Skall installera vattenrören i vårt tillbygge i en installationsränna enl. denna bildlänk

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4745

Fråga

1 Behöver jag isolera kallvattenröret separat i denna ränna för att undvika kondens?
(PlusPrisol?) Skall även ha golvvärme i golvspån ovanför.

2. Om inte hur långt isär lägger man varmvatten från kallvatten i en sådan konstruktion?

(frågar för att jag ev. vill få med kallvatten/varmvatten rör till flera tappställen i samma ränna)

Bumpar denna då jag ej fått något svar...

någon tyckte i en annan tråd att isoleringen i trossbotten "hade samma funktion som Plusprisol"

MEN nu lägger jag ju rören väldigt ytligt och NÄRA Rumstemperatur OCH golvvärmeslangen

Skall jag strunta i PlusPrisol på både varmvattenrören och kallvattenrören? ELLER använda PlusPrisol på ENBART kallvattnet?

Någon som vet?

Krilleman
Prisol är förlegat, använd slang istället, lättare att installera, billigare, utbytbart, bara fördelar! Är du orolig för kondens kan du använda tilläggsisolerad slang, lite dyrare, men i detta fallet överkurs enligt mig. Köp LK 16 rör i rör, den slamgen har 30% mer kapacitet än vanlig 15 slang typ uponor. Och om du mot all förmodan skicka i en spik/skruv i slangen så kan du alltid dra i en ny, prova att göra det med en prisol... Tips!

krilleman_215 skrev:
Prisol är förlegat, använd slang istället, lättare att installera, billigare, utbytbart, bara fördelar! Är du orolig för kondens kan du använda tilläggsisolerad slang, lite dyrare, men i detta fallet överkurs enligt mig. Köp LK 16 rör i rör, den slamgen har 30% mer kapacitet än vanlig 15 slang typ uponor. Och om du mot all förmodan skicka i en spik/skruv i slangen så kan du alltid dra i en ny, prova att göra det med en prisol... Tips!
Nu var det ju inte åsikter om Prisol jag ville ha...men men...jag har kollat på RIR och kommit fram till att, det inte blir så mycket billigare och enklare än Prisol

Frågan är om det är så mycket billigare med RIR, har du räknat på det ? (annat än själva meterpriset på slangen)

>> Varje enskild förbrukare skall ha en egen slang.annars måste du ha fördelningsskåp högt och lågt=dyrt

>> Alla fixturer vid ex. vis Duschblandare i vägg är special i plast som du har en chans att montera rätt=dyrt

>> Att byta innerslangen är INTE ALLS speciellt lätt enligt vad jag har hört, det förutsätter att all slang i huset är dragen i vida fina radier och att den är klammad överallt för att inte slangen skall haka upp sig, och det fuskas det nog inte med på ett bygge.. :rolleyes:dessutom sas det att om den ex.vis sitter i en fixtur till en duschblandare inne i en vägg, då var det bara att glömma att byta den

Vad jag har kommit fram till som röramatör är att prisolrör är enklare (och antagligen billigare) och säkrare för mig att använda.

Sen har man ju hört en del snack om att Prisolrör haft materialfel osv. men man har ju snart använt det i 50år så jag tror det är ett ganska säkert kort

Men jag är fortfarande beredd att ändra mig om nån kan övertyga mig att RIR är bättre, billigare och enklare att installera, jag är idel öra :)

Redigerat:
Krilleman
Luftspalten mellan själva röret och skyddsröret är tillräckligt för att undvika kondens, om man vill vara lite overkill så lägger man isolerad slang, hur menar din rörmokare att slangen inte är utbytbar?! Konstigt argument, ifrågasätter han alla stora slangleverantörer då?! Lite pyssel är det, men en väl investerad trygghet kontra Cu!

Meterpriset på slangen är mycket billigare än prisol och det räcker om du har ett centralt placerat fördelarskåp och slang till varje förbrukare. Koppla in dusch WC och TS med slang är inte dyrare på något sätt med slang kontra Cu så hur ska det bli dyrare?! Överång till krom lär du ha trots prisol! Fördelarskåp lär du ju använda trors Cu?! Hur blir det dyrare?!

krilleman_215 skrev:
Luftspalten mellan själva röret och skyddsröret är tillräckligt för att undvika kondens, om man vill vara lite overkill så lägger man isolerad slang, hur menar din rörmokare att slangen inte är utbytbar?! Konstigt argument, ifrågasätter han alla stora slangleverantörer då?! Lite pyssel är det, men en väl investerad trygghet kontra Cu!

Meterpriset på slangen är mycket billigare än prisol och det räcker om du har ett centralt placerat fördelarskåp och slang till varje förbrukare. Koppla in dusch WC och TS med slang är inte dyrare på något sätt med slang kontra Cu så hur ska det bli dyrare?! Överång till krom lär du ha trots prisol! Fördelarskåp lär du ju använda trors Cu?! Hur blir det dyrare?!
Ok, kanske har du en länk till nån bra sida där det beskrivs hur det monteras, vilka fixturer som behövs osv. Det låter som att du har jobbat med det en del?

Kollade lite priser Wirsbo Combipex RIR 25kr/m (vid köp av 50m.) Prisolrör 65kr/m

Så visst är det billigare per meter, man får väl räkna på totalen, dessutom har jag bara jobbat med kopparrör i alla installationer jag gjord hittills i kåken, men man kanske borde förnya sig... nu när man bygger till

Det finns ju några olika leverantörer, kan du rekommendera någon specifik ?

