15 739 läst ·
47 svar
16k läst
47 svar
Kommer bara upp i 2.5 bar på hydroforen?
Sida 1 av 4
Har allt nytt som utgångspunkt.
300l Hydrofor samt en 3-fas pump i borrhålet.
Börjar med tom hydrofor, utgående kran stängd. Fyller på vatten och vid 3/4 fyllt ståndarrör och 2.5bar är det stopp. Jag låter pumpen gå 10min till. Ingen skillnad.
Ställer tryckvakten så att pumpen inte står och tvångskör utan att det händer något.
Tomde hydroforen och började om från början.
Skiftade en fas men då kom jag bara upp i 0.5bar så det borde varit rätt innan.
Dum fråga kanske men ska jag prova att skifta mer än 1fas för att se om det gör skillnad? Pumpen har 3 faser och jord. Ingen nolla.
Satte tillbaka faserna som innan och fyllde upp igen. Vid exakt 2.5bar är det stopp igen även fast jag ställer om tryckvakten så det kör pumpen längre.
Några tips?
300l Hydrofor samt en 3-fas pump i borrhålet.
Börjar med tom hydrofor, utgående kran stängd. Fyller på vatten och vid 3/4 fyllt ståndarrör och 2.5bar är det stopp. Jag låter pumpen gå 10min till. Ingen skillnad.
Ställer tryckvakten så att pumpen inte står och tvångskör utan att det händer något.
Tomde hydroforen och började om från början.
Skiftade en fas men då kom jag bara upp i 0.5bar så det borde varit rätt innan.
Dum fråga kanske men ska jag prova att skifta mer än 1fas för att se om det gör skillnad? Pumpen har 3 faser och jord. Ingen nolla.
Satte tillbaka faserna som innan och fyllde upp igen. Vid exakt 2.5bar är det stopp igen även fast jag ställer om tryckvakten så det kör pumpen längre.
Några tips?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du en för klen pump? I pumpens dokumentation borde det finnas en pumpkurva som anger vilken högsta tryck den kan avge (vid noll eller lågt flöde).
Att skifta faserna vänder pumpriktiningen, så det ska inte ens kunna byggas upp ett tryck om pumpen går åt fel håll. Var nog rätt till att börja med.
Om pumpen går men tryckströmbrytaren inte stänger av, fungerar inte tryckuppbyggnaden från pumpens sida, alt att tryckmätaren visar helt fel tryck.
Att skifta faserna vänder pumpriktiningen, så det ska inte ens kunna byggas upp ett tryck om pumpen går åt fel håll. Var nog rätt till att börja med.
Om pumpen går men tryckströmbrytaren inte stänger av, fungerar inte tryckuppbyggnaden från pumpens sida, alt att tryckmätaren visar helt fel tryck.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo men trycket borde byggas upp ändå. Att fylla upp med luft först gör man för att luftkudden ska vara "större" och därmed ha längre driftstid mellan start och stopp. Pumpen måste ändå kunna leverera tryck till stopptrycket på tryckströmbrytaren.Tyresö skrev:
Ja, det har du ju rätt i - jag tänkte helt tokigt. Men man ska ju ändå fylla på luft innan man pumpar i vatten.
Det måste då vara något med tryckregulatorn, att den kan vara feljusterad - om det nu inte är pumpen det är fel på.
Det måste då vara något med tryckregulatorn, att den kan vara feljusterad - om det nu inte är pumpen det är fel på.
Du pumpar aldrig in luft i hydroforen innan du har vatten i den. Det räcker att ha en tom hydrofor och sedan fylla upp med vatten då får du en luftkudde som är ca 1/3 av hydroforen beroende på trycket du får upp. Jag tror du har för klen pump eller att tryckvakten inte fungerar som den ska.Tyresö skrev:
Så du menar att man inte ska pumpa i luft överhuvudtaget? Men då startar ju pumpen varje gång man öppnar kranen, och i instruktionen till min pump står det att pumpen inte får starta mer än max 3 ggr/10 min - annars går den sönder - och det var därför förra ägaren hade sönder pumpen varje år á 9000 kr.rogge_vvs skrev:
Som jag har gjort, är att pumpen startar strax innan nivån för vattenintaget i hydroforen och sen fylls den på och stoppar när hydroforen är strax mer än halvfull - resten är trycksatt luft.
