Hej! Låste min ytterdörr igår morse och när jag skulle låsa upp den ett par timmar senare gick den inte låsa upp. Drog igen den lite hårt då det hade snöat rejält men jag tyckte mig ha rensat bort snö nere under dörren men nu verkar det som att det ligger enormt tryck på dörren och låset går inte vrida runt och dörren är stum. Vi har provat att lägga tryck på dörren åt alla håll men inget händer.

Har även skruvat ut låset men man kommer inte direkt åt något ändå. Någon som har tips på hur jag kan få upp dörren?

• Närbild på en låst ytterdörr med ett skruvat löstagbart lås ovanför en metallhandtag med dekorativa mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller urtaget låscylinder framför en stängd dörr med ett synligt låshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att dörren sitter i spänn, säkert pga något som ligger mellan dörr och karm. Prova att "dunka" till dörren utifrån med axeln, foten eller liknande samtidigt som du vrider på nyckeln.

Du kanske ha massa snö i tröskeln som gör att dörren spänner.
Jag skulle kunna tipsa om att värma med varmluftpistol längs tröskeln och nere delen av karmen för att smälta eventuell snö/is men det kanske är så att själva låshuset strular och det inte beror på snö eller is.
Det jag brukar göra vid liknande problem är se till att pilarna står rätt på cylinderroddaren om det är möjligt och därefter tar jag en stor skruvmejsel och vrider upp låshuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.