Det har blåst och snöat i ett par dagar. Idag lade jag märke till att luftvärmepumpen körde sin avfrostning med korta mellanrum. En inspektion av utedelen visade att det inte blåste kallt när man stod framför den. Det var fullt av is på den. Jag har nu ägnat en stund åt att smälta isen med varmluftspistol, men undrar om det finns bättre sätt.

• IMG_9186.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9187.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick köra våra på innomhuskylning förra vintern, isolerade utedelen med ett par gamla täcken för att behålla värmen och smälta isen snabbare. Det tog c:a 4 timmar eftersom det hade bildats 4cm ispansar på baksidan.

Varmvatten brukar vara den effektivaste metoden.

Ljummet/varmt vatten är det snabbaste som öringen skriver, ställ en pulka under så det inte blir kopiösa mängder med vatten som fryser under utedelen då det bildas tilräckligt med vatten ändå ;)

Om möjligheten finns så försök ta bort gallret på baksidan , när isen får fäste i gallret så hänger den kvar där och utedelen når inte att avfrosta bort dom stora ismassorna då det bildas ett mallanrum mellan isen och "lamellerna".
Ser inte vad det är för märke och modell så jag vet inte om det går att få bort gallret !!

Varför blev det is öht?

Det bildas snö/is bakom maskinen och på sidan då den suger åt sig kopiösa mängder med luft tillsammans med att utedelen frostar på vid vämredrift så kan det bygga ut så det hugger tag i eventuella galler bakom eller på sidan.
När den sedan avfrostar så blir det ett mellanrum mellan det som fastnat på gallren som den ej når med sin värme och det kommer att fortsätta bygga på snö/is.
Snö i kombination med blåst gör att man kan få detta fenomen speciellt på vänstra sidan även på märken och modeller som normalt inte får dessa problem.

Tack för tipsen. Det står sharp AY-X10CR på innerdelen. Jag tror inte att gallret går att få bort. Jag har inte varit ute och tittat igen på den, men den uppför sig mer som den brukar idag. Den isade inte ner sig på detta vis någon gång under förra vintern, så jag misstänker att det hade med två dagars snöyra att göra.

Kan man bygga på glesa väggar vid sidan av den och ett skärmtak för att skydda den mot en del snö?

Går inte gallret på baksidan att få bort får du slå ett getöga på baksidan lite då och då under vintern
Ett skärmtak som skyddar mot snö och regn uppifrån kan jag rekomendera om inte erat takutsprång på huset sticker ut tillräckligt.
Skippa väggarrna direkt vid sidan av utedelen, i så fall ska det vara en typ av skärmvägg en bit ifrån utedelen om det frekvent blåser och yr snö från det hållet

Det är svårt att göra något åt snöoväder. Utedelen måste få generös tillgång till luft och när det kommer kallsnö yr den in även under skärmtak (åtminstone om man inte gör det väldigt stort). När värmepumpen måste hålla på och smälta all snö blir verkningsgraden inte särskilt imponerande, så det kan vara vettigt att köra en annan värmekälla under rikliga snöfall.

Nu provade jag en annan metod: Grundvattenvärme. Jag spolade med trädgårdsslangen tills all is smält. Pumpen sitter på husets baksida och marken sluttar från huset, så isen blir inget stort problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.