Hej! Jag har ett problem som jag hoppas alla kunniga på byggahus.se kan hjälpa mig med.Tack på förhand!

Problemet

När jag kommer till min stuga på Öland fungerar det utmärkt för pumpen att fylla systemet och tryckströmställaren slår av när systemet är fullt. Men när jag öppnar kranen och låter trycket sjunka till den gräns då pumpen ska slås på börjar tryckströmställaren slå på och av i en väldigt snabbt takt. Ibland slår den på/av kanske 20 gånger innan den ställer sig i läget på för att höja trycket i systemet igen. Ibland slutar den inte alls och jag är tvungen att stänga av pumpen med strömbrytaren.

Jag har tillsammans med granne försökt felsöka systemet i otaliga timmar. Byggahus är min sista utväg.

Omständigheter

Systemet är gammalt och alla dragningar av kopparrör är inte optimala (se bild). Vissa av rören är förmodligen väldigt igenmögade. När jag skruvade bort ett rör var det väldigt tjocka avlagringar. Tanken är att när vi har råd, om några år, att riva hela badrummet och bygga ett nytt. Men fram till dess måste vi givetvis ha ett fungerade system.

För två år sedan baserades systemet på en jetpump som sög ur grävd brunn på tomten (se bild). Efter att systemet började strula tog vi bort jetpumpen och fick tag i djupvattenpump (se bild) från min bror. Djupvattenpumpen hade tidigare suttit i ett 90m hål på min brors tomt. På min tomt sitter den numera i ett borrat hål (fanns sedan tidigare) på ca 30m.

Iakttagelser

• När jag kommer på våren och fyller upp systemet för första gången är vattnet väldigt brunt (inget konstigt). Men det intressanta att tryckströmställaren beter sig bättre fram till dess att vattnet blir klart (när jag pumpat igenom systemet ordentligt)
  • Systemet fungerar bra i övrigt. Trycket sjunker ungefär så fort jag förväntar mig när jag öppnar kranen

Bilder

Pumpsystemet_2013-06-20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förklaring av bilden:

1. Vatten in
  2. Det är här backventilen sitter idag (gammal bild)
  3. Tryckströmställare/Tryckströmbrytare
  4. Ström in för pumpen och strömbrytare.
  5. Motorskydd
  6. Det gamla motorskyddet till jetpumpen. Används inte.
  7. Strömbrytare till varmvattenberedaren
  8. Varmvattenberedaren
  9. Röret till hydroforen (in) som står i hallen
  10. Tappningskran för varmvattenberedaren
  11. Röret som kommer tillbaks (ut) från hydroforen
  12. Badkar
  13. Säkerhetsventil (den som suttit där sedan jetpumpens dagar)
  14. Säkerhetsventilen som kom med den nya pumpen.
  15. Röret/slangen till hydroforen
  16. Tryckmätare som är ur funktion (det sitter en på hydroforen som jag läser av istället)
  17. Vatten in för varmvattenberedaren
  18. Vatten ut för varmvattenberedaren

översikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översiktsbild

Vad jag provat

• Som jag förstått det sitter det en backventil på pumpen. Men när pumpen satt i min brors hål satt det också en lite större backventil 10m ner i hålet. Den togs först bort men är nu monterade 15cm innan tryckströmställaren. Det jag inte provat är att sätta backventilen nere i hållet, men det känns onödigt eftersom det sitter en på pumpen.
  • Det spelar ingen roll vid vilket tryck vi ställer in att tryckströmnställaren ska slå ifrån. Problemet är det samma ändå.
  • Jag har öppnat hydroforen och rensat ut avlagringar som lagt sig i botten.
  • Vi har provat att fylla extra luft i hydroforen utan resultat (luften i hydroforen har länge varit huvudteorin)
  • Det känns jag som provat allt, så det finns säkert något jag missat här.

Uppdateras när förslag kommer in.

Redigerat:
Det går inte att se bilderna, men mitt tips är att ta loss tryckströmbrytaren och kolla om den är igensatt. Det är ett ganska vanligt fel som ger precis de symptomen som du beskriver.

Finns det luft i tryckkärlet?
När pumpen startar och stoppar så där är det ofta brist på mottryck.
Är det en hydropress (kan inte se bilderna) så kan blåsan vara trasig.

Om det är en trefaspump kan du prova att skifta två faser till pumpen för att få den att gå baklänges. Den pumpar då med betydligt lägre maxtryck och kapacitet. Vi har också en överdimensionerad pump, som körts så i 20 år.

