20 078 läst ·
12 svar
20k läst
12 svar
Stödhylsa
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Det beror ju på, är har stödhylsan måtten 10*0,8 så har den ju en ytterdiameter på 10mm och passar således på ett 12mm kopparrör (ett kopparrör har 1mm godstjocklek), är den däremot gjord för 10mm kopparrör och har en ytterdiameter på runt 8mm så ska den passa.
10*0,8 är till för 10 rör.
Jag antar att det är en blandare som du inte får in hylsan i, på vissa blandare stämmer godstjockleken inte på röret och det går inte att få in en stödis.
Då är det bara att gilla läget, lägga på locktite på conan och dra försiktigt.
Jag antar att det är en blandare som du inte får in hylsan i, på vissa blandare stämmer godstjockleken inte på röret och det går inte att få in en stödis.
Då är det bara att gilla läget, lägga på locktite på conan och dra försiktigt.
Om du skurit av röret med röravskärare blir det lite trångt i änden.
Du måste grada röret med en kniv eller fil så får du i hylsan.
Du måste grada röret med en kniv eller fil så får du i hylsan.
locktite= http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm men jag tror många kallar gängtätning för locktite
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag försökte en gång i min nybörjar-vilsenhet stoppa in 15 mm stödhylsa i ett härdat 15 mm rör. Det skall inte göras, det vet alla som kan rör naturligtvis. Stödhylsorna är för glödgade rör och prisolrör. Härdade rör i 15 mm har alldeles för tjockt gods för att få instödhyla och behöver inte extra stöd.
Härdade ???? Du menar väl hårda kopparrör.snabela skrev:Jag försökte en gång i min nybörjar-vilsenhet stoppa in 15 mm stödhylsa i ett härdat 15 mm rör. Det skall inte göras, det vet alla som kan rör naturligtvis. Stödhylsorna är för glödgade rör och prisolrör. Härdade rör i 15 mm har alldeles för tjockt gods för att få instödhyla och behöver inte extra stöd.
Hårda kopparrör har samma dimension och tjocklek som glödgade- och prisolrör. Även ett hårt kopparrör kan behöva stödhylsa. Främst när man skall ansluta kopplingar nära en hårdlödning. Uppvärmning av hårda kopparrör gör dem nämligen mjuka, dvs glödgade och då behövs en stödhylsa för att man inte skall pressa ihop röret när man drar åt sin koppling för att få tätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Jag handlade ett speciellt gradningsverktyg på Biltema för några tior (har sett det även på CO eller Jula). Det är ett handtag med ett litet vasst svängbart blad på. bladet är lite böjt. Det fungerar perfekt, har alltid tyckt att gradningen varit jättesvår tidigare.
Man drar bladet 5-10 varv på insidan av röränden, bladets form och att det är snurrbart gör att det skär i rätt vinkel genom graderna. OCh det ramlar ut ansenliga mängder med spån.
Man drar bladet 5-10 varv på insidan av röränden, bladets form och att det är snurrbart gör att det skär i rätt vinkel genom graderna. OCh det ramlar ut ansenliga mängder med spån.
Hej!
Rören på en blandare är tunnare gods i, så där för finns det två olika dim. på stödhyllsa till 10 rör: 10*0,8 till blandar rör och 10*1,0 till 10 rör.
10*1,0 stödhyllsan är smalare efter som 10 rör är tjockare gods i men samma ytter diameter.
Rören på en blandare är tunnare gods i, så där för finns det två olika dim. på stödhyllsa till 10 rör: 10*0,8 till blandar rör och 10*1,0 till 10 rör.
10*1,0 stödhyllsan är smalare efter som 10 rör är tjockare gods i men samma ytter diameter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden