Jag hade en hantverkare som sågade upp och monterade en ytterdörr för någon månad sedan och jag funderar på hur jag "räddar" detta bäst.

Som man förhoppningsvis ser på bilden så är sågningen, allt annat än spikrak och jag undrar hur man skall/bör göra nu.

Min initiala tanke är att stoppa isolering där det är öppet, det är kanske 5cm in tills en regel kommer, täcka den med plast och sedan en 22x70 för att täcka den öppningen. Då det dock inte är spikrakt , behöver jag antingen såga eller slipa ner så att brädan sitter tätt?

Tänkte att sätta upp samma dimension av bräda på andra sidan med, utan plast då det inte är en öppning där.

Sedan trycker jag in drev-isolering runt karmen, är det bara att montera ett foder rakt på karmen utifrån sedan eller hur hade ni gjort?

Tacksam för svar.

• Närbild av en vit ytterdörr med silverhandtag och cylinderlås, visar ojämn sågning i dörröppningen med synlig träregel och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundet sågad dörröppning i trävägg, med exponerad isolering och ojämnt snitt längs en monterad ytterdörr, bredvid liggande brädor.
    Skapa konto
  • Snett monterad ytterdörr med tydlig glipa mellan dörr och karm, synligt lås och dörrhandtag.
    Skapa konto
  • Sned montering av ytterdörr med ojämnt sågade kanter, visar dörrkarm och närliggande träpanel.
    Skapa konto
T
Ja, det var inte särskilt snyggt sågat... trist. 😢

Kan du byta den panelbrädan så kan du såga den rakt och sen sätta en matchande bräda i "smygen" som täcker springan mellan karm och stomvirket. Byter du panelbrädan så kan du passa in en bit för smygen mellan panel och karm så du får ta med det i beräkningen när du kapar till panelens bredd.
Sätt samma typ av bräda på andra sidan och uppåt för att fär smygen komplett. Även här vill du sätta den under panelen om du kan byta den.

Det ser inte ut som om det är någon isolering som krävs, utan det du ser är bärläkt för panelen och vindduken. För att hindra vindläkage så vore det bra att sätta något vindtätt, och om du inte har kvar någon vindduk så kör en plast som häftas eller tejpas fast på baksidan av panelbrädan och mot stommen. Drevning eller fogskum mellan karm och trästomme innan du sätter en smygbräda.

När dörren är indragen som den här är det ingen större "vits" med foder.

• Gilla
Screed
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Ja, det var inte särskilt snyggt sågat... trist. 😢

Kan du byta den panelbrädan så kan du såga den rakt och sen sätta en matchande bräda i "smygen" som täcker springan mellan karm och stomvirket. Byter du panelbrädan så kan du passa in en bit för smygen mellan panel och karm så du får ta med det i beräkningen när du kapar till panelens bredd.
Sätt samma typ av bräda på andra sidan och uppåt för att fär smygen komplett. Även här vill du sätta den under panelen om du kan byta den.

Det ser inte ut som om det är någon isolering som krävs, utan det du ser är bärläkt för panelen och vindduken. För att hindra vindläkage så vore det bra att sätta något vindtätt, och om du inte har kvar någon vindduk så kör en plast som häftas eller tejpas fast på baksidan av panelbrädan och mot stommen. Drevning eller fogskum mellan karm och trästomme innan du sätter en smygbräda.

När dörren är indragen som den här är det ingen större "vits" med foder.
Nej, snyggt är det verkligen inte och att jag inte upptäcker det förens nu får jag ta på mig som en lärdom.

Hade hoppats på att slippa byta panelbrädan men det blir helt klart bättre om jag gör så.

Stort tack för svar!

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Det tar ju lite längre tid och därmed blir det dyrare att få det gjort "ordentligt" men ibland blir jag lätt förvånad när jag ser nivån som vissa hantverkare tycker är OK...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.