Hej,

har bott en cirka tre månader i nybyggt hus nu, det är 150 m2 platta på mark, ingjuten golvvärme och en NIBE Fighter 360 som värmepanna. Vi tycker det har dragit mycket el och funderar på att göra som så många tipsat om, d.v.s ställa termostaterna på max och istället justera in en trevlig rumstemperatur på pannan genom att ställa ner kurvan istället. Kanske skall tillägga att vi har braskamin att spetsa med.

Då undrar jag bara ifall nån har några erfarenheter/siffror att erbjuda som har justerat enligt ovan , t.ex hur hög framledningstemp ni har för att få cirka 20-21 grader i rummen i dagsläget (här är 5 +grader och regn ute). samt vilken kurvlutning ni har (vi bor på västkusten)

Sen är vi också nyfikna på hur mycket kW ni förbrukar per dygn i era nybyggda villor, vi ligger f.n. på cirka 30-50 kw per dygn beronde hur taskigt/kallt det är ute, känns lite mycket men det kanske är normalt? vi har två småbarn och duschar/badar inte överdrivet mycket, vi klarar oss iaf. utan extra varmvatten beredare

januari och februari har vi legat på ca: 35kWh/dygn i Total elförbrukning, villa i halmstad, 85m2 med golvvärme i platta på mark + 45m2 elradiatorer.
Golvvärmen försörjs med en frånluftsvärmepump IVT/ES480. Vi har under perioden eldat enheldel i braskaminen, vi har då sänkt utg.värme från pumpen ganska mycket och sedan myseldat när det börjat bli lite kyligt inne (ca:20grC)Rumstermostaterna har jag kopplat ur.

2006 slutade på total 11 712kWh (2 barn f.o.m. jan)
2003 gjorde vi av med 13 293kWh (ett barn f.o.m. jun)
Huset stod klar våren 2002, tyvärr har jag ingen koll på 2002 vad det gäller förbrukningen, men den är ju förhöjd första året eller så pga byggfukten som skall torkas ut.

Hej,
Jag har bott 14 månader i ett nybyggt 1 1/2 (169m2) (Östergötland) med uppvärmning med hjälp av Nibe 360p (radiatorer) samt en braskamin Contura 450.
Efter ungefär 1 år har jag äntligen hittat rätt parametrar som ger mig 20 grader inomhus (i alla fall under uppvärmningssäsongen).
Det första jag lärde mig genom att söka på detta forum och Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. var att man ska ställa alla termostater på max och därefter försöka hitta rätt kurva samt rätt injustering med +/- ratten(förskjutning värme kurva).
I ditt fall skulle jag börja med kurva 4 och -1, baserat på erfarenheter från en granne med hus (156m2 enplans med golvvärme och Nibe 360p) som kom med precis samma fundering som du. När du gjort denna justering och satt alla termostater på max, håll upp med eldning i kamin minst två dygn (annars blir det svår och veta var värmen kommer ifrån). Om du efter två dygn har 20 grader (+-0.5) i alla rum så har du hamnat rätt. (Med radiatorer börja med kurva 6 och -2)

Om det är plusgrader ute och det visar sig att du har typ 19 grader inne, justera förskjutning(ratten) upp ett snäpp till 0 (och tvärtom vid övertemperatur).
Om det är minusgrader ute och du har 19 grader inne justera upp kurvan till 5
(och tvärtom vid övertemperatur). Allt enligt Nibe360p manual.

Det knepiga börjar när man vill att värmesystemet ska ta hänsyn till övertemperatur orsakat av eldning i kamin eller att solen skiner genom panoramafönster. Standardlösningen på det här är väldigt ofta att man kan komplettera värmepump med en innegivare kopplad till värmepump (=VP-innegivare). Utmaningen med en VP-innegivare är att den känner av temperaturen på enbart ett ställe i huset och det fungerar säkert jättebra om man har en väldigt öppen planlösning. Rum med dörr, långt ifrån VP-innegivaren riskerar dock att bli ganska kalla (eller med stora fönster vid sol=varma)
Nibe rekommenderar själva att termostater ska användas för att reglera temperatur i varje rum.
Se länk ((Guide om du tänker bygga nytt hus)
Nackdelen med att reglera med rumstermostat på element eller slinga är att det ofta orsakar mer start / stopp cykler på kompressorn vilket "äter liv på kompressorn". Verkar vara i ett mindre problem med golvvärme(trögare) men ändå . Efter varje stopp så tar det 15 minuter innan kompressor startat igen. Vilket innebär att varje stopp =15 minuter eldning för kråkorna. Ett stopp i timmen var inte något ovanligt så 24x15=6 timmar=2000-650*x=8,1kwh förlust på ett dygn samt att livslängd på min pump minskar.

Men det har kommit uppdateringar.
På alla Nibe 360p pumpar i min omgivning har servicefirman varit och bytt styrkort, under de senaste veckorna (2007 mars). Ingen kostnad för kund
Med det nya styrkortet installerat har man fått lite nya funktioner och bland annat finns det en parameter i meny 9.1.12 ”Tid VV till värme som gör att du kan få ner antal start/stopp cykler till ett minimum. Standardvärde är 15 minuter där den alltså tillåter kompressorn att värma varmvatten samtidigt som den shuntar ut varmvatten till radiator/golvvärme. Jag har justerat detta värde till 90 minuter. Med golvvärme kanske 45-60 minuter är tillräckligt
Med denna justering kan jag alltså använda termostat i varje rum utan att äta liv på kompressor. Jag vet att COP blir sämre när kompressor får jobba mot högre temperaturer men av två onda ting……

