tommib tommib skrev:
Ja, avsevärt. det blir en samverkande konstruktion precis som när man bygger fackverksbalkar.

Jag är inte konstruktör och kan inte räkna på detta men intuitivt får två icke sammankopplade reglar inte så stort yttröghetsmoment, det blir typ 2x en regel medan denna konstruktion blir samverkande och mer som en stor (=hög) regel. justusandersson kan säkert förklara betydligt bättre.
Blir det inte billigare och enklare - men lika starkt - att sätta kortlingar emellan då?

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Blir även svårare med isolering om du kör kortlingar. Man måste även se det ur ett produktionsperspektiv.
Gör du allt själv och inte räknar arbetstid kan man använda många lösningar.

• Gilla
AdamRK och 1 till
  • Laddar…
tommib
Nej, jag tror inte det. Kortlingar kan vika sig i balkens längsriktning, en OSB-skiva gör inte det. Ur ett produktionsperspektiv är det sannolikt som AndersS säger, mycket enklare med denna typ av lättbalkar. Två frästa spår, lim, lämplig OSB-skiva och sannolikt lite spik. Kan troligen produceras mycket mer effektivt än att hålla på och limspika kortlingar.

Om man ska göra det med handverktyg är det troligen enklare att sätta kortlingar. Du får tänka att dessa görs i fabrik med en bordsfräs där man bara matar regel efter regel genom en maskin.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Böjning i sidled kan fortfarande vara en aspekt. Men där brukar det ju stagas upp av liggande reglar

När jag beställde sist låg en 300 regel på 55kr/m ink moms så i min värld, prisvärd
Går att måttbeställa,
Lätt att bära

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag tror även den typen av lättbalkar kan fås i längder upp till 12 meter. Har aldrig använt de själv men de ser intressanta ut.

Vi bygger nytt med Masonite Beams men bara i golv och takbjälklag!
Dessa kunde man slänga upp själv då de är väldigt lätthanterliga och mycket lättare än träbalkar!

Det som är kruxet är alla förstärkningar man måste göra.

Taket blir pulpett där längsta blir över 12m, men där har vi fått förlänga genom att avväxla mot limträbalk.

• Nybyggnadsprojekt med Masonite Beams i bjälklag och lättare balkar, förberedelse för pulpettak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eken86 och 3 till
  • Laddar…
Huntonits lättbalkar har väl fungerande system för sina lättbalkar. Någon tidigare i tråden påpekade problemen med att montera fönster. Huntonits rekommenderar att uttaget fordras med 2tum virke

Goblinn Goblinn skrev:
Vi bygger nytt med Masonite Beams men bara i golv och takbjälklag!
Dessa kunde man slänga upp själv då de är väldigt lätthanterliga och mycket lättare än träbalkar!

Det som är kruxet är alla förstärkningar man måste göra.

Taket blir pulpett där längsta blir över 12m, men där har vi fått förlänga genom att avväxla mot limträbalk.
Är osb skivorna limmade i skarvarna också? Eller finns inga skarvar på osb skivorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.