Jag är spekulant på ett hus med avlopp till trekammarbrunn med infiltration. Nu har jag hört sägas att en infiltrationsbädd (?) har en typisk livslängd på c:a 20 år medan den här anläggningen har 30 år på nacken.
Två frågor:
Hur vet man om anläggningen är uttjänt?
Hur åtgärdar man detta?

Är verkligen ingen expert men eftersom ingen annan svarat:
Är själva infiltrationen inte bytt på 30 år så är det nog dags nu . Du bör kolla upp med kommunen vad som gäller angående avloppsanläggningen, det kan vara så att nya krav gäller om fastigheten byter ägare. D.v.s. att den nya ägaren måste följa de nya
avloppskraven. Då betyder det högst sannolikt att anläggningen måste åtgärdas på något sätt.

Pius skrev:
Då betyder det högst sannolikt att anläggningen måste åtgärdas på något sätt.
Exakt! Frågan är vad det innebär rent praktiskt.

Kommunens handläggare sitter på "vetorätt" i dessa frågor. Du kommer inte vidare utan att ha en kontakt med dem. Har du tur så får du träffa vettiga människor som du kan ha en konstruktur dialog med. Egna kunskaper är aldrig fel i synnerhet om du får brottas med en stelbent handläggare. Kunskaper kan inhämtas på http://www.avloppsguiden.se.

"6. Tänk på tidsperspektivet. Om du ska bo kvar på din fastighet i många år kan det vara värt att investera i en lösning med lång livslängd och som uppfyller högre krav än de som gäller idag."
Ett bra råd. Få se hur länge det tar förrän det ställs krav på bla. fosforutsläpp på nya och gamla enskilda avlopp.

• Gilla
atle123
  • Laddar…
ASI skrev:
Jag är spekulant på ett hus med avlopp till trekammarbrunn med infiltration. Nu har jag hört sägas att en infiltrationsbädd (?) har en typisk livslängd på c:a 20 år medan den här anläggningen har 30 år på nacken.
Två frågor:
Hur vet man om anläggningen är uttjänt?
Hur åtgärdar man detta?
Jag är ingen expert heller, men det här kommer från ett samtal jag hade med miljö och hälsoskydd när jag skulle köpa hus.
1. Provtagning - läcker det ut för mycket ur bädden. Efter c:a 20 år så kan detta inträffa - beroende på konstruktion. På frågan om det brukar kontrolleras så blev svaret Nej...
Så med en ambition att förbli ovetande om eventuella läckage och med vetskapen att trekammarbrunn kan hålla 40-50 år så väntar jag lugnt med min 30år gamla anläggning.
1b) Är hela infiltrationen så igentäppt att vattennivån är hög i infiltrationen är nog läge att åtgärda...

2. Ring kommunen! Är de bara hälften så tillmötesgående som de var i min kommun så kommer du att få svar på fråga 1 också.

Läs även på:
http://www.avloppsguiden.se/

Svärfars bädd är minst 25 år.
Det enda som kan hända är väl att det täpper sig. Reningen borde väl funka så länge vattnet kommer ut.
Förutsatt att det då kommer ända ut till rören i bädden... Är det inte täppt ser inte jga någon anledning till att ändra
Det är ju inget stort ingrepp att byta bädd men då måste man ta kontakt med miljö ooch hälsa på kommunen först

Tack för alla svar så här långt, nu börjar det nog klarna för mig

Att göra alla ingrepp i samråd med kommunen är nog självklart för mig, så att det som måste göras blir rätt gjort.

gadeberg skrev:
Det är ju inget stort ingrepp att byta bädd ...
Byter man alltså (i bästa fall) ut bädden mot nytt material på samma plats?
Hur stor yta och volym kan det röra sig om för ett avlopp för ett hushåll? 15 x 1 meter? Djup???

Hemmakatten
Tror att bäddarna var mindre för 30 år sedan. Kanske den är 15-20 kvm. Nyanläggda är nog uppåt 30 kvm.
Risken med en bädd som täppt igen är att det rinner över och förstör marken och miljön runt omkring, förstör grundvattnet eller ån eller sjön i närheten. Ytterligare en risk är att kommunen pga försämrade vattendrag i närheten nekar er att ha infiltration i framtiden.

