kloka_elin skrev:
Efter att ha haft rörmokaren hemma i annat ärende och han trots att han då "förlorade" ett jobb avrådde oss från att lägga vattenburen värme i hallen har vi slutligt bestämt att det får bli elvarianten istället.  Hur som helst monterade vi ner det fula elementet för att bli av med det.

Sen tänker jag nog tätskikta under klinkersen för att vara på den bombsäkra sidan vad gäller fukt, även om det ju inte blir några direkta sjöar av smältvatten från skorna, snarare max pölar.

/Elin
Se upp bara när ni tar bort ett element helt, för då tar ni ju också bort en hel del tillförd värmeeffekt från rummet. Elektrisk golvvärme är ju mer av slag komfortvärme (hålla torrt, och så att klinkerna inte upplevs som så kalla). Risk för kallt hallutrymme vintertid annars tycker jag.

Vi håller på med liknande arbete, men kommer att ersätta den befintliga radiatorn med en ny av just denna orsak. Eventuellt blir det en liten handdukstork istället. Perfekt att också torka blöta mössor och vantar på..  :)

Det lutar åt el även för mig. Frågan är väl bara om man inte räknar bort sig på driftkostnaden? Antar att driftkostnaden mellan befintligt element och golvslinga är försumbar. Man får alltså en driftskostnadsökning på sisådär 500 kr per år vid elvärme. Det skulle innebära att vattenburet är betalat på 7-8 år givet att el kostar 1500 och vattenburet 5000.

Hur räknar man egentligen ut driftskostnaden för elektrisk golvvärme? Blir det svindyrt att ha den på som primär värmekälla 365dagar om året?

Exempel:
100 W golvslinga.
Kraftpris 42 öre per kilowatt timme.
42 öre X 0,1 = 0,04 kr per timme.
365 dagar X 24 timmar = 8760 timmar.
8760 X 0,04 = ca 350 kr per år.

Detta givet att slingan går på full effekt hela tiden.
Man har ju normalt sett en termostat och då blir ju drifttiden betydligt kortare.
Skulle tro att det rör sig om halva tiden.
Kanske kan man räkna med ca 175 kr per 100 Watt och år.

Själv kom jag fram till att min badrumsgolvvärme kostade 500 kr per år genom att jämföra avläst förbrukning året innan och året efter. Bodde då i lägenhet med en stabil elförbrukning.

Tack för svaret.
Men räknar man inte med ca 100w/kvm i en slinga? Dvs 350kr per kvm enligt ditt exempel?
Sen betalar man väl snarare 85öre/kwh inkl. moms eller? Tänker jag fel?
För är det så billigt som du säger Bluesbrother så vete tusan om jag orkar gorma med vattenburet trots att jag har fjärrvärme som ingår i den redan låga månadsavgiften.

Ang elkostnad i praktiken..
Vi har 3 m3 golvvärmematta (från Clas Ohlson) med effekt 120 W per m2 inlagd i vårt badrum som är cirka 5 m3 stort, d v s ingen golvvärme under toalett, badrumsskåp etc. Den ligger där för komfortvärme (finns även en vattenburen handdukstork) så att klinkerna inte skall upplevas som så kalla. Styrd via en termostat som står inställd på 25 grader. Avslagen helt under sommaren, då vårt badrum blir för varmt ändå.

Jag har inte noterat någon större förändring på vår elförbrukning före resp. efter golvvärmen installerades. Möjligen kanske i intervallet 50 kr vintertid. Men om det kan hänföras till golvvärmen kan jag inte avgöra.

Ok, låter bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.