Hejsan.

Ja nu är inte vatten och avlopp min starka sida. Jag har en 3kubiks tank endast till WC´n. Vet inte vad den är i för material men dem brukar väl vara i plast eller glasfiber som jag förstått det. Till saken, det blir ett jäkla tömmande. Tänkte att om man kanske gräver fram tanken och borrar små hål i den, så det kan sippra ut vatten. Då kommer inte tanken behöva tömmas lika ofta.
Låter för mig ganska bra i teorin, frågan är om någon provat det i praktiken?
Någon som har tips eller idéer?

Ha det!

nu är det väl knappast vatten i den som kommer sippra ut? har ni borrade brunnar i närheten också? Om grannarna har det kommer de tycka att det är en jättebra ide att du släpper ut din urin i marken.

Hahaha... gräv upp brunnen så slipper du tömma den för all framtid.

Har man borrat hål på tanken för att vatten skall kunna rinna ut har man lurat sig själv.
Genom dom hålen kan också vatten rinna in och då får man tömma desto oftare.

Hemmakatten
Jag kan inte tro att du är seriös! Du måste skämta! Att borra hål i en septiktank och släppaut fekalier och annat är olagligt! Gör inte det!! Miljön lär ta oreparabel skada.

Slamtömmmaren lär märka att du gjort åverkan på tanken och polisanmäla dig.

Bättre vore om ni accepterade att en sluten tank kostar en del att tömma. Om ni vill spara på pengar och tömning så kissa utomhus eller inne i en hink och aanvänd urinen som en gödning.

Hemmakatten skrev:
...borra hål i en septiktank och släppaut fekalier och annat är olagligt! Gör inte det!! Miljön lär ta oreparabel skada.

Slamtömmmaren lär märka att du gjort åverkan på tanken och polisanmäla dig.

...Om ni vill spara på pengar och tömning så kissa utomhus eller inne i en hink och aanvänd urinen som en gödning.
Hmmm...:rolleyes:
Att släppa ut "vätskan" från en tank med hjälp av små hål och att kissa utomhus eller i en spann och hälla ut det blir väl samma sak...eller hur? Att det ena skulle göra oreparabel skada på miljön och det andra vara gödning känns lite motsägelesefullt...:o
Nåja...jag förstår vad du menar, det ena ger en ganska hög koncentration på ett och samma ställe. Å andra sidan...var tar "vattnet" vägen om man har en infiltrationsbädd efter trekammarbrunnen då man har enskilt avlopp?

Nu är det absolut inte något jag skulle vilja rekommendera...varken att ta hål i tanken eller att ha toaletten i trädgården. Så klart kan man kissa en skvätt i busken om man vill men man vill ju inte bo i en kissträdgård...
Du skulle dock kunna borra de små hålen halvvägs upp i tanken eller ännu högre upp så att det alltid är vätska i tanken då slamtömmaren kommer. Bäst vore kanske att göra det så högt upp att det inte går att se uppifrån. Men som sagt...inte något jag skulle rekommendera rakt av då det måste vara väldränerat runt tanken och det kan bli lukt, blött och eländigt. Fixa en ordentlig infiltration istället - om möjligt. Det ska ju vara minst 50 meter mellan "brunnarna" - borrhål och avlopp om man har eget. Kommunen kan hjälpa dig med idéer om du behöver hjälp. För du vill väl inte riskera att få in avloppsvatten i ditt eller dina grannars dricksvatten? :eek:

Jag har dock hört om en som hade en tank vid sitt hus och tyckte det var konstigt att den inte blev full någon gång. Det visade sig att tidigare ägare hade tagit bort botten/gjort hål i tanken och låtit all vätska rinna ned i marken. Det hade fungerat i många år men är som sagt inte något man bör göra. Det beror så klart på markens beskaffenhet under tanken, hur bra dränerat det är.

