Hej
Har haft en del problem med mitt filter från Calidius och begärt in en offert from BraVatten. Prismässigt ligger dom bra till men den stora skillanden är att BraVatten filtret renar filtermassan med hjälp av salt medans Calidius filter jobbar med kaliumpermanganat.

Vilka erfarenheter har ni kring dels de olika tillverkarna och dels mellan de olika metoder att rena filtret?

Jag har framför allt problem med Järn mangan och kalk, vilket enligt BV är något som deras filter fixar. Sen är jag attraherad av flödes reglerad rening av filtermassan, känns på något vis batter.

Alla synpunkter och åsiker välkomnas :)

D09
Tycker personligen att Callidius är en dålig leverantör. Dvs tar inte ansvar för sina produkter men gillar pengar.

Har mitt andra Callidius filter idag ( tack vare IF )

Lite lustig "titel" för det är inte antingen eller utan en kombination av olika "kemikalier" som löser olika delprobem.

elmont skrev:
Lite lustig "titel" för det är inte antingen eller utan en kombination av olika "kemikalier" som löser olika delprobem.
I den offert jag fått från BV och enligt samtal med dom kan båda dessa metoder lösa just de problem som jag har, självklart kan kombinationer användas, detta syftade till de problem jag har och de lösningar som just dessa två använder.

Jag börjar också får känslan av att Callidius är mer intresserade av mina pengar än mina vatten problem..

Någon som har efrarenhet av dessa två olika och kan reflektera över deras för och nackdelar?

Varför välja något av det när det finns filter som renar metaller utan tillsatser?

Lägre driftskostnad, mer miljövnligt och betydligt mycket enklare att sköta. Så hitta filter som renar utan tillsatser.

Ett vattenprov är alltid grunden. Googla vattenfilter och hitta filter utan tillsatser.

Enkelt!

Innan man kan ge nått råd måste man veta vad du har i RÅVATTNET dvs vattnet INNAN filtret vattenkvalitén efter filtret är rätt ointressant i första läget. Det blir intressant först när man ska kontrollera att filtret verkligen gör det som det ska.

elmont skrev:
Innan man kan ge nått råd måste man veta vad du har i RÅVATTNET dvs vattnet INNAN filtret vattenkvalitén efter filtret är rätt ointressant i första läget. Det blir intressant först när man ska kontrollera att filtret verkligen gör det som det ska.
Helt korrekt!

Största skillnaden är att ett greensandfilter (kaliumpermanganat) INTE renar kalk, medans ett saltfilter gör även det.
Sen är det bara att kolla saltförbrukning och kapacitet. Kan skilja upp till tre kg salt var fjärde dag från filter till filter. Blir mycket pengar på 10 år.

Vilka värden pratar vi om?

Detta är några värden från testet, och detta är efter filtret (2012-09)

pH 8,4
Alkalinitet 160
Hårdhet 8,3
Kalcium Ca 15
Magnesium Mg 27
Natrium Na 29
Kalium K 4
Järn Fe 0,44
Mangan 1,2

Dessa värden har försämrats på senare tid, mängde järn är nu så illa att redan efter två till tre dagar har jag rost fläckar i dushen.

Att filter med salt också tarbort kalk talar ju definitivt till dess fördel.

Saltet i sig tar inte bort någon kalk, det används när man tar bort den kalk som fastnat i filtermassan. Det som skulle vara intressant är ett vattenprov som är taget INNAN filtret. Vattnet efter filtret beror bla. på hur filtret är inställt och hur bra det fungerar men det vet man ju inte innan man vet råvattnets egenskaper.

Ja! Du ska börja med en komplett analys på råvattnet (före filter).
Jag har varit med om filter som släpper ut det dubbla järnvärdet efter rening.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.