Hej!
Jag skall köpa en ny vedpanna och undrar om någon har erfarenhet av Vidarus eller andra lågprisvedpannor

:P

Hej!
Har en kompis som kör med Vidarus.
Därav funderade jag själv på denna panna, men jag ändrade mig...

För det första bor jag i tätort.
Skulle nån få för sig att klaga och det blir vidare undersökning finns risken att man får riva ut pannan (och då blir den dyr).
Den är ju inte miljögodkänd och inte godkänd för tätort.

Kompisen är dock nöjd, fast det går ganska mycket ved...
Pannan har ju låååg verkningsgrad, men det är klart att har man egen skog kan man kanske leva med detta.

Sen att pannan är dyngbillig och enl reklam skall hålla i femtio år verkar ju bra, men men.

Jag valde Baxi Solo Innova 30, dyr visst men jag tror den blir den billigaste i längden, inköpet är ju trots allt inte allt ::)

Har också tittat på Viadrus men konstaterat att pannan har för liten eldstad för att bli bra vedpanna. Den är konstruerad för kol och koks ??? Det blir mycket springande för att fylla på ;). Ang. pannor med överförbränning så går det att elda någorlunda miljövänligt i dom men man ska ladda dom bara upp till 2/3 delar av eldstadsutrymme - man skappar en fri zon där gaser hinner bränna ut.
Solo Innova i all ära men den har såååå underligt komplicerad keramikinsats ??? Om tillverkaren gör den något enklare så blir jag deras kund. Annars är det Calmar som gäller ;)
gaia

Jepp, håller med Dig Gaia!

Det verkar vara Baxis svaga punkt.
Dessutom sägs keramiken hålla 5-8 år, men tydligen kan man halvera dessa år och hamna mer rätt...

Men Gaia, vad är det som du tycker är såååå ;) komplicerat ??? (du får gärna utveckla).

Hej Dedden!
Det är formen på keramiken som man kan inte få ihop av vanlig eldfast tegel i fall en hörna går sönder ??? Då ska det beställas en keramik-insats och det kostar lika som en färdigt klyven vedlass ;). Dessutom deras berömda tjocka väggar i eldstaden har spelat ut sin roll när veden brinner inte i eldstaden men under den och i skydd av keramik :-/ Då är det inte så stor värmebelastning i själva vedutrymmen där veden ligger och väntar på att bli torrt och till slut uppeldat i nedre delen av pannan, eller? På alla andra ställen i detta panna finns det samma ståldimensioner och av samma kvalitet som i övriga pannor, har jag för mej. För mej är det viktigt att konstruktionen är enkel och pålitlig och att man kan fixa till det mesta själv. Dom flesta "keramiska pannor är egentligen gamla konstruktioner som man fyllde med keramik i alla dom konstiga former och krusiduler, tycker jag.
Jag väntar fortfarande på en panna som är tänkt att eldas med blålåga och mot ackumulatorer redan när den ligger på konstruktionsbordet. Den skall sotas framifrån, ha en insats av standardtegel/gjutjärn, ha en hög verkningsgrad (stor värmeväxlingsyta), stor vedmagasin och liten vattenvolym. Tyvärr är dom flesta gjuterier nerlagda och då är enda lösningen en roster av rätt sprödd material. Vågar man slänga en vedklabb på den? Eller skall man in med handen ändå till armbågen för att mata pannan ??? Tillverkarna rekommenderar att hugga ved till små pinnved... för att inte krossa keramiken med en reel klabbe ??? Just nu, i väntan på den "riktiga super- pannan", gäller det en CTCkombi+ förugn ( lika som förgasning och underförbränning) som vi matar med "halvstockar" 2x dygn. Närmast idealet ligger i våra planer just nu en Calmarpanna ;) men... ???. Vad är din osikt om din Baxi? Kunde dom göra något mer för att underlätta livet för oss vedeldare eller känns den som en fullkomlighet?
gaia

Japp, nu snodde vi Ring:s sträng, men det är säkert flera som är intresserade... ;)

Nej, den är inte fullkomlig!
Jag skulle likt Du vilja ha en gjutjärnare med en hög verkningsgrad och som tål lite stryk.

Baxins keramik är dyr (tror det var runt 3kkr) och om man då räknar med att behålla pannan i 30 år ca blir det en kostnad på kanske 15.000:- i keramik :(

För 15.000:- får man en vidarus som håller i 50 år ;)

Anledningen till valet av Baxi föll på följande:

"utvärderade" totalt 4 pannor:
- Atmos DC35
- Baxi Solo Innova 30
- Calmar V33
- Vedex 3000

Prisläget när offerterna kom in var följande:
- Atmos, 64.000:-
- Baxin, 74.000:-
- Calmar, 69.000:-
- Vedex, 62.000:-

Jag hade faktiskt svårt att välja bort Atmos, men de olika personer jag pratat med om denna panna sa bl a att de haft problem med elektroniken och styrningen till bl a fläkten, dessutom är verkningsgraden oftast lägre än vad tillverkaren uppger, detta kanske äter upp att den är billigare i inköp...