Det bästa är att försöka kolla bädden, vilket inte är lätt med gamla bäddar, möjligtvis då att kolla att fördelningsbrunnen inte är överfull, likas trekammarbrunnen. Nuförtiden finns krav på att kunna mäta flödet från en nyanlagd infiltrationsbädd vilket kan göras på olika sätt.

Att anlägga en nybädd går till precis som du sa, man gräver ur den gamla och lägger dit nytt grus och nya rör, inte alltför kostsamt.

Tusen tack för snabbt svar Hemmakatten. Ingen katastrof alltså om jag skulle åka på en bakstöt med avloppet.

Jag har inte köpt huset ännu men vill skapa mig en worst case-bild så att jag har en åtminstone mental budget för tillkommande kostnader.

Kommunalt vatten och avlopp lär inte bli aktuellt de närmaste 10 åren, sägs det, trots att det spikas och grävs i varenda buske i området. Man är visst upptagen med detta i andra ändan av kommunen.

Hemmakatten
Var inte ledsen för att det inte finns kommunalt VA. Tvärtom! I vår kommun kommer det kommunala vattnet genomledningar som har gått minst 20-30mil. Känns inte helt fräscht. Har man eget gott vatten, är det det bästa som finns. Dessutom slipper du kommunal avgift på 3-5.000 per år och avgift för uttag om 20-30 kr per kubik vatten.

Eget avlopp är inte heller fel. Dock mer eget ansvar, dvs. inte spola ner gifter. Använda fostfatfria disk- och tvättmedel.

ASI skrev:
Byter man alltså (i bästa fall) ut bädden mot nytt material på samma plats?
Hur stor yta och volym kan det röra sig om för ett avlopp för ett hushåll? 15 x 1 meter? Djup???
Ja, man bara gräver upp, och nu när det är så gammalt byter man både rör och makadam. ´
Såhär ser en infiltration ut http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/Komponent_Infiltration.htm
Detta är som du sa en rimlig sak rent ekonomiskt du kan råka ut för. Finns värre saker än just detta, tex om ens panna skulle pajja

För ett normal hushåll på 5-6pers tror jag att man klarar sig på två diken eller fler korta á 15-18m långa runt 1m breda och ca 30cm makadam under rören. Beror ju lite vad det är för mark och hur det ser ut.

I vår kommun anser man att gränsen är 10-15 år vid åretruntanvändning. Sedan är bädden mer eller mindre mättad med fosfor och bädden skall bytas eftersom den i princip inte fungerar längre. Risken är också att spridarledningarna blir igensatta och endast en liten del av bädden används och som då blir överbelastad. Det brukar dock kunna fixas genom att spola slam och skit ur rören. Mycket slam i rören betyder att slamavskiljaren inte fungerar för efter den skall inget slam komma igenom. Bäddens funktion är inte att filtrera bort slam.

Bädden byter man ut genom att gräva bort det gamla materialet och sprida det på odlad mark om det går eller deponera det. Lite olika från kommun till kommun vad jag förstår. Sedan bygger man en ny bädd, typiskt 2x10m per hushåll som anläggningen skall försörja. Kolla med kommunens MHK vad som gäller btrf djup för rör etc. Kostnaden för detta är några dagars grävjobb och lite material, grus, rör och duk.

Normalt räknar man med en yta på 20m2 per hushåll om <= 5 personer, åretruntboende.

Glöm inte att en enskild avloppsanläggning behöver skötsel och kollas ett par gånger per år för att fungera som den ska.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Först och främst: skilj på markbädd och infiltration. I en markbädd har du ett utgående vatten som du kan se, lukta och ta prover på. I en infiltration finns inget utgående vatten, ty det renade vattnet letar sig ju ner till grundvattnet så småningom.

En tekniskt uttjänt markbädd brukar man kunna notera genom illaluktande, grumligt vatten som kommer ut. Att vattnet rinner igenom är ingen garanti för att det är rent! En infiltrationsanläggning är svårare att se om den är uttjänt eller inte, men den kan oxo ha en längre livslängd i och med att jorden fungerar som fosforfastläggningsmagasin, och där ryms det rätt mycket.

Däremot kan både markbädd och infiltrationsanläggning sätta igen med stigande ålder, detta märker man som ägare rätt snabbt, tro mig. ;) Därför kan det vara en god idé att gräva om själva infilteringsdelen innan läget blir akut. Sätter fanskapet igen inträffar det ju nästan säkert vid sämsta tänkbara tidpunkt, typ dagen innan julafton eller så.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.