Att slamtömmaren skulle polisanmäla dig är att ta i...men han kommer nog att meddela dig och han är tvungen att anmäla fel till "miljökontoret" på kommunen. De kommer sedan i sin tur att kräva att du fixar det som är fel på din anläggning.
Det bästa för dig och dina grannar är att ha en godkänd anläggning. Det kan skapa problem på många plan om du fixar och trixar med avloppstanken...
Det svider kanske lite i plånboken men du kommer att sova bättre med godkänd anläggning. ;)

Crille68 skrev:
Hmmm...:rolleyes:
Att släppa ut "vätskan" från en tank med hjälp av små hål och att kissa utomhus eller i en spann och hälla ut det blir väl samma sak...eller hur? Att det ena skulle göra oreparabel skada på miljön och det andra vara gödning känns lite motsägelesefullt...:o
Nix. Det är väldig skillnad. Bajset är fullt med bakterier som vi inte vill ha någon annan stans, medan kisset är helt sterilt.

Det finns ett amerikanskt ordspråk som översatt lyder ungefär "gräset är alltid grönare runt en septitank", underförstått att det är väldigt lätt att det "går hål" i tankarna.

Men själva idén med septitanken är att avloppsvattnet INTE ska komma ut, så naturligtvis ska man inte göra hål i den. I så fall är det bättre att byta till en trekammarbrunn med en gång. Men du får säkert inte ha en trekammarbrunn där du bor. Hade det varit tillåtet hade det inte varit någon septitank.

Morsning korsning.
Jag var ganska införstådd med att detta skulle väcka en del björnar.

Men för att klargöra, nej vi har ingen granne i närheten av där tanken ligger, samt nej vi har ingen borrad brunn på tomten/anliggande tomter.

Precis, ej tillåtet med trekammarbrunn här.

Jaja, det var en idé, återstår och se om blir slag i saken.

Kom gärna med tips och idéer, men tro inte att jag är korkad i huvudet, hade det varit något som kan störa grannar eller borrade vattenbrunnar så skulle jag självklart inte ens tänka tanken.

Ha det!

Har man septitank så får man väl inte ha infiltration, borrar man hål så blir det en infiltration som man inte får ha. Enkelt.

Protte

prototypen skrev:
Har man septitank så får man väl inte ha infiltration, borrar man hål så blir det en infiltration som man inte får ha. Enkelt.

Protte
Ja, vad ska man säga... :rolleyes:

Nu var det "kanske" inte frågan om vad man FÅR utan vad man gör...vilket inte alltid är samma sak. ;)

Och självklart har man en tank för att "vattnet" ska vara i tanken och inte utanför. Det är ju själva vitsen med en tank... :rolleyes: Men det var inte det som var frågan här...

Visst är det skillnad på en att "kissa i busken" och att släppa ut "skitvatten". Det var en generalisering i överkant...:o "Men hallå"...hur stor skada gör det? Ja, det är så klart beroende på var man har tanken, om man har egen brunn, om det finns grannar, om man nyttjar tanken året om eller om det är ett sommarhus...det finns många aspekter på det hela...
Men visst. Är man "RegelRickard" så finns det bara EN sak att göra och det är att alltid följa lagboken till punkt och pricka, i alla lägen. Enkelt.

Crille

plastbiten skrev:
Precis, ej tillåtet med trekammarbrunn här.
Vart bor du då?
Oftast finns det något system som är godkänt :)

Går ju att tömma själv med en vanlig pump och en hyffast lång slang....inget för den kräsne kanske....Men det fick jag göra för nåt år sedan innan vi gjorde om till 3-kammarbrunn...

Kom hem från jobbet frammåt 23 en fredagkväll, och såg att toaletten hade stått och runnit vatten hela dan....Ringa till slamtömmning den tiden hade kostat 4-5000 med jourtillägg och allt, så det var bara till att traska ut och "suga ur den" ;)

Vart tömde du denna härliga sörja då?

Om man nu inte får ha infiltrationsbädd utan är hänvisad till septitank så skulle jag tro att det finns goda skäl för det. Om du istället sätter dit en vanlig snålspolande toalett går det inte åt mer än ca 2 liter respektive 4 liter vatten vid varje spolning. Säger vi att förhållandet är 2:1 högt räknat kan du använda dasset ca 1080 gånger. Blir det verkligen mer än ett par tömningar per år..?

5.2 racing skrev:
Vart tömde du denna härliga sörja då?
Jag drog ut den härliga sörjan i skogen bakom huset.... Alldeles bredvid ett dike... Men det är väl kanske inte att rekomendera... Nu ska jag väl tillägga att tanken tömdes bara en vecka innan, så det var antagligen 90% "vatten" i den när jag satte igång...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.