Vedexen har fått ganska bra kritik gällande keramiken och "flambaljan", och installatörerna rekommenderade denna panna, men även här är jag lite osäker på verkningsgrad, mm...

Återstår gör då Calmar och Baxi.
Jag trodde faktiskt att det skulle visa sig i mina offerter att Calmar var betydligt billigare än Baxi, men så var faktiskt inte fallet!
Därav föll valet på Baxi, bl a för att vikten är såpass mycket högre (torde betyda att det är ganska mycket mer stål i den), samt att det i grunden är en "Per i Falköping-panna". Perifal-pannan har ju gott renommé, men det gäller ju iofs Calmar med. ::)

Hej
Gör ett litet inlägg i debatten.Har själv fastnat för EffectaWoody som troligen kommer att kunna köpas med lamdastyrning till lägre pris än Innovan lite längre fram.Den kunde dock haft lite mindre vattenvolym...
5-8mm plåt spelar ingen roll om installationen är felaktigt utförd så att kondens uppstår, det är bara fråga om nån månads fördröjning.Angående sotning framifrån så får man sota oftare eftersom flygaska/sot lägger sig i jämförelse med stående tuber.Värmebaronen har en halvbra lösning med böjda tuber som sotas framifrån.Viadrus är nog inget att satsa på då den ej är miljögodkänd.Vedex3000 känns lite "klen" i konstruktionen, hade enkelt valt Calmarpannan före då.

När vi ändå är igång:

Gaia, du nämnde att du ville ha en panna med lite vattenvolym, vad är fördelen med detta?

Danso:
Jepp, Effectan verkar vara en bra panna, tyvärr fanns det ingen i mitt område som installerar dessa pannor.
Det samma gällde Telluspannan som också verkar kanon, tyvärr!

Fördelen med lite vatten i pannan är att den snabbare kommer upp i arbetstemp och laddar.Nackdelen är att den kokar lättare, men det ska finnas flera oberoende skydd mot för hög temp så det kan kvitta.

Danso förklarade fördelen med liten vattenvolym. Vill bara tillägga att i en panna eldad mot ackumulator finns ingen varmvattenberedning (finns i ackumulatorn) eller elpatron så man har ingen nytta av vatten som står i pannan. När pannan har brunnit ut så hämtas all värme från tankarna. Man kanske har ca 200l varmvatten stående i pannan men kan ändå inte använda det ??? No ja, den värmer källaren så lite nytta har man ju ;).

Hansson28 skrev:
gaia du kommer nog få elda i din förugn länge för en "superpanna" med din spec kommer nog ingen att sätta i produktion. Du kanske kan bygga om ctc`n?
;D
Min CTC var byggd för koks , olja och el och nu är den "tillbyggd" för ved men verkningsgraden är Dåååålig. Värmeöverföringsytan är rätt liten så det är knappast lönt att koppla på ackumulatorer.
Vad var det för fel på min "superpanna? Är den tekniskt orealistisk?
Jag får väl drömma tills min gamla panna havererar och det ska handlas snabbt ;) Då blir jag kall om näsan och inte så kräsen ;D ;D ;D
gaia

När vi ändå diskuterar gjutjärn så har gazelle rejäla pannor utan keramik http://www.vedsol.com/ .Vet dock inget om livslängden gjutjärn vs keramik.Ett utbytesroster kostar ungefär lika mycket som keramiken till andra pannor.

Hansson28 skrev:
Man kan ju bygga en återvinningskoppling om man vill ta vara på vattnet i pannan.
Jaaaa, det är en lösning men det blir bara mer och mer komplicerad system, tycker jag ???
gaia

danso skrev:
När vi ändå diskuterar gjutjärn så har gazelle rejäla pannor utan keramik
...klart en intressant panna... skulle vilja se vad som finns bakom luckorna ;)
gaia

Oki!
Man får tacka för svaren...

Euronom har ju också rejäla grejer, med 8mm plåt i pannan (väger mer än Baxi) ;)
men även här ser man att pannan är en omgjord överförbrännare (iaf tycker jag det) med fläktar ditsatta på måfå känns det som, nä jag håller med Dig Gaia på den punkten...

nä nu blir det läggdags efter att ha kånkat 4st 500l ack-tankar i alldeles för trånga utrymmen *pust* :o

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.