klaskarlsson skrev:
Kruxet är väl att dom säljer detta som att man inte riskerar sin hälsa genom att använda mobilen även hemma, men istället kommer nog folk använda en trådlöst DECT telefon, som i många fall har en ännu starkare sändare :D

/K
Medeluteffekten för trådlösa hemtelefoner och deras basenheter är 10 milliwatt under samtal. Motsvarande för en mobiltelefon när den sänder med maximal signalstyrka är 250 milliwatt. DECT-basenhetens uteffekt mellan samtalen är en femtedel av den effekt som används under samtal, det vill säga 2 milliwatt. Mellan samtal sänder DECT-telefonen inget, utan lyssnar bara.
Ju längre bort från Gsm basen som Gsm telefonen är ju högre uteffekt sänder gsm telefonen med, upp till 250 mW.

whatever skrev:
Medeluteffekten för trådlösa hemtelefoner och deras basenheter är 10 milliwatt under samtal. Motsvarande för en mobiltelefon när den sänder med maximal signalstyrka är 250 milliwatt. DECT-basenhetens uteffekt mellan samtalen är en femtedel av den effekt som används under samtal, det vill säga 2 milliwatt. Mellan samtal sänder DECT-telefonen inget, utan lyssnar bara.
Ju längre bort från Gsm basen som Gsm telefonen är ju högre uteffekt sänder gsm telefonen med, upp till 250 mW.
Well - det stämmer väl, men är inte hela sanningen.

En DECT har också 250 mw som maxeffekt, som en GSM då, men sänder med 10 mW i genomsnitt

En äldre trådlös hemtelefon, där ligger uteeffekten på betydligt mer.
Sen gäller det att räkna på hur länge telefonen sänder osv osv - och en GSM-telefon är rätt anpassningsbar till förhållandena, medans en DECT brukar köra för fullt, när den väl sänder en burst, men å andra sidan är bursten kortare så medeleffekten blir lägre.

Men visst -riskerna är små i båda fallen

/K

Redigerat:
klaskarlsson skrev:
En DECT har också 250 mw som maxeffekt, som en GSM då, men sänder med 10 mW i genomsnitt

/K
För att vara petig: En GSM har (beroende på band) som max 2W uteffekt inte 1/4W. Nu sänder man som sagt mycket sällan med den effekten så det spelar ingen större roll i praktiken.

TheStills skrev:
Förstår inte varför man skulle koppla in tre olika mobiltelefoner till en och samma "fasta telefon".
Skulle ni tror att tonårsbarn skulle gilla att föräldrarna skulle svara i deras telefon? näää
Det känns mest som en produkt för dom som fortfarande lever i 1900talet

Och varför inte använda trådlösa headset om man är rädd för strålning...
Om du läser i beskrivningen för produkten så står det att varje mobil får en egen ringsignal i hemtelefonerna. Därmed hör man alltid vems mobiltelefon det ringer på och berörd person kan bege sig till närmaste hemtelefon.

Ganska smart tycker jag, speciellt om man har stort hus och inte vill springa omkring med mobilen i fickan hemma.

Undrar dock hur det funkar med flera samtidiga samtal.

Redigerat:
gadu^ skrev:
Hade det vart möjligt så hade man nästan gjort det...
Kanske mer som en protes än en kroppsdel då... :blushing:
Jag har badat i havet med min mobil... i ett vattentätt fodral :-) fast jag var nervös :-)

Sent from my x10 using tapatalk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.