Hej,
Jag har varit i kontakt med en del husleverantören och nu står det mellan två, nämligen Vårgårdahus och Rörvikshus.
Det jag vill får hjälp från någon tekniskt kunnig person är att förklara för mig om kvalité på ytterväggar hos respektive företag (bifogar texten som står i respektive leverantörens leveransbeskrivning).
Det jag framförallt undrar är om det är en stor skillnad mellan dessa två leverantörer i kvalite på ytterväggar enligt beskrivningen nedan samt hur pass stor skillnaden är.
Tack för alla svar!
Rörvikshus:
I storelement bestående av stående läktpanel 22x45 mm och 22x145 mm och/eller liggande enkelfasspont 22x145 mm monterad på 28x70 mm spikläkt, 7 mm plywoodremsa för luftning, 25 mm asfaboard, 195 mm stående regelverk/isolering, 0.11 mm plastfolie, 45 mm regelverk. 45 mm isolering, invändiga skivor 12 mm spånskiva och 13 mm gips levereras löst. Utvändiga foder monterade. Täckbrädor och hörnbrädor levereras lösa. Vid kopplade sidobyggnader kan panel levereras löst mot gavelvägg/gavelspets. Fönstersnickerier och tilluftsdon monterade där så är möjligt.
Vårgårdahus:
Dessa prefabriceras i fabrik med fönster monterade (3 glas lågemission med Argon från SP Fönster med U-värde 1.0) och är totalt 260 mm tjocka enligt en 3 skiktsprincip (45/170/45 mm). Det innersta isoleringskiktet är ett rent installationsskikt och den åldringsbeständiga plasten behöver därför ej punkteras. Tilluft sker genom springventil i fönster.