Har jätteproblem med värmen på övervåningen, eller rättare sagt, ingen värme alls… L

Skall börja från början…

Värmen till övervåningen gick upp på två ställen. Tvungen att ta bort den ena ”uppgången” för ombyggnation och kopplade då på elementen som blev bortkopplade på de andra elementen på övervåningen.
Skickar med en bild så är det nog lättare att förstå hur det har sett ut och hur det ser ut.
Den radiatorn som är inringat med grönt är borttagen.

Problemet är att det finns inget vatten på övervåningen, inget tryck överhuvudtaget.
Delar jag på en koppling på övervångingen så kommer det…ingenting.

Idag så kopplade jag bort expansionskärlet för att kolla om det var helt.
Jag testade med att tömma det helt på luft, stoppa i fingret i hålet och pumpa i luft.
När jag sedan tog bort fingret så pös det ut lite luft. Testade samma sak igen men fyllde det med vatten och höll igen hålet och jag lättade på trycket så sprutade det ut vatten, alltså så borde det rimligen ha blivit ett tryck i tanken… Skulle det vara hål i blåsan så borde det väl komma ut vatten ur ventigen där man fyller på luft när man släpper ur luften?

Dit med kärlet igen, avslagen värmepump, cirkulationspumpen avstängd, på med vattnet….ingenting på övervåningen.
Första gången jag luftade elementen så kom det luft, senare luftning så verkar det inte komma nått alls.
Pumpar upp ett grundtryck på 0,5 bar i kärlet men manometern visar bara 0,2. Pumpar jag upp 1 bars tryck i expansionskärlet så visar manometern bara 0,2 i alla fall. Kan ju vara fel på manometern, det vet jag inte men kan det vara fel på expansionskärlet i alla fall?

Om jag pumpar upp så mycket som 1 bar i expansionskärlet så borde det väl pysa rätt bra när man luftar ett element?

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu...

Bilden...
5270731217_09eb71f737.jpg

pickels skrev:
Första gången jag luftade elementen så kom det luft, senare luftning så verkar det inte komma nått alls.
Pumpar upp ett grundtryck på 0,5 bar i kärlet men manometern visar bara 0,2. Pumpar jag upp 1 bars tryck i expansionskärlet så visar manometern bara 0,2 i alla fall. Kan ju vara fel på manometern, det vet jag inte men kan det vara fel på expansionskärlet i alla fall?

Om jag pumpar upp så mycket som 1 bar i expansionskärlet så borde det väl pysa rätt bra när man luftar ett element?

Vet inte riktigt vad jag skall göra nu...
Om jag förstår dig rätt har du helt enkelt för lite vatten i systemet, så det du ska göra är att fylla på vatten.

Grejen är ju den att det kan jag inte göra, finns ingenstans att göra det. Pannan fyller på automatiskt när det är lågt med vatten, IVT Greenline C5.

Om manometern står på 0.2bar så går vattnet bara 2 meter ovanför manometern och når då inte upp till radiatorerna på övervåningen (om du inte har en takhöjd på 1,6m :) ) Bör ligga på 1bar iaf. Kolla i anvisningen till Pannan så den verkligen är inställd på att fylla automatiskt. Kan gå att koppla om den till manuellt (Annars kan den fylla i evigheter om det skulle läcka) I värsta fall kan du tvångsfylla med slang på någon avtappning på värmesystemet.

Edit: Kollade på IVTs hemsida i manualen till Greenline C5, den gör inget åt trycket i värmesystemet. Ska sitta en påfyllningsventil någonstans mellan tappvattnet och värmesystemet.

Redigerat:
IVT skrev:
Påfyllning av radiatorsystem
Notera att radiatorsystemet skall ha ett eget expansionskärl! Kranen mellan kallvattensystemet
och värmesystemet öppnas i korta etapper, varefter man stänger och avläser trycket på manometern.
Då systemet är fullt eller uppnått rätt tryck avluftas systemet och återfylles sedan vid
behov.
Måste vara det lilla stycket du tänker på.

Det finns en kran och den står öppen hela tiden.
5272051456_6e88505be2.jpg

Njae, Om jag inte ser helt jäkla fel så är det ett "ventilrör" som sitter på kallvattenmatningen till pannan som sedan blir varmvatten. Den blå ratten som sitter där bak är en säkerhetsventil och stänger du den främre så får du inget varmvatten. Sitter inget stick någon annan stans på det isolerade kallvattenröret?

Edit: Kan sitta på varmvattnet också.

Den bakre är en säkerhetsventil.
Den främre kranen eller röret som kommer ner i ovan kant till den kranen kommer direkt från pumpen som i sin tur tar vatten från brunnen.

Inget stick någon annanstans..

Inte till kök och badrum heller? Kan ju inte gå rätt från pumpen till pannan utan stick... och inget på varmvattnet heller? såg att du postat en annan fråga om vad som satt vid samlingsröret där manometern satt, det röret som går där, går det till värmesystemet? inget annat rör som går på det eller i andra änden av samlingsröret?

Du har inga mer överskådliga bilder över hela pannrummet så kan jag försöka leta :)

ser något "suspekt" ;) den första med blå ratt på kallvattnet är ju monterad lodrätt, men till vänster om den sitter en som är monterad vågrätt mellan varmvattnet och värmen. Prova att öppna den och se vad som händer.

Redigerat:
Du är för evigt min idol. :)

hehe, inga problem :) hoppas du får det varmt nu igen, och lägg trycket på ca 1bar efter att du luftat klart alla radiatorer.

Japp, värmen sprider sig på övervåningen... :)
Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.