5 129 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Hur kallt kan man shunta ut?
Sida 1 av 2
Jag shuntar idag ut ca 32 grader på framledningen.
Hur kallt kan man shunta som lägst om man vill ha 20 grader inne?
Som det är nu så står alla termostater fullt öppna och jag shuntar som sagt 32grader ut. Detta ger mig en väldigt fördelaktig bränsleekonimi. Från 3 säckar pellets till ca 1,5 vilket ju är en besparing på ca 60spänn om dagen.
Men hur kallt kan man shunta ut som lägst? Jag känner nu att det börjar bli så långt jag kan gå så där besvarar jag väll min egen fråga. Men rent teoretiskt?
Hur kallt kan man shunta som lägst om man vill ha 20 grader inne?
Som det är nu så står alla termostater fullt öppna och jag shuntar som sagt 32grader ut. Detta ger mig en väldigt fördelaktig bränsleekonimi. Från 3 säckar pellets till ca 1,5 vilket ju är en besparing på ca 60spänn om dagen.
Men hur kallt kan man shunta ut som lägst? Jag känner nu att det börjar bli så långt jag kan gå så där besvarar jag väll min egen fråga. Men rent teoretiskt?
Det är ju helt avgörande hur vädret är ute. Jag tycker det går "trögare" att värma huset när det är runt noll än när det är några minus. En annan grej är ju oxå hur "länge" framledningtempen håller sig. Efter det att jag satte in acktank shuntar jag ut lägre än innan fast under längre tid.
Jag kör alltid med alla element i "bott" och styr med shunten. Nu är det 3 minus och jag kör ut ca 35 grader. Huset är ok men fönstern väldigt otäta. räcker för att hålla 19-20 grader.
Jag kör alltid med alla element i "bott" och styr med shunten. Nu är det 3 minus och jag kör ut ca 35 grader. Huset är ok men fönstern väldigt otäta. räcker för att hålla 19-20 grader.
Flera mer avancerade shuntstyrningsenheter som jag sett har en puckel på kurvan runt 0°C, just beroende på att det ofta upplevs som kallare då.
Men vad skulle detta kunna bero på? Det är naturligtvis lättare att värma luft från 0 till 20 gader än från -5 till 20. Och energigenomgången borde rimligtvis vara större vid -5 än vid 0 grader ute. Men du är inte den enda jag har hört uppleva detta, och om det är som killen ovanför säger att kurvorna för shuntstyrningsenheterna ibland återspeglar detta så måste det ju ligga någonting i det. Men jag förstår inte hur..?heliac skrev:
Nja, det är ju i och för sig inte alltid så att luften nödvändigtvis innehåller mer vatten vid 0 än vid minus fem, även om det ofta är så.
Men låt säga att vi tar ett fall där luften är mättad med vatten, RF 100%. Det innebär 5 gram vatten per kubikmeter vid 0 grader och ungefär 3,5 gram vatten per kubikmeter vid -5 grader. Det är så små mängder att jag inte tror det har med saken att göra.
Men låt säga att vi tar ett fall där luften är mättad med vatten, RF 100%. Det innebär 5 gram vatten per kubikmeter vid 0 grader och ungefär 3,5 gram vatten per kubikmeter vid -5 grader. Det är så små mängder att jag inte tror det har med saken att göra.
Eller är det mer fruset vatten som ska töas?
I luften. Hur fungerar underkylda vattendroppar som svävar omkring utomhus? Lägger de sig på ytterväggarna och måste töas där? Eller spelar det ingen roll? Är det bara för att vädret ofta är lite snålblåsigt vid den temperaturen?
Just "nollgenomgången" kostar ju annars mycket när det gäller vatten. Det går ju åt mycket mer energi från -1° till +1° jämfört med från +1° till +3°.
Just "nollgenomgången" kostar ju annars mycket när det gäller vatten. Det går ju åt mycket mer energi från -1° till +1° jämfört med från +1° till +3°.
Jo, fast vattnet i luften är ju redan i ångfas. Och dessutom rör det sig ju om vansinnigt små mängder vatten som jag skrev längre upp. Jag menar om man värmer luft som är -5 måste ju det vatten som finns där också passera nollstrecket. Alltså, luften värms först upp till noll, och sen har man ju samma utgångsläge som om uteluften är noll från början, med en eventuell skillnad på ett gram vatten per kubikmeter.
jakim skrev:
Fuktig luft så är ju även väggen fuktig/rå vilket blir som med blöta kläder, Det kyler mer än en torr vägg (behöver inte vara regn våt vägg)
Fast jag köper inte det heller. Att man fryser i blöta kläder, eller att man fryser när man kommer ut ur duschen beror på att vattnet på kroppen/i kläderna avdunstar (går från vätskefas till ångfas) och då går det åt en massa energi. Det är inte alls samma sak som att luften i sig är svårare att värma för att den innehåller 1,5 gram mer vatten per kubik. Särskilt som vattmet redan är i ångfas.
Nä, jag tror du har rätt. Det är något annat. Men något är det, för det är inte bara jag som inbillat mig att det är tjurigare att få det att kännas "gosigt" när det är runt 0°C.