Någon som kan i exakthet förklara för mig hur man gör med övergången 15mm pex genom FMM bricka med lekande utvändig gängning (G1/2) till 10 mm fkr kopparrör??? Jag får inte till det i huvudet. Detsamma vid blandarfästet, fast där är det ju invändig gäng. Vad behöver jag?

En annan fråga är om halsen på väggenomföringsfixturen är för kort och inte når ut genom väggen, måste på ett ställe dra fram röret genom en regel, utgör egentligen detta något problem eller funkar det att sätta fixturen mot regeln, borrain halsen med 30 mm borr och sedan fortsätta med skyddsröret ut genom ett 25 mm hål?

Pex-erfarna efterfrågas!

Tim

FMMs väggbricka är gjord för pex in i bakänden och anslutning av FMMs kromade koppling som just är avsedd för anslutning mot väggbrickan. Det går inte att använda något annat fabrikat. Därefter är det en vanlig halvkoppling du använder för övergången till 10mm kromat rör.

Har alla delar hemma och kan bifoga några foton om det behövs. I min badrumstråd finns det en del bilder på dessa saker också.

Pexen trycks igenom väggbrickorna, kapas av i exakt rätt längd (står på väggbrickan/blandarfästet hur långt utsticket skall vara, använd en sekatör), klämring monteras och därefter dras blandaren eller kopplingen på plats. En stödhylsa ska dit också.

Tack Mathias!
Anade att svar skulle komma från dig med tanke på ditt egna PEX-eldorado!
Har du kanske något att säga om väggenomföringsfrågan, låter det OK?

Din genomföring blir ju knappast "fackmannamässigt" utförd eftersom du inte följer tillverkarens anvisning kring hur fixturen skall monteras/användas - med allt vad det innebär vid ev vattenskada.

Bortsett från det kan iaf inte jag se varför det inte skulle fungera. Du har ju stödhylsan som pressas runt pexet men innanför skyddsröret och denna ligger ju sedan an mot väggen. Går det inte att göra på annat sätt så är det ju så det blir ......

här är prylarna:

PICT3934.jpg

Vad är det för fabrikat på konorna till pexen? Behövs det vara delad klämring?

Allt det där på bilden är FMM utom stödhylsorna till pexen som är nått annat fabrikat.

Hej MathiasS, väcker tråden igen: Hur skruvar du fast blandarfästet i väggen?

...för där fästskruvana sitter går väl väggskenan av plåt som håller väggbockfixturerna och då kan man ju inte ha någon kortling där - eller tänker jag fel?

Själv brottas jag med ett annat problem: Att gå över från vertikala RiR i väggen till horisontella utanpåliggande c/c 40 kopparrör. Har ännu inte listat ut hur detta ska lösas. En väggskena med c/c 40 som monteras vertikalt hjälper inte riktigt eftersom rören i väggen verka komma i vägen för varandra.

Du sätter väggbrickan horisontellt sen en 90gradare åt säg höger (som du då sätter på högra utgångsröret) sen drar du dit en till 90gradare på vänstra utgångsröret som riktas neråt eller uppåt.

Sen en 90gradersböj så nära det går på röret eller en skarvmuff och en skruv90gradare till. Alternativt kan man göra böjen 45 grader och rikta utgångsböjen därefter, dock bör det se bäst ut med räta vinklar.

Bara som jag själv skulle gjort. Synd man har allt dolt i väggarna. :cool:

Tack v-g! Dock kan jag inte dra ut PEX-rören horisontellt bredvid varandra eftersom jag sedan ska dra utanpåliggande rör åt bägge hållen.

Funderar nu på att sätta en väggeskena, med c/c 80, diagonalt med sådan vinkel så att delningen vertikalt blir 40. Det återstår dock att lösa hur väggbrickorna ska kunna fästas i kortlingar. Tror det blir svårt att få in trä på rätt ställen. Men man kanske kan skruva i plåten i väggskenan?

