4 970 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Golvvärme över eller under spånskivorna?
Hej
Golvreglarna är nu frilagda och det är dags för golvvärme. Jag har tänkt lägga (wirsbos) golvvärme i glespanel och såg att "ByggaNytt" lade spånskiva-golvvärme-gips. Detta verkar vara en tilltalande lösning då golvvärmen kommer så högt upps om möjligt i konstruktionen
Vi skall ha det i badrum och lägga klinkers på. Eftesrrom regelavståndet är cc 600 mm så skall vi ha på både spånskiva och gips. Blir det tillräcklig bärighet om jag lägger spånskiva-golvvärme-gips eller bör jag lägga golvvärm-spånskiva-gips?
/Zeb
PS glespanel är det vanlig 22 mm planka?
Golvreglarna är nu frilagda och det är dags för golvvärme. Jag har tänkt lägga (wirsbos) golvvärme i glespanel och såg att "ByggaNytt" lade spånskiva-golvvärme-gips. Detta verkar vara en tilltalande lösning då golvvärmen kommer så högt upps om möjligt i konstruktionen
Vi skall ha det i badrum och lägga klinkers på. Eftesrrom regelavståndet är cc 600 mm så skall vi ha på både spånskiva och gips. Blir det tillräcklig bärighet om jag lägger spånskiva-golvvärme-gips eller bör jag lägga golvvärm-spånskiva-gips?
/Zeb
PS glespanel är det vanlig 22 mm planka?
jag tycker du ska lägga spånskiva -golvvärme -gips så slipper du värma igenom spånskivan som isolerar ganska bra
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag liknande förhållanden.
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar.
- 21x120 limmad och skruvad i spånplattan
- Golvvärmeplåtar där emellan
- Lumppapp
- Golvplankor 25x158mm.
Där det ligger klinker är det:
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar
- Golvvärme fastsatt i upp-och nervända plåtar.
- 31 mm armerad finbetong gjutet över alltihopa.
- 16mm klinker + fix.
Glöm inte att limma spånplattan mot golvreglarna och 21x120-panelen mot golvspånet. Viktigt! Risk för knarr annars.
Behövs det verkligen golvvärmeplåtar när rören gjuts in i betongen? Enligt Wirsbos hemsida http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Support/Fragor___ Svar/FAQ_Golvvxrme/qa1000368013453.jsp ) så behövs inte plåtarna när rören gjuts in i betong efterssom betongensprider värme så bra.Johan Gunverth skrev:Jag liknande förhållanden.
Där det ligger klinker är det:
- 22mm spånplatta limmad och skruvad i 45x220mm golvreglar
- Golvvärme fastsatt i upp-och nervända plåtar.
- 31 mm armerad finbetong gjutet över alltihopa.
- 16mm klinker + fix.
Glöm inte att limma spånplattan mot golvreglarna och 21x120-panelen mot golvspånet. Viktigt! Risk för knarr annars.
/Zeb
Klicka här för att svara