Vi hade tänkt lägga klinker i en del av hallen. Vid denna del sitter det idag ett vattenburet element. Kan man ersätta det med en golvvärmeslinga, och vad krävs det för kringutrustning?
Dessutom, är det feltänkt med vattenburen golvvärme? Golvet kommer ju vara ouppvärmt ett antal månader om året.
 
Hej.
Går lite i samma funderingar som du. Har också ett element i hallen där jag vill ha in vattenburen golvvärme.(fjärrvärme)
Vet att vissa sätter både vatten och el i samma golv för att kunna använda elen under den tiden på året som man inte värmer vattnet i slingorna. Sen har jag för mig att det finns nåt sätt att "lura" det vattenburna systemet att leverera vatten även under sommaren. Är dock ingen expert på detta så de exakta svaren har jag tyvärr inte. Tror dock inte att det bör vara alltför komplicerat då rören finns i elementet. Sen är det väl en shunt man behöver för att reglera flödet i slingan. Tror jag... :)
Jag tänkte även göra samma sak i badrummet.
/jeppe
 
Vad roligt när nån skriver exakt samma fråga man själv tänkt ställa!

För mig är det inget problem att golvet inte är uppvärmt på sommaren, det hade ju inte radiatorn varit heller. Men hur ska man reglera temperaturen i slingan? Visst krävs det väl betydligt lägre temperaturer i värmegolv än radiatorer? Räcker det med nån slags termostat?

/Elin
 
Nu har jag pratat med rörmekaren, han tyckte att det var en god idé, och att det skulle kosta 4-5000 i runda slängar. Man skulle låta rören gå upp genom golvet där de kommer idag, för att sätta en termostat på dem och sedan låta dem gå ner i golvet igen. Helst skulle man använda något slags dubbeltermostat som gör vattnet kallare än det hade varit i elementet, särskilt om man har det på stora ytor, eller kan man låta vattnet passera långsammare.

/Elin
 
Problemet med klinkergolv utan golvvärme på sommaren är väl att vatten från blöta skor inte torkar som det är tänkt. Blir det mycket blött så kan fukt tränga ner genom plattorna och ner i golvet då varken fogar eller plattor är helt täta. Har du golvvärme så torkar ju golven snabbt. Nån kunnig får rätta mig om jag har fel.

Sa han hur de skulle gå till väga? Gjuta/flytspackla in slingan? Lägga den i spårad cellplast?

Tyckte 4-5000 lät dyrt. Hur stor golvyta har du elin?
/jeppe
 
Hej,

För att göra det ni ska göra finns speciella små shuntar som är avsedda för detta. Tex Wirsbo´s Push 12. Kolla http://www.wirsbo.se. Tänk på att att ni kan få kalldrag under ett oeffektivt fönster (om radiatorn nu sitter under ett sådant) trots att ni har golvvärmen. Ni kan alltså låta radiatorn sitta kvar samt installera golvvärme.

Gör en sökning i forumet på detta. Finns massor av detta diskuterat.

/kotn
 
Hoppas du ursäktar Bluesbrother om jag lånar din tråd lite.

Om man inte vill bygga så mycket på höjden(20mm spårad cellplast+dubbelgips) så undrar jag om man bara kan lägga wirsbos 12mm i rörhållarskenor och sen flytspackla in det.? Måste man ha plåtar på betongen?
/jeppe
 
Han tyckte man skulle lägga slingan i spårad spånskiva, sen två lager gips. Sen kan man väl fuktspärra på gipsen innan man lägger klinkersen om man är rädd för fukten?
Min yta är liten, typ 2x1 meter. Han tyckte att det nästan var lite lite för att få det lönsamt, det skulle kosta mycket mindre per kvadrat att lägga en större yta.

