Jag läste ett tips någonstans om att man kunde gräva ner studsmattan, så att den hamnar i marknivå. Sånna där stora är ju rätt fula och svårt att få att passa bra in i en fin trädgård.

Tror ni att det är en bra idé? Någon som testat?

Nä, det är ingen bra idé :D

Varför inte, tyckte det lät smart..?

Vitsen med studsmatta är att man får en viss sviktmån. Då måste naturligtvis en ganska stor grävning till för att ge utrymme för denna. Jag kan tänka mig att detta hål ger utmärkt möjlighet för vattensamling såvida den inte dräneras ... dyrt!

De få år barn är lockade och intresserade av studsmatta är begränsat. Barnen växer upp och får andra intressen. Låt studsmattan förfula trädgården under tiden den är intressant.

Jag har också varit inne på idén att gräva ner studsmattan. Sedan när man har tröttnat på den kan man ju göra en pool i gropen.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Yonna: Jo, det låter i och för sig vettigt. Men med god dränering, om man har en genomsläpplig jordmån, eller med lutning på marken från mattan så skulle det säkert fungera, om man nu orkade lägga ner så mycket jobb. För de är i mitt tycke vansinnigt fula, och ändå verkar var och varannan vara beredd att ställa dem i sin trädgård..

Vad gör man inte för sina barn, på gott och på ont!

Jag har fått uppfattningen att dom används ganska länge. Min son är bara 2 än, men mina kusiner som är mellan 10 och 14 år använder fortfarande sina. Inte kul att ha ett sånt åbäke i trädgården i över 10 år. Kanske värt lite jobb? (Jag tycker oxå det är ganska kul att hoppa :-))

Hur mycket drenering tror ni behövs? måste man ha brunn? Eller bara ett par dm makadam?

Daisy skrev:
Hur mycket drenering tror ni behövs? måste man ha brunn? Eller bara ett par dm makadam?
Det beror helt på markens beskaffenhet. Du kan ju gräva ett litet hål, slå i vatten och kolla hur fort det sjunker undan.

Låter som en lite udda idé... Se till att inget kan hamna under duken, upplagt för obehagliga olyckor annars.

/A

Alko skrev:
Se till att inget kan hamna under duken, upplagt för obehagliga olyckor annars.
Där har du en poäng, annars tycker jag (som sett alltför många brutna hand- och fotleder på akuten orsakade av studsmattor) att det låter bra mycket säkrare att ha dem i marknivå med tanke på att de flesta skadorna uppstår när man, frivilligt eller ofrivilligt, tar sig ned från studsmattan.

/Elin

Studsmattorna i min omgivning är klädda med högt nät för att undvika fallskador.

Sen undrar jag ändå ... dagens 10-åring har väl inte haft studsmatta sedan 2-årsåldern? Jag inbillar mig att studsmatta är just innegrejen just nu - om ett par år har man kommit på något nytt ... ?

Ja, jag tänkte oxå att det skulle vara säkrare. Stutsmattan är ju ful som den är och med sånt där nät runt ... usch.

Tror ni verkligen det är en fluga? I så fall har det ju varit inne i alla fall 5 år nu. Eller?

Vist blir det mycket jobb att gräva så stor grop, men om det nu blir så att vi bygger nytt så kommer vi ju i alla fall att ha en massa maskiver där som gräver och en massa jord att frakta bort.

Man kan ju oxå ge fasen i att skaffa studsmatta eftersom alla grannungar har en – låt barnen studsa där istället... ;)

/Ronnie

Jovist, men jag vill hellre ha grannbarnen här!! :-)

Jag tycker att studsmattor verkar användas flitigare än gungor, rutchkanor, pooler och annat skräp man kan ha i trädgården. Så jag tänkte att det kan vara värt att satsa på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.