Visst går det. Du riktar en 90 gradare uppåt och en nedåt sen direkt på dessa så drar du på en d-koppling och sen en t-koppling. Vips så har du din önskade funktion. D-koppling är det jag menar med skarvkoppling ovan, dvs en rörstump med utanpåliggande gängor i båda ändar.

Men om du har rör i rör dvs de tjocka grejjorna med en ytterslang finns ju denna lösning.

Vid mina utgångar (dock med kopparrör) har jag sågat ur samma reglar som sitter i väggen med tex spår i ena och den andra klämmande på den första. För slang bör man nog göra en jämn böj ut.

Bilderna visar ett av ställena (under blivande tvättställ). Där sitter en t-korsning under en 2"x4" Listigt nog passade en rörhållare precis under, mot råspånten. Dock är detta lite mot reglerna iom att det är en dold koppling men rörbrunnen går ner i källaren under så man borde nog se där om det läker.

• IMGP1387.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag förstår hur du menar med vinkel, D-koppling och T-koppling. Det borde kunna fungera. Jag antar att det gäller att välja rätt rördelar om man ska få c/c 40 på det utanpåliggande rören(?) Alterntivt borde man ju kunna bocka till det ena så att man får rätt avstånd.

Med kopparrör verkar det ju kunna gå att få till trä väggbrickans fästskruvar. Väggdosor är kanske det man ska använda till RiR i just det här fallet. Hitills har jag bara tittat på väggbockfixturen (där själva röret böjs 90 grader i fixturen).

Strulputten skrev:
Hej MathiasS, väcker tråden igen: Hur skruvar du fast blandarfästet i väggen?

...för där fästskruvana sitter går väl väggskenan av plåt som håller väggbockfixturerna och då kan man ju inte ha någon kortling där - eller tänker jag fel?

Själv brottas jag med ett annat problem: Att gå över från vertikala RiR i väggen till horisontella utanpåliggande c/c 40 kopparrör. Har ännu inte listat ut hur detta ska lösas. En väggskena med c/c 40 som monteras vertikalt hjälper inte riktigt eftersom rören i väggen verka komma i vägen för varandra.
Jag skruvar inte blandarfästet i en kortling, däremot har jag 12mm plyfa i väggen så det sitter som berget ändå.

Om jag inte minns helt fel så föreslår dom nya branschreglerna att infästning ska göras i kortling? Då skulle jag montera stående kortlingar. Som du ser på bilden skulle sådana få plats utan problem:

PICT1670.jpg

Alltid bra med bilder som ger inspiration.

Vad tror ni om att göra så här:

- Varm- och kallvatten dras separat i bjälklaget och kommer upp facken till höger och till vänster om facket där de ska ut ur väggen. (Regelavståndet i väggen är 300 och det blir så småningom en skiva Glasroc på väggen)

- Jag sätter en vertikal väggskena med c/c 40 mellan två horisontella kortlingar.

- RiR dras in till väggbockfixturerna horisontellt från vänster respektve höger.

- Väggbrickans skruvar dras i kortlingarna.

Man skulle ju även kunna tänka sig att låta varm- och kallvatten gå tillsammans hela vägen och komma in horisontellt till väggbockfixturerna från endera sidan. Har dock för mig att jag läst någonstans att det ska vara minst 100 mm mellan rören och det blir lite svårt att hålla då, även om de inte går nära varandra några längre sträckor.

En fråga till; ska man fräsa in väggskenan i reglarna / kortlingarna eller klarar gipset av nivåskillnaden som blir p g a plåt-tjockleken?

Strulputten skrev:
En fråga till; ska man fräsa in väggskenan i reglarna / kortlingarna eller klarar gipset av nivåskillnaden som blir p g a plåt-tjockleken?
Snabbsvar: Kanterna på väggskenan ska försänkas. Dra bara ett par drag med fogsvansen så är det fixat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.