Det finns även lite andra knep att få ner elförbrukningen.
Om du har driftläge auto kan du gå in och justera vid vilken utetemperatur elpatron (Meny 8.2.3) ska blockeras samt när cirkulationspump ej behövs (Meny 8.2.2).
När ska elpatron blockeras? Din kåk kräver någonstans mellan 170-200 W/grad (från utetemp) det här är alltså effekten som åtgår för att bibehålla 20 grader i hus samt uppvärmning av varmvatten.
Nibe 360p ger ca 2000 W+1000w gratiseffekt från processer kyl.frys, lampor kroppsvärme….=3000W. 3000/200=15 grader. Du vill ha 20 grader inne och då orkar pumpen med själv ner till en utetemperatur av +5 grader(20-15)=blockera elpatron vid +5 grader.
Stäng av cirkulationspumpen vid +15 grader enligt samma resonemang. (20-5)=15

Trendberäkningsgräns i meny 9.1.7. Det här är en funktion som fördröjer inkoppling av elpatron. Standardvärde är 5 grader men du kan ställa ner till 0 grader (det har jag gjort) och resultatet blir att elpatron går in mer sällan.

Mitt mål är att få ett självgående system så att jag inte behöva skruva på pumpen varje gång jag ska elda eller att utetemperaturen gör drastiska skutt.
VP-Innegivare ger troligtvis störst besparing men komforten kan bli lidande (kalla rum, badrumsgolv).

Normal elförbrukning.
En vårdag som idag (20070309) med +5 grader ute ska kompressor gå konstant, ingen elpatron
Uppvärmningsbehov=15 grader (20 rumstemp-5)=15x200(uppskattat värmeeffektsbehov)=3000-1000(gratiseffekt)=2000 (Nibe 360p klarar precis jobbet)
=650W(kompressor)+100W(ventilationsfläkt)+90W(circulationspump)=840Wx24=
Uppvärmning+varmvatten=20kWh/dygn
Hushålls el 5000kwh/år=13,7 kWh/dygn
Summa=33.7 kWh/dygn

En vinterdag med -5 grader.
Kompressor går konstant och tillskott går in regelbundet.
Uppvärmningsbehov=25 (20 rumstemp - - 5)=25x200(uppskattad värmeeffektsbehov)=5000W-1000W=4000W. Nibe ger 2000W men du behöver 2000W i tillskott.= 650W(kompressor)+100W(ventilationsfläkt)+90W(circulationspump)+2000=2840x24=68 kWh
Hushållsel=13,7kWh/dygn
Summa=81,7kWh/dygn

Jag hoppas att min uppskattning av 200W/grad för ditt hus är lite högt men som du ser drar det iväg så fort kompressor inte räcker till och det är det här som gör Comfortzones värmepumpar till intressanta alternativ. Hus med platta på mark har oftast en högre förbrukning första året (sök på forumet).

Men vi som sitter med en Nibe 360p vad kan vi göra?
Så fort kompressor inte orkar med, elda i kamin och försök begränsa temperatur i golvvärme med en VP-innegivare eller som jag gjort själv med termostaterna i de rum som känner av värmen från kamin. Om du inte begränsar framledningtemp så får du en högre övertemperatur när du eldar eller när solen skiner och elförbrukningen minskar inte i någon större utsträckning.

Jag har även gjort försök att dra ner ventilationsflödet till läge 1 men resultatet blev att om jag inte eldade i kamin sjönk utelufttemp från pump under noll och den hamnade i avfrostningsläge varannan timme vilket också blir att elda för kråkorna. Frisk luft har ingen dött av så jag kör med rekommenderade ventilationsflöden och i kombination med radiatorer fungerar det bra (inget kalldrag från inluft ventiler). Golvvärme och friskluftsventiler kan ge en större risk för kalldrag.

Min egen förbrukning är 14000 kwh/år (oskruvat)+myseldning. Det här året hoppas jag på en lägre förbrukning mest på grund av mild vinter, intensiv eldning i kamin och till viss del beroende av optimering.
Min granne med enplan har inte bott ett år än men han har ungefär samma månadsförbrukning som mig.
För att uppnå de besparingssiffror a 6500-9500 kWh /år som utlovas måste pumpen gå väldigt mycket
Varje timme som kompressor går ger 1350W i ”vinst”(6500/1,35). =4814-7037 h/år. Ett år har 8760 timmar vilket alltså ger att kompressorn ska gå någonstans mellan 55-80% av hela året. 1350W är ändå optimistisk räknat.

Tips:
På en golvvärmetermostat är 20grader oftast utmärkt med en ring eller någon annan symbol på mitten av mätskalan
(På en vanligt radiatortermostat är läge 3=20grader).

Det finns väldigt mycket idéer om optimering av luftvärmepumpar och det som redovisat här är det som har fungerat i två fall. Precision på mina uträkningarn är mer mellan tummen och pekfinger karaktär men det ger förhoppningsvis en viss vägledning om hur det fungerar.

Kommentera gärna.

Med vänlig hälsning.

Pejoto
Kemiingenjör

Pejoto-> Intressant inlägg med mycket substans måste jag säga.
Jag vill vända frågan till dig, om du vetat innan husbygget vad du vet idag, hur hade du då dimensionerat din anläggning och med vilka produketer?

Nu var jag lite listig, för vi står i begrepp att bygga och jag har satt stopp för den planerade frånluftspumpen med anledning av att den bara ger 2kW (finns i ett antal trådar i detta forum).
Mina tankar går mest via att dessa småpumpar inte har i småhus att göra, utan bör bytas till antingen jordvärme eller bergvärme och hänga in en 7 kW pump samt FTX system. Vi kommer att ha golvärme.

Jag slog ihop trådarna. Vänligen posta inte samma tråd i olika forum!
morsan/moderator

Pejoto:

Fantastisk fin info, precis vad jag eftersökte, nu skall det experimenteras, tackar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.