/Elin
 
Vilken diameter har golvvärmeslang? Vi skall ha klinkers närmast ytterdörr, ca 3 kvm och i resten av hallen skall vi ha ekgolv. Jag vill ha samma höjd överallt så min tanke är att riva golvet där klinkersen skall vara och montera golvspån mellan bjälkarna för att komma ner i höjd. Dessutom bör man väl ha nån form av reflektor så att värmen inte sprids nedåt. Eftersom rören till det nuvarande elementet kommer från källaren under så kommer jag nog att montera shunten i källaren och sedan gå upp med rör till golvärmen. Då blir det helt rent i hallen. Frågan är bara vad som händer med termostatregleringen? Om jag har en termostat i källaren där det är betydligt kallare så kommer det att bli varmt i hallgolvet. Eller det kanske går att skippa termostaten och bara shunta "på känn"?
 
Wirsbo har sin 12mm slang, dock passar den inte i alla typer av undergolv( http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...t/kalkylprogramfxrgolvvxrme/page1001579499296 )

Tror det här är vad du söker Bluesbrother. 20mm slang i glespanel istället för spånskiva. Har du sen cc60 på golvbjälkarna så räcker det nog med 22mm spån ovanpå och sen klinker. http://www.websitefolder.net/toreforsgolvvarme/links/i_tra_mellan_gles.pdf

Vad gäller termostaten så kan man säkert dra upp den genom golvet och fästa den i hallen.

Lite kul tråd det här, 3 "blinda" personer som försöker hjälpa varandra över vägen:)
Finns det inga "seende" som kan bistå med faktisk kunskap?
/jeppe
 
jeppeknaster skrev:
Lite kul tråd det här, 3 "blinda" personer som försöker hjälpa varandra över vägen:)
Finns det inga "seende" som kan bistå med faktisk kunskap?
;D

Vårt golv är uppbyggt med gjutet valv nederst, ovanpå det 12 cm kutterspån, sedan golvträ på cc60 reglar. Har funderat på att ta bort spånet och ersätta med kanske frigolit eller motsvarande som isolering, och sen lägga slingor och golv. Någon blind eller seende som har synpunkter på detta?

Att ha värmeregleringsapparaten i källaren låter som ett jättebra förslag ur estetisk synpunkt tycker jag. Men då passar det nog bättre med shunt som du säger, Bluesbrother.

/Elin

 
Bluesbrother skrev:
Vilken diameter har golvvärmeslang?
Roth har 10,5mm rör


Bluesbrother skrev:
Eftersom rören till det nuvarande elementet kommer från källaren under så kommer jag nog att montera shunten i källaren och sedan gå upp med rör till golvärmen. Då blir det helt rent i hallen.
Kan bli svårt att lufta slingorna

Följande tråd om bl.a. multibox kanske kan vara av intresse
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43756/5#5

http://www.tahydronics.com/showmedia.asp?MediaId=F87E0C82-1BAD-467C-818B-8A53DD48B370

Tompa
 
Hallo!!
Vattenburen golvvärme under 4-5 kvm blir rent för dyrt jämfört med el.
Tex Elins golv på 2 kvm vattenburen ca 5-6 tusen, el 1500.
Angånde kalla golv på sommaren så finns det shuntpumpar med el patron som går in på sommaren eller när det inte finns värme i radiatorrören.

Muraren ::)
 
Rör det sig om små golvytor - kanske upp till 5m[sup]2[/sup] - så behövs ingen shunt. Istället har man bara en strypventil och en termostat!

Nackdelen med att inte ha någon shunt är att det blir varmare i början än i slutet av slingan, vilket dock inte är något problem vid så här små golvytor.
Dock så måste övergolvet vara värmetåligt, trä fungerar inte utan shunt!
 
Efter att ha haft rörmokaren hemma i annat ärende och han trots att han då "förlorade" ett jobb avrådde oss från att lägga vattenburen värme i hallen har vi slutligt bestämt att det får bli elvarianten istället. Hur som helst monterade vi ner det fula elementet för att bli av med det.

Sen tänker jag nog tätskikta under klinkersen för att vara på den bombsäkra sidan vad gäller fukt, även om det ju inte blir några direkta sjöar av smältvatten från skorna, snarare max pölar.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.