt avlopp ska vattnet rinna så lugnt och stilla som möjligt och sedan ut i infiltrationen så den hinner ta han om allt vatten så att inte allt kommer i en stor ström och ställer sig i röret utan det ska komma stilla och sippra ut fördelat över hela bädden
Ok det låter ju iofs vettigt. Då håller jag mig till 1cm/m.
I övrigt så upptäckte vi idag att stammen till vår enda toalett är av
så nu står vi utan toalett.
Vet inte om det har skett samtidigt som bilningen av plattan eller om det varit så en längre tid. Röret är helt av (rakt snitt) så jag funderar på om den efterföljande rördelen har "skakat av" under bilning och ligger täkt under jordmassorna. Kanske är det dessutom jordmassorna som "täpper igen" röret som går ut till det kommunala och gör att det inte luktar så hemskt mycket?
Imorgon så gräver vi vidare....och se vad vi stöter på. Hoppas på att vi provisoriskt kan koppla samman rören igen så att toaletten fungerar.
Någon som har tips på hur jag kan göra? Den vertikala stammen är i gjutjärn och den i backen är troligen betongrör.
I övrigt så upptäckte vi idag att stammen till vår enda toalett är av
Vet inte om det har skett samtidigt som bilningen av plattan eller om det varit så en längre tid. Röret är helt av (rakt snitt) så jag funderar på om den efterföljande rördelen har "skakat av" under bilning och ligger täkt under jordmassorna. Kanske är det dessutom jordmassorna som "täpper igen" röret som går ut till det kommunala och gör att det inte luktar så hemskt mycket?
Imorgon så gräver vi vidare....och se vad vi stöter på. Hoppas på att vi provisoriskt kan koppla samman rören igen så att toaletten fungerar.
Någon som har tips på hur jag kan göra? Den vertikala stammen är i gjutjärn och den i backen är troligen betongrör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
1%= 1 cm/m, vi är ganska överens
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Men 10 cm / m är det OK??
Mjae, det var väl lite att ta det till det extrema? Tanken kring vattnet-och-bajset är ju att härligheten ska surfa genom röret tillsammans. Över en viss lutning spelar det ju ingen roll eftersom det lutar så mycket att bajset inte behöver något vatten att surfa påStaffan2000 skrev:
På alla ritningar jag har fått i näven dom senaste åren står 20 promilles fall på avlopps ledningar i mark. (dvs 2cm per meter)