Fenomenet du har beror nog på att pumpen ger så kraftig "tryckstöt" vid start att systemet kommer i självsvängning.
Jo, jag vet att detta inte är någon elegant lösning, som bl.a gör att pumpen inte kan ge mer än c:a 5 kilos tryck. Men kanske kan vara värt att prova.

lordi skrev:
Det går inte att se bilderna, men mitt tips är att ta loss tryckströmbrytaren och kolla om den är igensatt. Det är ett ganska vanligt fel som ger precis de symptomen som du beskriver.
Det ska vi prova. Har fått tipset tidigare men inte hunnit testa. Tack!

mogge_73 skrev:
Finns det luft i tryckkärlet?
När pumpen startar och stoppar så där är det ofta brist på mottryck.
Är det en hydropress (kan inte se bilderna) så kan blåsan vara trasig.
Japp det finns luft i tryckkärlet. Det är faktiskt kring detta våra teorier i huvudsak har kretsat. Vi har bland annat prova att pumpa in extra luft med kompressor osv. Just nu sitter det en hydrofor sedan 70-talet, men djupvattenpumpen som sitter nu var tidigare kopplad till en hydropress som vi funderar på koppla in i sommar.

pappan skrev:
Om det är en trefaspump kan du prova att skifta två faser till pumpen för att få den att gå baklänges. Den pumpar då med betydligt lägre maxtryck och kapacitet. Vi har också en överdimensionerad pump, som körts så i 20 år.

Fenomenet du har beror nog på att pumpen ger så kraftig "tryckstöt" vid start att systemet kommer i självsvängning.
Jo, jag vet att detta inte är någon elegant lösning, som bl.a gör att pumpen inte kan ge mer än c:a 5 kilos tryck. Men kanske kan vara värt att prova.
Ska provas. Jag har iofs för mig att vi provat det, men tål att dubbelkollas.

Jag har en hydrofor. Efter att man tömt den helt och fyllt upp nytt vatten så har man rejält med luft i toppen som gör att pumpen inte behöver gå så ofta. (Luften "äts upp"/läcker extremt sakta(?) så med tiden måste mer luft in.) När jag gjorde denna manöver för inte så länge sedan så hade jag tydligen inte lyckats få toppluggen i hydroforen helt tät. Det fungerade jättebra första dagen, för att till kvällen nästa dag resultera i att pumpen stod och slog på och av hela tiden. Då var hydroforen helt full med vatten, all luft hade tryckts ut. Dvs ngn cl vatten gick in och ut i hydroforen vilket då räckte för att trycket skulle slå från ca 5 bar ned till 1 bar.

Om ditt system står tomt på vintern och det fungerar i början när du fyller upp det och sedan slutar med att pumpen står och slår, så kan det bero på en luftläcka i hydroforen. Har du en fungerande tryckmätare på hydroforen ser du i så fall hur den slår från topp till botten i takt med pumpen.

lordi skrev:
Provade detta senast jag var där, men ingen skillnad. Allt såg dessutom bra ut i tryckströmställaren.

pappan skrev:

Hade inte tid att prova detta senast jag var där, men blir nyfiken. Hur fungerar detta rent tekniskt? Om pumpen pumpar åt andra hållet, borde inte bara vattnet pumpas tillbaka ner i brunnen? Kan den ens bygga något tryck?

Nej, den pumpar åt samma håll även om motorn går baklänges. Jag har aldrig haft isär någon, men det är nog någon form av centrifugalpump i flera steg där skovelblad och kanaler är optimerade för att gå åt ett ett visst håll, men funkar med reducerat tryck åt andra hållet också.

Mitt eget problem är förresten löst och jag kan nu köra pumpen normalt. Det var dags att byta hydrofor med tryckströmbrytare etc och efter bytet funkar allt. Jag har en teori varför det inte gick förut, som sagt bara en teori.

Ska försöka förklara. Tänk ett upponervänt "T". På vänster sida kom vattnet in och där satt även tryckströmbrytaren.
Rakt upp var hydroforen och till höger var förbrukarna. Vid frånslag har vattnet fortfarande fart in i hydroforen. och ska nu vända eller åtminstone stå still, för att hålla tryckströmbrytaren frånslagen. Blir det en dipp i trycket kommer den att slå till igen i en evig loop.
Skillnaden för mig nu är att vattnet går rakt in i hydroforen och förbrukarna och tryckströmbrytaren sitter tvärs denna huvudledning. Det kan förstås vara något annat som gör att det funkar, andra teorier välkomnas!

• Gilla
lercoo
  • Laddar…
Jag löste till slut mitt problem med den hackande tryckströmställaren genom att utgå från teorin om att pumpen var för stark. Min lösning blev att sätta en kulventil innan tryckströmställaren så jag kunde reglera flödet. Nu fungerar systemet perfekt. Kan återkomma med bild.

Redigerat:
Det finns en särskild ventil med motsv. funktion (isf kulventilen) och det är en CSV (Cycle stop valve) som är mycket vanlig i engelsktalande länder. I Sverige används ofta VFD istället. Detta med tryckströmbrytare och hydrofor är idag
antikvariskt och hör 50-talet till. Idag är konstant tryckreglering billigt och har flera fördelar; sparar pumpen 50%, både
i livslängd och förbrukning, förhindrar torrkörning, tar bort tryckslag och det viktigaste; konstant tryck oavsett belastn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.