Se bifogad bild.
Jag behöver någon form av kran/pip eller vad det kallas för att vrida om och få sprut på vattnet.

Vad kallas det och vad får man tag på det? :eek:

• slang.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en vanlig nyckel som finns hos rörfirmor, JULA, Claec Ohlson el likv. Tror det är en FM Mattsson.

Nimajneb skrev:
Antar du menar en vattenutkastarnyckel
[länk]

Finns överallt, tex byggvaruhus, VVS firmor, classe, biltema osv osv
Precis en sådan.
Finns olika märken ser jag.
Hur vet jag vilken jag ska ha?

Om kranen ser ut som på bilden i första inlägget och du inte redan har slangkoppling på den behöver du först en hane med inv. R15 gänga. I Jula-settet finns det med en sådan. Men sedan är iaf inte jag så förtjust i den mörkgröna slangen som är väldigt mjuk och viker sig lätt. Jag väljer i stället den gula eller den oranga som finns på Jula och som är betydligt kraftigare. Och de oranga Gardena-kpplingarna så du får motsvarande set som det gröna du länkade till.

Som påpekats, köp inte billigaste slang. Lägg på någon hundring för en bättre slang 1/2 tum räcker.

Betr måtten så för att vara på säkra sidan... Mät...
Mät hur bred den fyrkantiga piggen är i kranen för att få rätt nyckel, 7 eller 8 mm
Mät tjockleken på pipen som vattnet kommer ut ur, det finns 3 olika storlekar i affären, välj rätt o skruva dit för hand.

Sedan behöver du kopplingar för 1/2 tums slang, har du en slang så behöver du 2 honor, lägg gärna på några kronor iaf på den ena och köp en självavstängande.

Det var svårare än jag trodde detta.
Tog 2 st nya bilder.
Såg även nu när jag tittade närmre att det stod "Gustavsberg" på.

Jag mätte pipen och kom fram till att den var 7 mm.

Innebär det att FMM-nyckeln som finns på följande länk ska passa? Det är ju rätt mått men fel märke så att säga.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161086637

• DSC00548.jpg
    Skapa konto
  • DSC00549.jpg
    Skapa konto
Du kommer att fixa detta, betr slangvindan så är det bra grejer men kostar ju även en del, räcker slanglängden till eller måste du skarva? Detta är inget problem men då behöver du slang kopplingar för detta.

Nimajneb skrev:
Du kommer att fixa detta, betr slangvindan så är det bra grejer men kostar ju även en del, räcker slanglängden till eller måste du skarva? Detta är inget problem men då behöver du slang kopplingar för detta.
Du menar att allt jag behöver finns i paketet jag länkade till?

Jag tror 20m räcker, om inte annat så fanns det 30m för 250kr till, jag ska mäta mer ordentligt.

Tror du att det är mer kostnadseffektivt att köpa billigare slang?
Man kanske bara vattnar gräsmattan när man sår gräset, knappt aldrig efter några år?

En hygglig slang i 20-25m längd kostar ung 10kr metern utan kopplingar o munstycken. Köp en sådan och häng upp den på väggen med en http://www.jula.se/slanghallare-034133 eller liknande från annan butik.

Köp absolut inte en sladdrig grön slang, totalt värdelös.

Får kolla vidare på slang. Men har vi konstaterat att jag kan köpa vilken pip som helst till vattenutkastaren som har bredden 7mm?

Du kommer att vilja vattna både planteringar och gräsmatta även i framtiden. Även om man har låga ambitioner med sin gräsmatta så behöver den få kanske 4 - 5 ordentliga vattningar en varm sommar. Vill man slippa se den som torr savann (dvs., man har medelhöga ambitioner) då bör man räkna med att den behöver vatten var 3e var 4e kväll under de mer extrema sommaveckorna, brukar bara vara en eller 2 veckor som är så torra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.