Vi håller på för fullt med att rita och klura på lösningar till vårt nya hus. När det gäller ytterväggen så skulle jag vilja ha hjälp med tips och ideer om hur man kan lösa den på det sätt som jag vill göra den.

Lockpanel
Korslagd spikläkt
45X95
195mm MU
diffusionsspärr
45X95
plywood
gips

De bägge regelstommarna knyts ihop i öppningar mha plywwod.

Nu är frågan hur kan jag få isoleringen mellan regelverkan på plats och hur ser jag till att den inte sjunker ihop med tiden?
Vägglivet kommer att bli ca 5.7m.

Mattias

Ska också göra en utbyggnad liknande din.
Ska dock ha 45x145 som väggregel.

Vet inte svaret på din fråga, men funkar det inte lika bra med spånskiva istället för plywood
= halva priset?

Vet inte svaret på din fråga, men funkar det inte lika bra med spånskiva istället för plywood
= halva priset?
När det gäller att sätta ihop de båda regelverken så är nog plywooden bättre. Men spånskiva skulle fungera att ha bakom gipsen, om man vill spara pengar.

Mattias

skall där inte vara något bakom panelen? utegips? + vindpapp.

Bara så jag fattar: du håller på att bygga en skalvägg med 95+195+95 mm mineralull och du vill ha diffusionsspärren på utsidan av det inre regelverket. Har jag förstått det rätt?

skall där inte vara något bakom panelen? utegips? + vindpapp.
Jo, det kom visst inte med. Men självklart ska det vara någon form av vindskydd, troligtvis så blir det gips för att styva upp den yttre regelkonstruktionen.

Bara så jag fattar: du håller på att bygga en skalvägg med 95+195+95 mm mineralull och du vill ha diffusionsspärren på utsidan av det inre regelverket. Har jag förstått det rätt?
Du har förstått alldeles rätt.

Mattias

Om jag förstår problemet rätt så vill du ha all isolering på plats innan ytskikt kommer på?
I så fall skjut fast ståltråd med klammerpistolen, ståltråden håller isoleringen på plats.

/Kent

Det verkar vara en väldigt speciell konstruktion du försöker få ihop, eller?
Två separata regelverk och 16" isolering.

Trodde att en "vanlig" konstruktion var:

Panel
Spikläkt
Vindpapp
(ev. liggande 45x45 regel och isolering)
45x145 stående regel + isolering
Diffspärr (ej i badrummet)
45x45 liggande regel + isolering
spånskiva eller OSB skiva
gips'

Men det kanske är för lite med 7" eller 8" isolering i väggen?

Mattiaz skrev:
Citat:

Mattias

Mattias
OK. Jag håller på med en liknande konstruktion, men jag kommer att sätta diffplasten på insidan av det inre regelverket och sen slå på spikregel utanpå denna, för att ha plats för el etc.

Den konstruktion du använder är egentligen bättre, men jag valde bort den just för att slippa krånglet med att få isoleringen på plats INNAN regelverket står där. I ditt fall får man ha något starkt men tunt, som går mellan golv och tak. Stråltråd, som Snickarboden föreslår, nån slags plastband kanske, eller ströläkt.

Om du experimenterar mer med detta så är jag nyfiken på resultatet.

OK. Jag håller på med en liknande konstruktion, men jag kommer att sätta diffplasten på insidan av det inre regelverket och sen slå på spikregel utanpå denna, för att ha plats för el etc.
Hur ser din konstruktion ut?

Det verkar vara en väldigt speciell konstruktion du försöker få ihop, eller?
Två separata regelverk och 16" isolering.

Trodde att en "vanlig" konstruktion var:

Panel
Spikläkt
Vindpapp
(ev. liggande 45x45 regel och isolering)
45x145 stående regel + isolering
Diffspärr (ej i badrummet)
45x45 liggande regel + isolering
spånskiva eller OSB skiva
gips'

Men det kanske är för lite med 7" eller 8" isolering i väggen?
Vitsen med konstruktionen är att du får inga, eller rättare sagt, väldigt små köldbryggor. Samtidigt som du får en tjock isolering utan att behöva så mycket regelvirke. Sedan så finns det alltid åsikter om hur tjock isoleringen ska vara. Då det blir ett stort hus och ett hus som kanske kommer att behållas inom familjen även i framtiden så vill jag satsa lite extra.

