Skulle behövs tips på vad som är fel på min vattenutkastare. När jag kopplat till slangen och vridit på vattnet hörs efter några sekunder en litet klickande ljud och trycket försvinner, dvs det kommer inget vatten. När jag vrider till stängt och öppnat igen så kommer vattnet några sekunder innan det klickande ljudet åter kommer.

Vad är fel på denna vattenutkastare? Någon som har en aning?​

Du får nog börja med att berätta vad det är för vattenutkastare, kanske en bild. Sedan så blir det nog svar snart.

Låter nästan som du fått i något i röret, en rund sten eller så? När du drar på kranen kommer det vatten ut som ligger framför stenen, sen slår stenen i något med ett klickande ljud och täpper till så vattnet inte kommer förbi. När du sen stänger av kranen så sjunker stenen ner en bit i röret (om det nu är riktat neråt) och sen åker lite vatten till ut innan stenen slår i och täpper till igen. Kanske... Eller så är det något helt annat. :)

Ta bort vattenslangen och testa utan. Nästan alla moderna kopplingar har ventiler som stänger om det inte sitter något munstycke eller liknande anslutet.

Förresten, på vilken sida kopplar du slangen? Före eller efter utkastaren? Borde ju vara efter? I så fall, har du samma problem utan slang?

Damn! jtl var liiite snabbare. :D

Tror inte att det är någon sten eller liknande då det är fullt ös några sekunder upp till en minut..Har provat med och utan munstycke och samma problem. Ska testa utan slang...

Du har en backventil och en krankägla som kan spöka för dig, man kan bryta vattnet för utkastaren sedan lossa kranbröstet från utsidan och dra ut spindeln och inspektera. Skulle gissa att du har en Fmm utkastare:screwy:

mvh

Ok, tack. Har nu provat med att bort slangen och samma problem uppstår.

Om det är en FMM utkastare kan det vara backventilen eller krankäglan som spekerök säger. Då får du stänga av vattnet och ta isär utkastaren från insidan. Har för mig att man lossar röret och sedan skruvar loss hela den inre delen. Du ser vad som kan lossas när du tittar på den ;)

Krilleman
Ett märke på utkastaren vore ju som cecar redan påtalat underlätta!

Det är en Trio. Var sitter den föreslagna backventilen eller krankäglan? Kan man komma åt dessa från utsidan? Är det bästa att köpa en ny och montera?

Det går att tvinga kran-käglan till öppet läge, genom att vika slangen ca halv meter från kranen (då hör man klicket). Vet inte om det löser problemet men värt att testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.