Krilleman
LK, helt överlägset! Och att deras 16 slang kan leverara 30% mer vatten än uponor 15 är ju bara en bonus!

B
rir skulle jag gärna på ställen som jag kan garantera att jag kan byta enkelt.
sen krävs det ju mer grejer vid rörets utgång.
koppar=extra regel.och något fästa röret med. billig lösning
rir= extra träregel. speciall fäste för röret dyrare lösning.

haegermeister prisol plus kanske?

byggare henke skrev:
rir skulle jag gärna på ställen som jag kan garantera att jag kan byta enkelt.
sen krävs det ju mer grejer vid rörets utgång.
koppar=extra regel.och något fästa röret med. billig lösning

haegermeister prisol plus kanske?
E lite inne på det oxå, att totalen inte kanske blir så mycket billigare med RIR ? Plusprisol har jag kollat, det är inte så mycket dyrare än vanlig prisol

krilleman_215; " LK, helt överlägset! Och att deras 16 slang kan leverara 30% mer vatten än uponor 15 är ju bara en bonus! "

Låter lite som att du jobbar som säljare på LK ? Har du själv byggt med LK:s system? Var köper man det?

B
krilleman_215. när du får 16 och 15 skilja sig så är det lätt att förstå.

Jag tycker du skall isolera både kallt och varmt. Vi spola ofta vatten en stund för att dricka eller diska av. Jobbar också helst med koppar, men nu har jag börjat använda LK-PAL en slang med aluminium som kan bockas som kopparrör inga fixturer behövs ( t.ex Rinkabyrör ).

Krilleman
Nej jag jobbar inte på LK eller har vinstintresse med dom, utan jag jobbar dagligen med LK:s system både rör i rör, LK PAL osv, underbart system att hantera, jobba med, kundservice, användarvänligt helt enkelt!

Byggarhenke:
Hur menar du nu?:
Menar du en helt vanlig fixeringsplåt som man sätter fast bockfixturen med så är det lång ifrån bortkastade slantar! Blir exakt på första försöket! kanske en 100-lapp extra, men det går fortare, blir rätt på en gång tack vare fasta cc avstånd, och den kostnaden tar man lätt tillbaka på att slangen är mer än dubbelt så billig!

Läckageindikeringen är ju en annan sida på aspekten, vattnet färdas i skyddsröret och läcker ut så man ser att det är problem, var har du det i prisol?!

Jag har personligen aldrig reflekterat på var man kan handla LK som privatperson, dom flesta vvs försäljarna på nätet är ju helt insnöade på Uponor, tyvär

Smaken är ju trots allt som baken, delad. Känns det bättre att nyttja prosol, kör på det. Halva sverige har det i sina hus, inget fel i det, det funkar det med! Men bara för det funkar betyder det inte att det är det bättre valet...

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Nej jag jobbar inte på LK eller har vinstintresse med dom, utan jag jobbar dagligen med LK:s system både rör i rör, LK PAL osv, underbart system att hantera, jobba med, kundservice, användarvänligt helt enkelt!

Byggarhenke:
Hur menar du nu?:
Menar du en helt vanlig fixeringsplåt som man sätter fast bockfixturen med så är det lång ifrån bortkastade slantar! Blir exakt på första försöket! kanske en 100-lapp extra, men det går fortare, blir rätt på en gång tack vare fasta cc avstånd, och den kostnaden tar man lätt tillbaka på att slangen är mer än dubbelt så billig!

Läckageindikeringen är ju en annan sida på aspekten, vattnet färdas i skyddsröret och läcker ut så man ser att det är problem, var har du det i prisol?!

Jag har personligen aldrig reflekterat på var man kan handla LK som privatperson, dom flesta vvs försäljarna på nätet är ju helt insnöade på Uponor, tyvär

Smaken är ju trots allt som baken, delad. Känns det bättre att nyttja prosol, kör på det. Halva sverige har det i sina hus, inget fel i det, det funkar det med! Men bara för det funkar betyder det inte att det är det bättre valet...
Kan förstå att du som rörläggare gillar RIR > snabbt och lätt att installera, säkert lite specialverktyg inblandat oxå...

Och om man nu har ett stort behov av läckage indikering (som det verkar vara med RIR, litar inte tillverkaren på slangen i sig eftersom det är RIR?)

Hur ofta är ett rätt monterat Prisolrör orsaken till en vattenläcka ? Gissar att till 99.9% av fallen av vattenläckage i dessa system beror på, dolda läckande kopplingar ELLER frysskador, har jag rätt?

LK PAL verkar däremot lite intressantare än RIR, den får väl monteras dolt utan *läckagevarnar-slang" ?

B
inte alltid vattnet till ändan av röret vad hjälper det då?

Krilleman
Nej, inga specialverktyg att installera rir! Bara lättare för rygg och ekonomi!

Självklart litar tillverkarna på sin egen slang, fördelen är ju bara att det är mindre motstånd i slangen, den leverar alltså mer vatten, rir är en trygghet om du skulle råka skada slangen, samt att läckan syns.

Rätt monterade rör är alltid ett krav, men det blir knasigt ibland (inte alltid rörkrökarens fel på nybyggen och renoveringar) Då är det väldigt skönt med rir! Det uppkommer inga vattenskador oavsett vilket material du använder om allt går smärtfritt...

Självklart PAL kan installeras dolt, kravet är som vilket material som helst, skarvfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.