Om jag förstår problemet rätt så vill du ha all isolering på plats innan ytskikt kommer på?
I så fall skjut fast ståltråd med klammerpistolen, ståltråden håller isoleringen på plats.

/Kent
Problemet är egentligen att få 195mm isoleringen på plats alternativt hålla den på plats. De bägge regelstommarna går ju fint att isolera innifrån respektive utifrån.

Kommer 195mm isoleringen att hålla formen? Jag tänker på de skivor som är längst ner dessa skivor får ju tyngden från alla överliggande skivor.

Mattias

Att väl inpassade skivor skulle börja kasa neråt tror jag inte på, de brukar sitta rätt bra där de sitter, en av fördelarna med just skivor. Märker du av något sådant så tryck in _lite_ fogskum så lär de nog sitta kvar.

/Kent

Att väl inpassade skivor skulle börja kasa neråt tror jag inte på, de brukar sitta rätt bra där de sitter, en av fördelarna med just skivor. Märker du av något sådant så tryck in _lite_ fogskum så lär de nog sitta kvar.

/Kent
Jag är inte helt säker på att du är med på hur jag har tänkt min konstruktion. Jag ska alltså inte ha några reglar där 195 isoleringen ska vara. Där finns mao inga reglar som isoleringen trycker emot i sidled.
Eller så förstår inte jag hur du menar.

Mattias

Några funderingar kring din lösning.

-Bra tänkt med att bryta köldbryggan.

- Vilken av delarna i väggen skall vara bärande? Tänk på att den bärande väggen måste vara stabil, vilket gör att du måste använda den inre väggen för bärande i ditt fall OM du inte sätter på någon skiva på ytterväggen.

- Jag anser att diff-spärren kommer lite väl långt in i väggen, det är på gränsen. En tumregel är att den skall max sittta 1/4-del in i väggen och det är precis så du har gort. Kan bli problem med fukt då.

- Det finns s.k fasadskivor som du sätter utanpå regelväggen och på så sätt får du det obrutna isolerskiktet längst ut. Denna konstruktion är lättare att göra, kanske lite dyrare, men jag tror att man tjänar in det i tid.

http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=3111a&typ=bygg

Jag har räknat lite på ditt U-värde och får det till såhär:

Alternativ 1 (ditt alternativ)
-U-värde för väggen cirka 0,133

Alternativ 2 (fasad+luftspalt+spikläkt+fasadskiva+195 reglar med isol+diffspärr+70-reglar med isol+plywood+gips)
- U-värde för väggen cirka 0,145

Lycka till!

Några funderingar kring din lösning.

-Bra tänkt med att bryta köldbryggan.

- Vilken av delarna i väggen skall vara bärande? Tänk på att den bärande väggen måste vara stabil, vilket gör att du måste använda den inre väggen för bärande i ditt fall OM du inte sätter på någon skiva på ytterväggen.

- Jag anser att diff-spärren kommer lite väl långt in i väggen, det är på gränsen. En tumregel är att den skall max sittta 1/4-del in i väggen och det är precis så du har gort. Kan bli problem med fukt då.

-
Det finns s.k fasadskivor som du sätter utanpå regelväggen och på så sätt får du det obrutna isolerskiktet längst ut. Denna konstruktion är lättare att göra, kanske lite dyrare, men jag tror att man tjänar in det i tid.

[länk]

Jag har räknat lite på ditt U-värde och får det till såhär:

Alternativ 1 (ditt alternativ)
-U-värde för väggen cirka 0,133

Alternativ 2 (fasad+luftspalt+spikläkt+fasadskiva+195 reglar med isol+diffspärr+70-reglar med isol+plywood+gips)
- U-värde för väggen cirka 0,145

Lycka till!
Tack för synpukterna!

Tanken är att den inre väggen är bärande. Fördelarna med det är, som jag ser det flera. Dels så blir det inga köldbryggor i bjälklaget och dels så är det lättare att få huset tätt med diffusionsspärren.

Jag vill helst använda så lite 195 reglar som möjligt då jag sågar eget virke.

Mattiaz

Min konstruktion blir så här, utifrån och in:
Lockpanel
Spikregel
Boardremsor (luftspalt)
Asfaboard
Regel+isolering 120
Isolering 100
Regel+isolering 70
Diffplast
spikregel + elinstallation
OSB
Gips

Något omständlig att bygga, men helt utan köldbryggor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.