Finns det någon bra tumregel för att fylla på luft med vägledning endast av trycknivåer?

Tänkte sluta fylla på luft i hydroforen genom att tömma den en gång i halvåret och istället använda en kompressor för att öka luftvolymen i toppen av tanken via en nippel.

Har försökt söka lite men inte hitta något bra svar. Nivåröret/siktröret är inte genomskinligt längre, så man har inte någon vägledning därifrån...

Finns det något bra sätt att veta när det är lagom? Kan man öppna en kran, vänta tills trycket i hydroforen närmar sig tillslagstrycket (2,2 Bar), stänga av pumpen, stänga anslutningarna till tanken och köra kompressorn tills man når frånslagstrycket (4,7 Bar)? Men blir det för lite luft?

Man kanske borde ha en kran öppen och bara köra kompressorn "en stund", men jag har ingen aning om vad som är lagom. En variant är ju att köra i luft uppifrån tills det börjar spotta i kranen och därefter justera trycket till kanske 80-90% av tillslagstrycket, för att justera vattennivån till strax ovanför anslutningarna? Riskerar man att tömma pumpen på vatten med denna variant?

Mvh
/Pontus

A
Töm burken helt.. Förslut å slå på pumpen.
Du har uppenbarligen en vanlig hederlig hydrofor. Om så kan du installera automatisk luftning.. Bort med eventuell sumpgas å burken är alltid halvfylld med luft...

Kanske vore en idé med automatisk avluftning, men det kostar att installera, jag litar inte riktigt på att det fungerar perfekt och det vore ju busenkelt att fylla på lite luft i toppen med kompressor en gång i halvåret, så kan man göra en heltömning vartannat eller vart tredje år.

/Pontus

A
Nåväl. Skippa automatiken.
Men skippa även kompressorn.
Ty den behövs ej.
Lufta en hydrofor. Tappa ur allt vatten. Hälften rinner ut per automatik. Resten gör det ej. Uppepå hydroforen sitter en luftskruv, fram med skiftnyckeln å fixa till rinn.
Hydroforen helt tom, så långt är allt rätt. Dock, nu ska den fyllas upp.
Nu begår vi, Svensson, felet.
Luftskruven måste tätas, svenne virar i bästa fall ett par varv gängtejp.
Tio-tolv varv krävs för att få det någorlunda tätt....

Funkar att bara tömma och fylla, vill man ha lite mera sprutt på vattnet fyller man den tomma hydroforen med luft till 0,9*tillslagstrycket.
Det går att fylla luft lite på känn utan att tömma ur vattnet också, se bara till att det inte blir för högt tryck.

A
Vattenpumpen slår helst ifrån vid 4 kilo.
Ergo bör man ej pumpa in högre lufttryck än så.....

• Gilla
Milom
  • Laddar…
A
Såtillvida man ej önskar duscha till tryckluft förståss....

Pongu skrev:
Tänkte sluta fylla på luft i hydroforen genom att tömma den en gång i halvåret och istället använda en kompressor för att öka luftvolymen i toppen av tanken via en nippel.
Alfred, det är ungefär så jag brukar göra för att återställa balansen mellan luft/vatten i tanken. Men det är ganska omständligt och jag tänkte försöka förenkla det hela. Därav frågan.

Tack Immobil för länken!

"SERVICE / UNDERHÅLL
Kontrollera nivån på luften/vattnet regelbundet.

Vid för lite luft startar pumpen även vid litet vattenuttag.
Om luftfickan har minskat så måste luft fyllas på.

Om kompressor finns:
Stäng av pumpen (A). Öppna ett tappställe eller
bottenventilen (H) och släpp ut vatten till önskad
nivå. Anslut kompressorn vid inspektionsluckan,
sidopluggen eller i botten på vattenståndstället.
Starta kompressorn och fyll på luft till tryckmätaren
(G) visar strax över pumpens (A) frånslagstryck.
Stäng av kompressorn vid uppnått tryck."

Enda nackdelen med denna instruktion är "släpp ut vatten till önskad nivå"... Kanske måste välja mellan att tömma den gamla hederliga vägen och köpa ett nytt nivårör/siktrör/vattenståndsställ... Man skulle ju kunna pröva sig fram till en lagom vattenmängd. Kanske tappa ur 50-100 liter vatten första gången, fylla upp med luft och se hur det tar. Blir effekten otillräcklig kan man ju ta 125l nästa gång.

/Pontus

Mitt siktrör är sönderslaget så jag brukar bara öppna kranen och fylla med kompressorn tills jag inte ids mer så luften hela iden är under övre anslutningen till siktröret (kranen fungerar där fortfarande). Läcker ständigt ut litegrann så man får hålla koll men det "spottar" ur kranarna när det börjar bli lite luft.

Fyller man för mycket luft så kommer det ut genon kranen och sedan är det inte mer med det. Luftfickan kan gå ända ner till utloppet vid pumpens starttryck.

Protte

Alfred 54 skrev:
Nåväl. Skippa automatiken.
Men skippa även kompressorn.
Ty den behövs ej.
Lufta en hydrofor. Tappa ur allt vatten. Hälften rinner ut per automatik. Resten gör det ej. Uppepå hydroforen sitter en luftskruv, fram med skiftnyckeln å fixa till rinn.
Hydroforen helt tom, så långt är allt rätt. Dock, nu ska den fyllas upp.
Nu begår vi, Svensson, felet.
Luftskruven måste tätas, svenne virar i bästa fall ett par varv gängtejp.
Tio-tolv varv krävs för att få det någorlunda tätt....
Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men menar du att det inte spelar någon roll om man förtrycker hydroforen?
Isådana fall måste jag medela att du har fel. Visst fungerar det utan förtryckning men det fungear inte lika bra som med förtryckt hydrofor. Om du sett ett diagram med olika förtryck så tror jag du skulle hålla med.

• Gilla
Jannejoh
  • Laddar…
Plan:

Stänger av pumpen, öppnar en kran, tömmer ur vatten i 25-litersdunkar tills det börjar spotta i kranen, stänger kranen, mäter hur mycket vatten jag tömt ur och antecknar som vägledning till nästa gång, justerar trycket i hydroforen till kanske 90% av tillslagstrycket för pumpen (så att pumpen i fortsättningen går igång när vattennivån är strax över in-/utloppet), går in och häller upp en whisky!

Tack för kloka synpunkter!

/Pontus

Var är bästa stället att skaffa en luftnipplel till för att skjuta in tryckluft? Luftskruven på toppen eller avtappningen i botten?

Antar det behövs både en kulventil och en Luftventil om man sätter den på toppen. Sätter man dit luftventilen i botten så sitter ju redan en avtappningsventil där.

Man brukar bara sätta en luftventil på toppen. Det behövs inget mer. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.