Byggahus.se
Vår golvbrunn i badrummet (under badkaret) har uppvisat ett lite lustigt beteende. Vi duschar i badkaret och så går det ett rör från badkarets avlopp ner i golvbrunnen.

Väldigt ofta så blir det översvämning i golvbrunnen så det blir en pöl på kanske en halvmeter i diameter på golvet. Det är ju inte så himla bra.

Första gångerna det hände trodde jag att golvbrunnen behövde rensas, men efter att ha råkat ut för detta några gånger så har jag konstaterat att det verkar faktiskt inte vara stopp i själva golvbrunnen.

Golvbrunnen saknas tyvärr rensplugg (den finns en anvisning där man nog skulle kunna göra hål och sätta en sån, men det finns inget man kan skruva loss). Jag vågar inte riktigt borra ett hål där för om jag sabbar golvbrunnen blir det väldigt besvärligt...

Jag har spolat kopiösa mängder hett vatten genom golvbrunnen med både maskindiskmedel, propplösare och handdiskmedel utan att helt bli av med översvämningen (det går att minska den men den kommer tillbaka på nån månad). Men, det intressanta jag upptäckte sist jag försökte rensa var följande:

Om jag sprutar handdiskmedel i badkaret så händer inget speciellt, men om jag sprutar en skvätt handdiskmedel direkt i golvbrunnen så dröjer det ungefär två sekunder och sen säger det "sluurrrrrp" och så sugs golvbrunnen helt tom av nån slags undertryck som bildas i avloppet.

Sen stiger nivån i golvbrunnen igen. Men det går att upprepa tricket genom att spruta en skvätt diskmedel i golvbrunnen igen. Diskmedel i badkaret ger inte samma fenomen.


Är det nån som har nån teori till varför det blir så? Jag anar ju att det är nån slags stopp nånstans i avloppet, men det är bara typ en meter från golvbrunnen till den vertikala avloppsstammen så det kan ju nästan bara vara nåt i den där korta biten (för annars skulle ju stoppet märkas när vi spolar i diskhon i köket (på andra sidan väggen från badrummet) eller handfat eller toalett i badrummet).


Vi har en sån här vask-sil ligger i badkaret som tar hand om det mesta av allt hår, så det är nog inte hår som är problemet. Möjligen skulle det kunna vara gammalt hår som sitter fast nånstans nere i röret... Men kan det förklara fenomenet som uppstår med diskmedlet?
 
Ja, om det viktigaste för dig att få förklarat fenomenet med diskmedel så kan jag inte hjälpa dig, men om det viktigaste är att få bukt med stoppet så kanske dessa tips kan hjälpa... :rolleyes:

Först, posta en bild på avloppsbrunnen. Det är nämligen inte alla nuförtiden som har en rensplugg. Det är vanligt med en "insats" som lyftes upp för att rensa. Vissa av dessa kan vara besvärliga att få upp och kanske inte helt självklara att se lyfthandtag. Speciellt om det kanske har kladdats fuktskyddsmassa i brunnen av någon anledning. Om du postar en bild så kan du få fler att hjälpa dig med tips.

Det verkar som du behöver köra avloppet med en "rensslang". Det finns effektiva sådana som kan kopplas till högtryckstvätt. Använd gärna varmvatten - det är effektivare.

En sådan rensslang är ofta ca 15-20 meter och når förmodligen "nästan ända ut till gatan". Kör fram och tillbaka några gånger.
 
Som du säger så kan det ju sitta något i avloppsrören som täpper till och därför klarar inte systemet av att hantera de stora vattenmängderna som kommer när du tömmer badkaret. Slurp ljudet brukar komma när vattnet avtar och avloppsystemet kan hantera den vattenmängd som är kvar.
Du skulle kunna testa att själv köra ner en vattenslang och se var den fastnar, genom att trycka slangen fram och tillbaka samtidigt som du spolar skulle du kunna få bort det som fastnat. De finns även högtryckstvättar utrustade med ett munstycke som drivs framåt av själva vattenstrålen.


Alternativt tar dit en spolningsfirma som blåser rent. Kan gå på kanske 2000kr.
 
Redigerat:
Brunnen är antagligen från när huset byggdes -73, jag tror inte att det är en insats eftersom det sitter en upphöjning precis där jag hade förväntat mig en rensplugg. Jag trodde ett tag att det var ett lock som skulle gå att ta bort men efter att ha ägnat tio minuter åt att försöka få in en skruvmejsel under kanten så konstaterade jag till slut att det inte fanns nån kant.

Svårt att få till en vettig bild då hela insidan av brunnen är nästan kolsvart (måste plocka bort fronten från badkaret för att komma åt också, så det får vänta).

Utan en rensplugg så kan jag ju inte få ner en spolslang... jag har försökt får ner en rens-spiral, men utan rensplugg går det ju inte så bra.
 
Då tyder det ju på att det inte blivit rensat sedan huset byggdes på 1970-talet :wow:

Då är det hög tid nu.

Skaffa en plastplugg, gärna konad 15-20 mm i diameter.
Borra ett hål i brunnen , där normalt en rensplugg brukar sitta.
Håldiameter samma som diameter som pluggen har på ca halva längden .
RENSA
Plugga med plastpluggen
 
Som sagt var, jag vill ju inte riskera att förstöra golvbrunnen genom mitt borrande. Jag är ju inte helt hundra på hur det ser ut bakom den där upphöjningen som ser ut att passa för en rensplugg, det kanske blir hål rakt igenom så vatten rinner ut i trossbotten och då blir det ännu mer besvärligt.
 
Ja, då får du besvära dig med att ta reda på vilket fabrikat som brunnen är.

Om du inte rengör och postar en bild så får du väl ta dit en rörpulare för x antal kronor :D
 
kulle
En bild på brunnen
 
Nu var det ju inte brunnen som jag var mest intresserad av utan det lustiga fenomenet med när man sprutar i diskmedel i brunnen och det plötsligt säger sluuuurp och säkert 5 liter vatten sugs ner på ett par sekunder.

Men nästa gång jag rensar brunnen (dröjer väl ett par månader) så lovar jag att återkomma med film och bilder.
 
Är ganska säker på att det finns någon sorts rensmöjlighet i en brunn från 73. Som sagts tidigare, en bild säger mer än 1000 ord.
Fenomenet med diskmedlet kan jag inte förklara riktigt, mer än att vattnets ytspänning minskar när man tillsätter diskmedel.
Går röret från badkaret ner i brunnen som det skall? Det ska sluta precis ovan vattenspegeln i brunnen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag tror att om man snöar in på fenomenet med diskmedel istf att koncentrera sig på att förbättra rensmöjligheterna så är prioriteringen fel och vi kommer nog inte att vara till så stor hjälp för TS :thumbdown:
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Du har väl inte fem liter vatten i vattenlåset?
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kan inte avluftningen spöka? Vattnet blir hängande, diskmedlet bryter ytspänningen. Kolla din avluftning blir mitt tips, en vacumventil som hängt sig?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
rastlos skrev:
Kan inte avluftningen spöka? Vattnet blir hängande, diskmedlet bryter ytspänningen. Kolla din avluftning blir mitt tips, en vacumventil som hängt sig?
Var brukar sånt sitta?
 
På vinden, i en kattvind, klädkammare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.