Hej.
Vi har fått golvvärme installerat i samband med renovering av vårt WC-rum. Problemet är att det inte blir någon värme att tala om. Om jag vrider upp termostaten så sätts värmen igång, men det går inte att få varmare än 20 grader. Det tog ungefär två dygn att få det från 18 till 20 grader. Installationen ska vara 100 W enligt firman som installerat.
Det är betongbjälklag, tror jag.
Jag är rädd att de lagt värmen mot källartakets betong, så värmen flödar nedåt (rakt under WC-rummet är en matkällare som jag inte alls vill ska bli varm...).

Borde inte firman som gjorde jobbet isolerat på något sätt? (Jag vet inte om de har gjort det)

Som det känns nu så är ju golvvärmen obrukbar, det går ju inte att värma upp till en behaglig temperatur, så det är lika bra att ha den avstängd.

Ska jag fortfarande betala fullt pris för installationen, eller bör jag hävda prisavdrag?

Om du får upp värmen i rummet från 18 till 20 grader med 100 watt golvslinga när ventilationen går så är det nästan overkligt bra. Du tror inte han menade 100 watt per meter?

Huset värms ju upp med vattenburen värme i övrigt. Det är en Devi DTIR 100-slinga som ligger. Rummet är 1.2 m^2. Jag tror det är 100 W installerat. När jag pratar om värmen så är det vad golvvärmetermostaten mäter i golvet, inte i rummet.

S
Allting hänger ju på hur djupt slingan ligger, var elektrikern där och mätte upp slingan före dom flöt igen det?

Tycker du ska ta dit en elektriker som mäter upp hur mycket ström slingan drar när värmen är påslagen.

S
Om du bortser från vad termostaten visar, är kaklet varmt att gå på överallt eller endast närmast dörren t.ex? Det kan ju vara så illa att slingan är skadad och bara värmer några decimeter.

Fast Devi, har jag för mig är en serieresistiv kabel, Dvs. antingen fungerar hela kabeln och värmer, eller så fungerar den inte alls, om jag minns rätt. Annars finns adaptiva kablar där strömmen så att säga går på tvären mellan två trådar, och det är den "dåliga" isoleringen mellan trådarna som står för uppvärmningen. En sådan kabel kan fungera delvis även om den blir skadad.

E toalett på dryga kvadratmetern och betongbjälklag, troligtvis oisolerat, med en slinga på 100W ger nog inte så mycket mera. Räknar man inte ca 70W/m2 med vanliga element som värmer luften. Sedan beror det också på hur djupt värmekabeln ligger. Om du vrider upp fullt slår då termostaten av och på, eller är till till hela tiden?
Om du slår av golvvärmen så tar det nog ett dygn innan den har stabiliserat sig utifrån att du har en stor massa som ska värmas med betongbjälklag.

Du får ta en dialog med de som gjort installationen så de får förklara hur det är installerat, ev. om det finns något fel.
Om du ska betala eller inte är utifrån vad du har beställt och avtalat.

Nej, om utrymmet är på ca 1 kvm, och slingan skall ge 100w/kvm. Då borde den fungera. Om det är stor ytterväggsyta, ex. ytterhörn med två ytterväggar, så kanske normen om effekt per kvm inte passar, då blir den kylande ytan i rummrt stor i förhållande till den lilla golvytan.

Men det är ju i så fall när det är -20 utomhus.

Men allmänt så skall du inte ha någon nämvärd värme i golvet med de utomhustemperaturer vi har nu.

Är det så att din termostat reglerar på både rumsvärme och golvvärme? I så fall skall du i princip inte ha någon värme i golvet nu. Du har troligen dessutom frånluftsdon på toan, så det kommer in varm luft från resten av huset.

Termostaten är inställd på endast golvgivare. Jag har ställt den på 30 grader för att vara säker på att den är på hela tiden. Rummet är 21 grader säger den, golvet 22.

Hmm ,,, men det är sommar nu ... kan man säga. Det behövs väl Ingen stor värmeeffekt för att hålla huset på 20 °C!

Annars kan det t.ex. vara att golvbeläggningen isolerar för mycket och framledningstemperaturen ej är anpassad till det. Sen kan det vara en del andra fel också ...

Ewald skrev:
Hmm ,,, men det är sommar nu ... kan man säga. Det behövs väl Ingen stor värmeeffekt för att hålla huset på 20 °C!

Annars kan det t.ex. vara att golvbeläggningen isolerar för mycket och framledningstemperaturen ej är anpassad till det. Sen kan det vara en del andra fel också ...
Det är elgolvvärme som avses i ts fråga.

AndersS skrev:
Det är elgolvvärme som avses i ts fråga.
Har inte mycket att göra med el-golvvärme, men kann tänka mig att även här kann det vara så att golvbeläggningen kann isolera värmen ... det bör man undersöka ...

H
SueCia skrev:
Allting hänger ju på hur djupt slingan ligger, var elektrikern där och mätte upp slingan före dom flöt igen det?

Tycker du ska ta dit en elektriker som mäter upp hur mycket ström slingan drar när värmen är påslagen.
Och vilken typ av klinkers och hur tjocka de är.

S
Ju tjockare klinkers desto djupare ligger slingan ;)

H
SueCia skrev:
Ju tjockare klinkers desto djupare ligger slingan ;)
Ja, det förstås, men själva klinkersna har ju olika värmeledningsförmåga, granitklikers och "vanliga" är Lite olika. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.