Eller har jag gjort helt fel, efter att ha gjort vad alla rörmokare har sagt att man ska göra så?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag brukar fylla med vatten till drygt halv hydrofortank. Sedan fyller jag på luft någon extra bar ca 1,5 extra. Då är jag nästan uppe i stopptrycket på tryckströmbrytaren. På det sättet behöver jag inte fylla på luftkudden så ofta (eftersom mitt filter "snor" lite luft då och då)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Suhags pump är för klen, den orkar inte till mer än 2,5 bar, tryckströmbrytaren fungerar som den ska (ställer man ner trycket så stoppar den ju) (hydroforen kan heller inte vara trasig).
Roterar pumpen fel väg så kan den mycket väl ge vatten ändå, centrifulpumpar bygger på att vattnet trycks utåt och det gör det oavsett rotation MEN pumphjul och pumphus fungerar bättre med rätt rotation (bakåtböjda skovlar och spiralformat pumphus)
För att få så få start-stopp så ska det vara så mycket luft som möjligt i hydroforen så att pumpa i luft med kompressor är bra. pumpar man i för mycket luft så kommer det ut den naturliga vägen.
När pumpen startar så kan vattennivån få vara så låg som till utloppets höjd.
Protte
Roterar pumpen fel väg så kan den mycket väl ge vatten ändå, centrifulpumpar bygger på att vattnet trycks utåt och det gör det oavsett rotation MEN pumphjul och pumphus fungerar bättre med rätt rotation (bakåtböjda skovlar och spiralformat pumphus)
För att få så få start-stopp så ska det vara så mycket luft som möjligt i hydroforen så att pumpa i luft med kompressor är bra. pumpar man i för mycket luft så kommer det ut den naturliga vägen.
När pumpen startar så kan vattennivån få vara så låg som till utloppets höjd.
Protte
Visst måste det vara så att pumpens maxtryck just nu är 2.5 bar. Om detta nu beror på fel i pumpen eller om pumpen inte orkar mer kan utläsas i pumpens datablad.
Om du har en helt tom hydrofor så är ju den helt full med luft, den luften räcker för att komprimera vattnet. När du fyller hyfroforen med vatten komprimeras luften och blir till en luftkudde som täcker ca 1/3 av hydroforen. Ibland kan man trycka in lite extra luft med en kompressor om luftkudden har minskat, och det gör den efter ett tag,.Tyresö skrev:Så du menar att man inte ska pumpa i luft överhuvudtaget? Men då startar ju pumpen varje gång man öppnar kranen, och i instruktionen till min pump står det att pumpen inte får starta mer än max 3 ggr/10 min - annars går den sönder - och det var därför förra ägaren hade sönder pumpen varje år á 9000 kr.
Som jag har gjort, är att pumpen startar strax innan nivån för vattenintaget i hydroforen och sen fylls den på och stoppar när hydroforen är strax mer än halvfull - resten är trycksatt luft.
Eller har jag gjort helt fel, efter att ha gjort vad alla rörmokare har sagt att man ska göra så?
rogge_vvs skrev:Om du har en helt tom hydrofor så är ju den helt full med luft, den luften räcker för att komprimera vattnet. När du fyller hyfroforen med vatten komprimeras luften och blir till en luftkudde som täcker ca 1/3 av hydroforen. Ibland kan man trycka in lite extra luft med en kompressor om luftkudden har minskat, och det gör den efter ett tag,.
Förstod att det var det du menade, men det fungerar inte så med min hydrofor, om pumpen max får startas 3 ggr/10 min - då är det för mycket vatten i hydroforen för att det ska kunna öppnas kranar i huset hur som helst.
Sen är det mer än ett antal - oberoende av varandra rörmokare som säger samma sak: "Pumpa i 1,2 - 1,5 bar extra luft".
Men oavsett det, varför är det då en bildäcksventil på ovansidan av hydroforen?
Efter hand minskar mängden luft i hydrofortanken. (Så vitt jag förstår så löses den i vattnet och försvinner ut den vägen.) Bilventilen är för att man ska kunna återfå trycket utan att behöva tömma hela systemet.Tyresö skrev: