Jag bor i ett lägenhetshus där en av våra ytterdörrar inte längre automatiskt låses längre. Jag trodde först att det var för att där satt lite grus och damm ivägen men vid närmre inspektion tror jag att någon har sabbat låset. Det är tydligt att någon har klippt upp metallblecket vid låskolven.

Är det någon som känner igen låset och vet hur man kan få det att låsa sig när man stänger dörren (så att man måste använda nyckel när man låser upp)? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och byta till låset?

• Metall dörrlås och karm, ASSA SOLID märkt, skruvar synliga, slitage, grå och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dörrlås med handtag och låsplatta på en grönmålad dörr, öppen mot en korridor.
    Skapa konto
  • Grön dörr med en cylinderlås, handtag, och synliga tecken på slitage.
    Skapa konto
Ring din förening/hyresvärd och låt dem fixa det. Be dem sätta ett brytskydd också.

Trycker man inte bara in "knappen" i mitten för den funktionen?

Men ja, ring värd/vaktmästare och se till att de fixar det hela om du hyr. Det är inte ditt ansvar mer än att upplysa om problemet.

Tack för återkopplingen!
Det är delen i mitten av biten som sitter i dörrkarmen som inte håller emot när man öppnar dörren nuförtiden.

Det är en liten brf och vi har tyvärr ingen vaktmästare. Om det hade funnits en någotsånär enkel lösning som inte hade inneburit kostnader på flera tusen så hade det varit väldigt bra för föreningen 😊

Beställ ett nytt bleck, det står ju siffror på det gamla. 4 utskruvningar och 4 inskruvningar senare så har du ju ett nytt installerat. Sätt ett brytskydd för någon hundring på dörrbladet så kanske ni slipper det igen.

I InsidersUnited skrev:
Beställ ett nytt bleck, det står ju siffror på det gamla. 4 utskruvningar och 4 inskruvningar senare så har du ju ett nytt installerat. Sätt ett brytskydd för någon hundring på dörrbladet så kanske ni slipper det igen.
Jag trodde att numret jag såg bara var för monteringsstolpen och att den inte har särskilt mycket att göra med själva låsfunktionen (som är del av slutblecket?). Jag är något av en nybörjare på lås.

Det är väl elslutblecket som strular, det sitter fastskruvat i stolpen. Gissar att det har nåt stämplat på sig om du skruvar loss det och tittar (möjligt att du behöver skruva loss stolpen först)

• Gilla
dörrkillarna
  • Laddar…
Du har både elslutbleck och låshus som båda påverkar låsningen.
Börja med att känna på elslutblecket så att det är låst, den inringade ska vara fast och inte gå att dra åt sidan.
Dörrlåsets mekanism, nedslitet silverfärgat metallskena, delvis inzoomad, svart bakgrund.
Skapa konto

Därefter kontrollerar du att låshuset reglar genom att trycka in förreglingskolven (den lilla i mellan de andra och med den intryckt så ska den övre fallkolven inte längre fjädra in.

Det finns ett slitage i nederkanten av slutblecket vilket tyder på att dörren är låg eller hängt sig så kolven ligger för lågt och då låses inte dörren.
Jag gissar att du behöver justera dörren kanske räcker det att rikta gångjärnen med en gångjärnsriktare?
Kan du ta en översiktsbild där hela dörrbladet syns i karmen.
Om du lyfter dörren lite med trycket (handtaget) låser den då?

• Gilla
dörrkillarna och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du har både elslutbleck och låshus som båda påverkar låsningen.
Börja med att känna på elslutblecket så att det är låst, den inringade ska vara fast och inte gå att dra åt sidan.
[bild]
Därefter kontrollerar du att låshuset reglar genom att trycka in förreglingskolven (den lilla i mellan de andra och med den intryckt så ska den övre fallkolven inte längre fjädra in.

Det finns ett slitage i nederkanten av slutblecket vilket tyder på att dörren är låg eller hängt sig så kolven ligger för lågt och då låses inte dörren.
Jag gissar att du behöver justera dörren kanske räcker det att rikta gångjärnen med en gångjärnsriktare?
Kan du ta en översiktsbild där hela dörrbladet syns i karmen.
Om du lyfter dörren lite med trycket (handtaget) låser den då?
Tack alla som har engagerat sig i tråden, det uppskattas!
Delen på elslutblecket visar inget motstånd överhuvudtaget. Den bara glider åt sidan/inåt när man petar på det. Jag tänker mig att det blir att kolla med en voltmeter så att den blir matad med rätt spänning. Annars antar jag att det helt enkelt är att byta ut det.

• En hand håller ett elektriskt dörrstolpe med synliga ledningar och etiketter. Nedsliten, utomhusmiljö, arbete pågår.
    Skapa konto
  • Grön traditionell träddörr med paneler, dörröverstycke, husnummer, gatasten och stuprör.
    Skapa konto
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Det är ett rättvänt elslutbleck alltså ett som är låst utan spänning.
Om elslutblecket står uppställt (olåst) så beror det troligtvis på att något förser elslutblecket med spänning.
Det kan även vara fel i elslutblecket men det kontrolleras lättast genom att göra det strömlöst alltså att tillfälligt koppla bort ena polen och kontrollera om elslutblecket då är låst.

Varför sitter det ett elslutbleck och vad är det som styr elslutblecket?
Kanske är det ett tidur som styr elslutblecket om det varit annan verksamhet i lokalen tidigare, är det olåst dygnet om?
Kontrollera om det sitter ett tidur innanför dörren eller vid elcentralen? Ibland sitter tidur i husets källare i elcentralen där men det kanske varit/är något annat som styrt elslutblecket.
Det brukar finnas en knapp på tiduret för att slå av tiduret eller för att växla läge så märker du om dörren låser och någonstans bör det finnas en transformator där du eventuellt kan ta ur säkringen om den inte även är kopplat till annat.

Redigerat:
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Stort tack till alla ni som har hjälpt till!
Här kommer en liten uppdatering, för ni är säkert otroligt intresserade av att höra hur saker har gått. Elslutblecket är onekligen slut. Matningspänningen till det fungerar som det ska (kontrollerat med voltmeter) men elslutblecket reagerar inte på spänningsförändringar. Det blir till att köpa ett nytt.

För att följa upp några av frågorna: elslutblecket styrs av ett kodlås vilket de boende kan använda sig av för att ta sig in i huset. När man slog in rätt kod så ändrades spänningen över polerna vid elslutblecket som förväntat.

• Gilla
Stoffy
  • Laddar…
D dörrkillarna skrev:
Stort tack till alla ni som har hjälpt till!
Här kommer en liten uppdatering, för ni är säkert otroligt intresserade av att höra hur saker har gått. Elslutblecket är onekligen slut. Matningspänningen till det fungerar som det ska (kontrollerat med voltmeter) men elslutblecket reagerar inte på spänningsförändringar. Det blir till att köpa ett nytt.

För att följa upp några av frågorna: elslutblecket styrs av ett kodlås vilket de boende kan använda sig av för att ta sig in i huset. När man slog in rätt kod så ändrades spänningen över polerna vid elslutblecket som förväntat.
Ofta beror problem med elslutbleck på att någon underhållit det med olja vilket man inte ska göra för då går elslutblecket sönder.
Koppla bort elslutblecket och öppna locket sedan kan du testa att rengöra inne i elslutblecket ofta är det all som krävs för att det ska fungera igen.
Elslutbleck har en enkel konstruktion varför de håller länge men konstruktionen kräver att vissa delar kan röra sig väldigt lätt vilket inte kan ske om det kommer in olja eller smuts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.