Har tänkt byta ytterdörr. Vad får man mer om man köper en dörr för 6-8000:- i stället för en som kostar hälften. Att utsmyckningen är olika ser jag ju men vad skiljer mer?
/Bosse
/Bosse
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Tips:
K-rauta kör 25 % på alla Swedoor nu. Clever line är väl prisvärd redan innan rabatt?
http://www.jeld-wen.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/#/43/~/~/68/~/~/~/~/~
K-rauta: http://www.k-rauta.se/pages/default.aspx (Klicka på bannern Aktuella kampanjblad)
K-rauta kör 25 % på alla Swedoor nu. Clever line är väl prisvärd redan innan rabatt?
http://www.jeld-wen.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/#/43/~/~/68/~/~/~/~/~
K-rauta: http://www.k-rauta.se/pages/default.aspx (Klicka på bannern Aktuella kampanjblad)
Redigerat:
Hej nä rdu köper en dörr som är dyrrare får du en dörr som har bättre material.
Sånt som ramvirke kan finnas i olika kvalite, skivor finns i olika kvalite likaså plåten och något av det viktigaste färgen,
Men är man ute efter en billig dörr och inte bryr sig om sånt så funkar ju en dörr för 2500:-
Tänka på är att även isolering och tätningslister kan skilja i dörrarna kan vara ett bra u-värde men istället otät för att tätningslisten är skit rent ut sagt.
Sätt en från skånska byggvaror där listen vitrade sönder.efter ett halv år. var även dålig passform i falsen.
Sånt som ramvirke kan finnas i olika kvalite, skivor finns i olika kvalite likaså plåten och något av det viktigaste färgen,
Men är man ute efter en billig dörr och inte bryr sig om sånt så funkar ju en dörr för 2500:-
Tänka på är att även isolering och tätningslister kan skilja i dörrarna kan vara ett bra u-värde men istället otät för att tätningslisten är skit rent ut sagt.
Sätt en från skånska byggvaror där listen vitrade sönder.efter ett halv år. var även dålig passform i falsen.
Bosse#3617 skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
http://www.leksandsdorren.se/common/products/2011/serie-tidloes/solberga-v55.aspx
2st solberga monterade vi in för några år sedan och vi är väldigt nöjda, kostar en slant (runt 8000:-st gav vi har jag för mig) men jag hoppas man får vad man betalar för
Innan satt det några tråkiga/fula ifrån 70-talet som var dåligt isolerade och skapade ett ordentligt kallras vintertid.
2st solberga monterade vi in för några år sedan och vi är väldigt nöjda, kostar en slant (runt 8000:-st gav vi har jag för mig) men jag hoppas man får vad man betalar för
Innan satt det några tråkiga/fula ifrån 70-talet som var dåligt isolerade och skapade ett ordentligt kallras vintertid.
Har nu beställt en dörr, det blev en "Svenska dörr Vadstena", kostade dryga sextusen komplett.
Snygg, tror och hoppas det blir bra. lev tid fyra veckor.
/Bosse
Snygg, tror och hoppas det blir bra. lev tid fyra veckor.
/Bosse
Fast redan nu kan jag konstatera att den har börjat knarra i ett gångjärn.Mikael_L skrev:
Jag antar att jag bara behöver smörja på något vis.
Men altandörren från ERA-fönster har suttit på plats i 3 år och är tyst i gångjärnen.
Det är inget konstigt och inte relaterat till att dörren är billig.Mikael_L skrev:
Haka av dörren och gör rent i hålet och tappen fyll sedan i lite fett (får inte innehålla vatten) och haka i gångjärnen igen.
http://www.assa.se/sv/site/assa/TRAINING/Konsument/Text1/
[url]http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=5663
[/URL]
Redigerat:
Jag har monterat många ytterdörrar i olika prisklasser och det första jag reagerar på "billiga" dörrar är att karmarna är mycket klenare och sladdrigare. Det är svårare att montera en billig dörr än en dyr dörr pga detta.
Trösklarna brukar också vara tunnare på billigare dörrar och ganska så tafatt bleckinfästning. Själva dörrbladet har jag inte märkt så stor skillnad på mellan de olika prisklasserna möjligtvis mindre detaljer som kan skilja.
Det som är kasst på de flesta nya ytterdörrar är att de knappt tål att vara ytterdörrar. Har bytt ut många som svällt,flagnat,slagit sig mm.
Nya ytterdörrar skall skyddas av skärmtak om garantierna skall gälla hos flera utav tillverkarna.
Glömde....en tunn tröskel kan vara lite dumt när man byter i gamla hus då det ofta har lagts golv på golv eller klinker på klinkern etc etc detta gör att tröskeln hamnar under golvnivå och man får efterkonstrera ett snyggt resultat med listarbete. En grövre tröskel brukar vara lättare att ansluta snyggt till befintliga golv.
Trösklarna brukar också vara tunnare på billigare dörrar och ganska så tafatt bleckinfästning. Själva dörrbladet har jag inte märkt så stor skillnad på mellan de olika prisklasserna möjligtvis mindre detaljer som kan skilja.
Det som är kasst på de flesta nya ytterdörrar är att de knappt tål att vara ytterdörrar. Har bytt ut många som svällt,flagnat,slagit sig mm.
Nya ytterdörrar skall skyddas av skärmtak om garantierna skall gälla hos flera utav tillverkarna.
Glömde....en tunn tröskel kan vara lite dumt när man byter i gamla hus då det ofta har lagts golv på golv eller klinker på klinkern etc etc detta gör att tröskeln hamnar under golvnivå och man får efterkonstrera ett snyggt resultat med listarbete. En grövre tröskel brukar vara lättare att ansluta snyggt till befintliga golv.
